دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود عقب‌نشینی مؤسسه استاندارد از موضع‌گیری‌های قبلی در زمینه آلودگی‌ برنج‌های وارداتی، برخی مقامات هندی وجود آلودگی فلزات سنگین در برنج‌های وارداتی ایران از این کشور را تایید کردند

رئیس مرکز تحقیقات پیشرفته کشاورزی پنجاب هند با اشاره به‌وجود مراکز اصلی آرسنیک در بسیاری از مناطق این استان، خبر آلودگی برنج وارداتی ایران به این سم را تایید کرد.

به گزارش مهر، به نقل از پایگاه اینترنتی ای‌ان‌‌ای، دکتر بی‌ال بهارواج تاکید کرد: کشاورزان پنجابی باید سعی کنند تا در مناطق آلوده اقدام به کاشت محصولات زراعی نکنند، در غیراین صورت آلودگی محصولات کاشته شده در این مناطق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

بنابر این گزارش، همچنین با کاهش میزان واردات برنج ایران از هند، احتمال می‌رود که این کشور با  مشکلات اقتصادی مواجه شود و کشاورزان پنجاب هند نیز درباره محدودیت‌های صادرات برنج ابراز نگرانی کرده‌اند. پس از ایجاد فضای منفی درباره آلودگی برنج‌های هندی، قیمت برنج باسماتی و چند نوع دیگر از برنج‌های هندی به‌شدت کاهش یافته است.

دیدگاه‌های متناقض مسئولان درباره برنج‌های وارداتی موجب شد تا روز گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز جلسه ویژه‌ای را برای بررسی آلودگی برنج‌های وارداتی به سرب، جیوه و کادنیوم تشکیل دهد.

این کمیسیون با تشکیل جلسه‌ای فوری با حضور نمایندگان وزارت صنایع، رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران، نمایندگانی از وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی، مباحث اخیر مطرح شده در زمینه برنج‌های آلوده وارداتی را بررسی کردند اما هنوز از نتایج این جلسه خبری منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار ما، پس از آنکه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در 25 شهریور امسال میزان فلزات سنگین از جمله سرب، جیوه و کادنیوم را در 13 نوع برنج وارداتی بیش از حد مجاز و حتی در مواردی 35 برابر حد استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد،  بعد از اظهارات چندی پیش وزیر بهداشت، روز یکشنبه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز به شکلی غیرمنتظره با عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود و رد دیدگاه‌های قبلی مدیرکل استاندارد استان تهران از نبود آلودگی و تایید سلامت برنج‌های وارداتی خبر داد.

همچنین قیمت برنج ایرانی که پس از دیدگاه‌های مطرح در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی افزایش یافته بود، به گفته برخی فعالان بازار، پس از تایید سلامت برنج‌های وارداتی توسط سازمان استاندارد از روز گذشته روند نزولی به‌خود گرفت و قیمت برنج‌های وارداتی در بازار شهرهای شمالی کشور نیز سیر صعودی خود را آغاز کرد.

مؤسسه استاندارد،  وجود فلزات سنگین در برنج را نفی نکرده است

همچنین یک مقام آگاه در مؤسسه استاندارد در واکنش به تایید وجود سم آرسنیک در برنج‌های هندی به فارس گفت: مؤسسه استاندارد در اطلاعیه اخیر خود وجود فلزات سنگین در برنج را نفی نکرده است و نمی‌توان از آن برداشت عقب‌نشینی کرد.

این مقام آگاه در مؤسسه استاندارد اظهار داشت: اگر به اطلاعیه مؤسسه استاندارد دقت شود نمی‌توان از آن به عقب‌نشینی برداشت کرد.

وی افزود: مؤسسه استاندارد گفته است که برنج براساس استاندارد اجباری در مراکز ورودی تست می‌شود و این یک اظهارنظر درست است چراکه استاندارد اجباری تنها شامل مایکوتوکسین می‌شود و فلزات سنگین را شامل نمی‌شود و باید توجه داشت که مایکوتوکسین‌ها به‌مراتب خطرناک‌تر از فلزات سنگین هستند.

این مقام آگاه اضافه کرد: در اطلاعیه مؤسسه استاندارد آمده است که برنج‌های غیراستانداردی که در اداره کل استاندارد تهران آزمایش شده‌اند نباید به همه گونه‌های برنج وارداتی تعمیم داده شود چرا که برنج‌های آزمایش شده تنها 13 نوع از 60 یا 70 نوع برنج وارداتی است و علاوه بر آن در این اطلاعیه حتی بر غیراستاندارد بودن برنج‌های آزمایش شده صحه گذاشته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اطلاعیه مؤسسه استاندارد تاکید می‌کند که برنج‌های وارداتی مشکل مایکو توکسین ندارند اما در هیچ جای این اطلاعیه ذکر نشده است که این برنج‌ها از نظر فلزات سنگین مشکلی دارند یا خیر.

کد خبر 91507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز