گروه اقتصادی استان‌ها - نگار صادقی: فعالیت بیش از 2 هزار واحد تولیدی در استان قم به‌دلیل کمبود نقدینگی و بحران مالی جهانی دچار رکود شده،

صادرات 600 واحد تولیدی این استان کاهش یافته، طی 6 ماه اخیر 2 واحد ریسندگی و بافندگی استان کاملا تعطیل شده‌اند و باقی واحدها نیز کمتر از ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند.

رضا محمد‌بیگی،‌ رئیس اتاق بازرگانی قم با تائید کاهش صادرات در استان قم به خبرنگار همشهری می‌گوید:  بحران مالی جهانی و کمبود نقدینگی باعث شده است تا صادرکننده‌‌گان قادر به رقابت در بازار جهانی نباشند.

واردات انواع و اقسام کالا طی سال‌های اخیر تیشه به ریشه تولید ایران زده است، هشدارهای مکرر نمایندگان بخش خصوصی و حتی برخی از مدیران نیز نتوانست مانع از واردات کالاهای چینی به ایران شود.

محمد بیگی می‌گوید: قیمت کالاهای وارداتی چینی کمتر از قیمت کالاهای تولیدی داخلی است، بنابراین تولیدکننده‌ها نیز چاره‌ای جز کاهش ظرفیت تولید خود ندارند.

فرش، کفش، صنایع پلاستیک، منبت‌کاری و چینی از جمله تولیدات مطرح قم به‌شمار می‌رود که این روزها با کاهش ظرفیت تولید مواجه شده‌اند. رئیس اتاق بازرگانی قم نسبت به کاهش 70 درصدی فروش فرش دستباف در این استان هشدار می‌دهد و تصریح می‌کند: اگر وضعیت تولید فرش استان به همین منوال ادامه یابد سال دیگر بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان فرش استان دیگر تولیدی نخواهند داشت.

بیش از 50 هزار نفر در استان قم از محل تولید فرش امرار معاش می‌کنند و 10 هزار کارگاه تولید فرش نیز در استان فعال هستند. محمد بیگی به جلسات مکرری که برای حل مشکل کاهش تولید فرش استان تشکیل شده بود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در یکی از جلساتی که در این ارتباط برگزار شد قرار شد تا به تولیدکنند‌‌گان فرش وام بدهند اما این تسهیلات در اختیار آنها قرار نگرفت، این امر حتی انتقاد معاون مرکز ملی فرش را نیز در پی داشت.

وی می‌گوید: البته سایر صنایع استان هم به‌دلیل کمبود نقدینگی با مشکلات مشابهی مانند تولید فرش مواجه هستند.غلامحسین احدی، رئیس سازمان صنایع و معادن قم نیز با بیان این که اطلاعات ما کاهش 70 درصدی تولید فرش استان را تائید نمی‌کند، می‌گوید: ممکن است تولید فرش دستی استان با رکود مواجه شده باشد اما این را که گفته شده با کاهش 70 درصدی مواجه شده تائید نمی‌کنم.

وی تعداد واحدهای تولیدی مشکل‌دار در استان قم را کمتر از سایر استان‌های ایران می‌داند و تصریح می‌کند: با این که بحران مالی جهانی و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی استان را در شرایط دشواری قرار داده است اما اکثر واحدهای تولیدی استان در حال حاضر فعال هستند.

رئیس سازمان صنایع و معادن قم با تائید این‌که تعدادی از واحدهای تولیدی نوپا با مشکل تولید مواجه هستند، می‌گوید؛ اما واحدهای تولیدی توانمند استان مشکل آنچنانی ندارند.

آسیای میانه و افغانستان مشتری دائمی کفش‌های تولیدی استان قم به‌شمار می‌روند اما واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی باعث شده است تا حفظ بازار صادراتی این روزها برای این واحدها بسیار مشکل تر از قبل باشد، ابوالفضل خاکی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی قم در این ارتباط می‌گوید: در حال حاضر بازار داخلی کفش را تقریبا از دست داده‌ایم و بازارهای صادراتی را نیز یکی بعد از دیگری از دست می‌دهیم.

وی بازار تولیدات صنایع سنگ قم را هم به‌دلیل واردات سنگ‌های بی‌کیفیت چینی از جمله بازارهایی می‌داند که با کاهش تولید و صادرات مواجه شده است. وی تصریح می‌کند: اگر واردات سنگ‌های بی کیفیت چینی ادامه یابد تولید صنایع سنگ استان با رکود مواجه می‌شود.

احدی هم در این ارتباط می‌گوید: واحدهای سنگ بری استان قم هم‌اکنون در حال توسعه‌اند و تنها 2 واحد بزرگ تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی و خرید مواد اولیه مواجه‌اند که این امر به‌دلیل رکود فعالیت‌های ساخت و ساز در کشور است.

وی می‌گوید: واردات برخی از اقلام چینی، تولید صنایع نساجی  و کفش استان را با تهدید مواجه کرده است اما واحدهایی که کالای باکیفیت تولید می‌کنند، می‌توانند در مقابل کالاهای بی‌کیفیت چینی ایستادگی کنند.

محمد‌بیگی هم چشم‌انداز فعالیت واحدهای صنعتی در این استان را چندان روشن نمی‌داند و تصریح می‌کند: در‌صورتی که کابینه جدید فکری به‌حال تولید نکند، نمی توانیم از بحران خارج شویم.

این در حالی است که رئیس سازمان صنایع و معادن قم نقدینگی را مشکل اساسی واحدهای تولیدی می‌داند که بانک‌ها باید چاره‌ای برای حل این مشکل بیندیشند، ضمن این‌که بازار سرمایه باید به مشارکت با بخش‌های مختلف تولیدی اقدام کرده و نقدینگی مورد نیاز را به این واحدها تزریق کند.

استمهال بدهی و تامین نقدینگی مهمترین خواسته فعالان عرصه تولید برای رهایی از رکود و جلوگیری از ورشکستگی است. خاکی تاکید می‌کند: در‌صورتی که بدهی واحدهای تولیدی استمهال نشده و نقدینگی آنها هم تامین نشود واحدهای تولیدی یکی بعد از دیگری متوقف می‌شوند.

اخیرا زمزمه‌های افزایش قیمت برق واحدهای صنعتی در مجلس قوت گرفته است اگر نمایندگان مجلس به این طرح رای مثبت بدهند تعدادی از واحدهای تولیدی نیز تعطیل خواهند شد.

خاکی در این ارتباط می‌گوید: در شرایطی که واحدهای تولیدی قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند افزایش قیمت برق مصرفی آنها نیز باعث کاهش روند تولیداتشان و حتی صادرات آنها می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی قم شرایط تولید در استان را سخت می‌داند. رئیس سازمان صنایع و معادن قم اما شرایط سخت را سازنده می‌داند و می‌گوید: اگر واحدهای تولیدی بتوانند در این فضا با تدبیر و مدیریت فعالیت خود را ادامه داده و نارسایی  بخش‌هایی را که در آن دچار مشکل هستند رفع کنند، قطعا به نتایج مثبتی خواهند رسید.

کد خبر 91876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز