یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

حسین قربانی میانرودی: شالیکاران این روزها مراحل پایانی برداشت شالی‌های خود را پشت سر می‌گذارند

اما کاهش قیمت، رکود خرید و امتناع برخی شالیکوبی‌های برنج، قصه پررنج آنان را دوچندان کرده و همه اینها در حالی است که هنوز برنج سال گذشته آنها در انبارهاست!

هم‌اکنون بسیاری از واحدهای شالیکوبی در شهرهای مرکزی مازندران از قبول شالی خودداری می‌کنند که این موضوع باعث سرگردانی شالیکاران در پی چند ماه تلاش و فعالیت شبانه‌روزی شده است. 

یک کشاورز روستای کهنه‌دان از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل با بیان اینکه قیمت 18 هزار ریال در خرید توافقی طارم واقعا مقرون به صرفه نیست، به مهر گفت: با وجود رقم اعلامی و توافقی از سوی دولت در زمان حاضر شرکت‌های متولی، برنج خریداری نمی‌کنند.

علی‌محمد آقاجانپور با بیان اینکه متاسفانه متولی خرید برنج هنوز مشخص نیست، افزود: در حال حاضر در تمامی شالیکوبی‌ها برنجی خریداری نمی‌شود و فقط برخی افراد خاص و صاحبان شالیکوبی‌ها برنج را مبادله می‌کنند.

به گفته وی در این بین تبدیل و عرضه بیش از حد برنج‌های سفید در انبارهای شالیکوبی‌ها آماده فروش، سبب شده تا برخی تاجران برنج، قیمت حداقلی بازار را کاهش داده و در این آشفته بازار هر کیلو برنج را 16 تا 17 هزار ریال خریداری کنند.

یک کشاورز بابلی هم در این خصوص اظهار داشت: کشاورزان منطقه همچنان منتظر خرید توافقی برنج با قیمت اعلام شده هستند و اگر تا روزهای آینده این کار صورت نگیرد اعتراضات کشاورزان با حضور بیشتری تشدید خواهد شد.

عزیززاده تاکید کرد: قیمت توافقی 18 هزار ریال برای طارم محلی بسیار کم است و با توجه به هزینه بالای تولید به ویژه پرداخت 450 هزار ریالی دستمزد به هر دروگر، این قیمت مقرون به صرفه نیست.

در استان مازندران حدود یک هزار و 100 واحد شالیکوبی سنتی وجود دارد که اگر روزانه 5 تن شالی را به برنج تبدیل کنند هر روز 5 هزار تن برنج سفید آماده‌فروش، در انبارها ذخیره می‌شود.

در همین حال نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس که پیش نویس لغو ممنوعیت تبلیغات برنج خارجی در صدا و سیما را تهیه و با امضای نمایندگان تقدیم ضرغامی رئیس این سازمان کرده بود، افزود: این یکی از اقدام‌های اساسی نمایندگان شمال برای حمایت و خارج شدن رکود خرید و فروش برنج‌های تولید داخل بوده است.

عزت‌الله یوسفیان ملا با  اشاره به اینکه متاسفانه دولت امسال با توجه به  نیاز حدود 400 هزار تنی برنج از خارج از کشور بیش از 900 هزارتن برنج در آستانه ورود برنج تولید داخل، به کشور وارد کرده است این مورد را یکی از بزرگترین ضربه‌های دولت و متولیان ارائه مجوزهای بی‌مورد در واردات برنج به کشور بیان کرد.

یوسفیان ملا خاطرنشان کرد: هیچ تعارفی هم با وزیر جدید هم نداریم و در مهلت مقرر اگر وضع موجود تغییری نکرد مهدی غضنفری را به‌عنوان نخستین وزیر کابینه دهم برای استیضاح به مجلس خواهیم کشاند.

کد خبر 90368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز