گروه اقتصادی: استاندارد مواد‌غذایی وارداتی به کشور مورد تردید است و مشخص نیست که برچه اساسی اعمال می‌شود

این تردید ناشی از اظهارات مهدی پورهاشم مدیرکل استاندارد استان تهران است که از ارائه پیشنهاد سختگیرانه‌تر شدن استاندارد برنج به شورای‌عالی استاندارد خبر داده است.

اعمال استانداردهای حداقلی مواد‌غذایی به‌ویژه در مورد برنج که از پرمصرف‌ترین محصولات غذایی است مشخص نیست به چه دلیل تا‌کنون در کشور اعمال می‌شده است. به‌نظر می‌رسد که در مورد بسیاری از مواد‌غذایی استاندارد‌های حداقلی اعمال می‌شود.

این مسئله ناشی از این است که براساس گفته مسئولان بلندپایه استاندارد کشور تجهیزات لازم در مبادی ورودی کشور نصب نیست.

اعمال استاندارد‌های حداقلی برای برخی تولیدات صنعتی نه خوراکی داخلی برای فراهم شدن امکان رقابت با تولیدات خارجی قابل توجیه است ولی اعمال استانداردهای نامشخص در مورد مواد‌غذایی به چه دلیل در کشور صورت می‌گیرد؟

براساس گزارشی که ایسنا دیروز منتشر کرد شورای استاندارد استان تهران به شورای‌عالی استاندارد کشور پیشنهاد داد تا اندازه‌گیری فلزات سنگین و باقیمانده سموم دفع آفات نباتی در غلاتی مانند برنج به‌ویژه از نوع وارداتی اجباری شود.

براساس این گزارش، در صورتی که این پیشنهاد به تصویب اعضای شورای‌عالی استاندارد کشور برسد، استانداردهای مربوط به برنج سختگیرانه‌تر می‌شود و تجهیزات موردنیاز برای اندازه‌گیری فلزات سنگین و باقیمانده سموم دفع آفات نباتی نیز در مبادی ورودی به کشور نصب می‌شوند تا برنج‌های وارداتی را مورد بررسی بیشتر قرار دهند.

در همین حال، سمی بودن برنج‌های وارداتی تایید شد و این درحالی است که وزیر بهداشت از سمی نبودن برنج‌های وارداتی خبر‌داده بود.محمدحسین انصاری فرد، سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سازمان انرژی اتمی آلوده بودن چند نمونه از برنج‌های وارداتی هند و پاکستان به سم خطرناک آرسنیک در حدود یک پی‌پی‌ام را تاییدکرده‌است.

کد خبر 91164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز