پس از آنکه ستاد سلامت برنج متشکل از وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد، طی بیانیه‌ای از عدم‌آلودگی برنج‌های وارداتی خبر دادند، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به این بیانیه اعتراض کردند.

در همین زمینه رئیس کمیسیون کشاورزی، اطلاعات جدیدی در این باره ارائه داد و اعلام کرد که وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد فقط 67 مورد از 100 مورد این برنج‌ها را بررسی کرده و نتیجه گرفته‌اند که این برنج‌ها مشکلی نداشتند.

عباس رجایی روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه مشترک وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد مبنی بر آلوده نبودن برنج‌های وارداتی گفت: مقرر بود که حدود 100 نمونه برنج از مبادی ورودی و نیز سراسر کشور با مارک‌های مشخص جمع‌آوری و روی آنها آزمایش‌هایی انجام شود، نتایج این 100 مورد صورتجلسه و به کمیسیون ارائه شود. وی گفت: آنچه اعلام شده 67 نمونه بود که اعلام کردند در آزمایش‌ها به نتیجه رسیدند و در مورد آن اعلام نظر نیز شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: البته هنوز به‌صورت رسمی‌نتایج این گزارش‌ها را ندیدیم چون بایستی صورتجلسات آن به دست ما می‌رسید ولی آنچه مورد بحث ماست و عملاً نسبت به نتایجی که اعلام شده است قانع نشدیم، این است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق اظهارات خود در کمیسیون هیچگونه آزمایشی را روی آرسنیک قبل از برنامه‌های اعلام استاندارد و همین جلسه کمیسیون انجام نداده است و  در آزمایش‌های آنها نبوده است. وی گفت: اینکه بدون آزمایش برنج‌ها اعلام شود که این برنج‌ها فاقد آرسنیک است و مشکلی وجود ندارد از نظر ما جای سؤال دارد.

رجایی افزود: نکته دیگر آنکه مؤسسه استاندارد، هم رسماً اعلام کرده و هم در گزارش‌های مکتوبی که به ما داده  آلودگی را تایید کرده است و در کمیسیون   هم نظرات متفاوتی را بیان کردند که برای ما جای سؤال است که بالاخره حرف مؤسسه استاندارد چیست؟ وی تصریح کرد: از یک جهت بیان می‌شود برنج‌ها آلودگی ندارد و از طرف دیگر گزارش مکتوبی رامی‌فرستند که آلودگی دارد و در جلسه نیز تایید ضمنی می‌کنند.

نماینده اراک ادامه داد: بنابراین فضا، فضای درستی نیست و فکر می‌کنیم کمیسیون در جلسات بعدی که خواهد داشت همه این عزیزان باید در جلسه حاضر شوند و اعضای کمیسیون را قانع کنند که اساساً چه روندی دنبال شده و چه نتایجی را گرفتند که ما هم به نتیجه‌ای که آنها رسیدند، برسیم.

وی گفت: امیدواریم در برنامه‌ها و بررسی‌های بعدی که انجام می‌شود به این نتیجه برسیم که در برنج‌ها آلودگی وجود ندارد و ماهم این نظریه را اعلام کنیم، ولی تا الان ما با این موضوع مواجه نشدیم که به‌صورت رسمی‌و قطعی اعلام کنیم که برنج‌ها فاقد آلودگی است.

رجایی اظهار داشت: به همین دلیل تصمیم‌ گرفتیم کار‌گروهی متشکل از چند دستگاه اجرایی این موضوع را مورد رسیدگی قرار داده و نتایج را به کمیسیون کشاورزی ارائه دهند. نماینده اراک افزود: اگر در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که نتایج به‌دست آمده درست بوده است به‌صورت عمومی‌اعلام  می‌کنیم.

رجایی در مورد 33 مورد آلودگی برنج‌ها که مورد آزمایش قرار نگرفت، گفت: بنای جلسه این بود که 100 نمونه از مبادی ورودی در مورد برنج‌هایی که نشای وارداتشان از کشور هندوستان است مورد آزمایش قرار گیرد اما 100 نمونه آزمایش نشده بلکه 67 مورد بررسی شد.

وی افزود: البته روی بعضی از بحث‌های آن همچنان سؤال داریم زیرا آزمایشگاه‌هایی را که تعریف کرده بودیم قرار بود براساس قانون آزمایشگاه مرجع استاندارد باشد زیرا طبق قانون مؤسسه استاندارد آزمایشگاه مرجع استاندارد است اما این موارد در آزمایشگاه دیگری بررسی شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی در مورد نوع و روش آزمایش بوده که بایستی در آینده در کمیسیون گزارشی ارائه دهند تا ما هم نسبت به این موضوع قانع شویم.

رجایی در مورد زمان کسب نتایج نهایی نیز گفت: فکر می‌کنم بایستی بحث‌های جدی‌تر و جدیدتری دنبال شود این مسئله کمی‌زمان بر است و نمی‌توانم اعلام رسمی‌و قطعی کنم که چقدر زمان می‌برد، زیرا بستگی به محتوای موضوعات دارد و ان‌شاء‌الله در آینده آن را به اطلاع خبرنگاران و مردم می‌رسانیم.

کد خبر 92829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز