جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

گروه استان‌ها - ناهید محمدپور: اینکه چرا یک دفعه سیل برنج‌های خارجی به کشور وارد شده و تبلیغ پشت تبلیغ برای خریداری از این محصولات می‌شود

و بعد از مدتی خبر غیراستاندارد بودن آنها  اعلام می شود و هشدار پشت هشدار برای خودداری از مصرف آنها صادر می‌شود جای تامل دارد!

چندی پیش مدیرکل استاندارد استان تهران در یک اظهارنظر قطعی از وجود سموم آرسنیک و سرب در برنج‌های وارداتی به‌خصوص‌هندی‌ خبر داد و مردم را به‌خودداری از مصرف ۱۳ نوع برنج وارداتی مسموم دعوت کرد.

حتی بعضی از مسئولان کشوری بحث سرطان‌زا بودن آنها را پیش کشیدند تا اینکه بعد از مدتی سروصدا و کش‌وقوس و آزمایش، وزارت بهداشت با اعلام اینکه انحرافی از نظر آلودگی بیش از حد به سرب، کادمیوم و آرسنیک در این برنج‌ها دیده نشده است مسئله را ختم به خیر کرد.

اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که نتیجه این آزمایش‌ها، بسیاری از نمایندگان مجلس و برخی مسئولان را قانع نکرده است، به‌طوری که عباس رجایی ، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس نیز با تاکید بر این موضوع می‌گوید: شیوه عملیاتی این آزمایش‌ها مطابق با روش کمیسیون کشاورزی در مجلس نیست به همین دلیل نمی‌توانیم اظهار‌نظر قطعی در مورد آلوده بودن یا نبودن این برنج‌ها داشته باشیم به همین جهت تصمیم گرفته شد که کمیسیون‌های ذی‌ربط در مجلس با دقت بیشتری این مسئله را پیگیری کنند.

دبیر انجمن برنج ایران نیز عنوان می‌کند: با توجه به اینکه تاریخ تولید بسیاری از برنج‌های وارداتی مربوط به 4 سال قبل بوده و مشکلی هم برای برنج‌ها به‌وجود نمی‌آمد برخی از بازرگانان و کارشناسان را به این فکر انداخت که شاید مشکل ژنتیک در برنج‌ها وجود داشته باشد چرا که خاصیت انبارداری و مقاومت برنج خیلی پایین است و نمی‌توان آن را به‌مدت طولانی نگهداری کرد.

از طرف دیگر اظهارات رئیس مرکز تحقیقات یکی از ایالت‌های هند نیز مبنی بر اینکه به‌علت آلوده بودن آب برخی از مناطق، اجازه کشت برنج به کشاورزان داده نشده است اما آنها این برنج‌ها را به دیگر کشورها صادر کرده‌اند، به این مسئله دامن زد.

جمیل علیزاده شایق با اشاره به اینکه برخی از مسئولان کشوری در اعلام نتایج آزمایش‌ها شتابزده عمل کردند، می‌گوید: ما از مسئولان وزارت بهداشت خواستار برگزاری نشست ستاد ملی بررسی آلودگی برنج هستیم تا با فراغ بال و بدون شتاب‌زدگی به این موضوع رسیدگی شود.

یحیی ابطالی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مازندران نیز در پاسخ به این سؤال که چرا بین نتایج آزمایش‌های اداره استاندارد تهران و وزارت بهداشت و درمان ناهمخوانی وجود دارد گفت: مرجع سازمان جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و اداره استاندارد است، به همین دلیل وقتی اعلام کردند که برنج‌ها آلوده است ما نیز پذیرفتیم و بعد از اعلام وزارت بهداشت مبنی بر غیرآلوده بودن برنج‌ها هم ما تابع آنها هستیم و کاری بیش از این نمی‌توانیم انجام دهیم.

گویا تاکنون در مورد نتیجه آزمایش‌هایی که قرار بود با مسئولیت وزارت بهداشت انجام ‍‌ شود  و طبق صورتجلسه‌ای به کمیسیون کشاورزی مجلس ارسال شود، اقدامی نشده است. حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم زاهدان در مجلس در این باره توضیح می‌دهد: طبق گزارش‌های رسیده پس از آزمایش از 25 نمونه برنج، نشانی از آلوده بودن برنج‌های وارداتی مشاهده نشد اما برای رسیدن به قطعیت و نتایج جامع‌تر نیاز به یک سری آزمایش‌های دیگر  وجود دارد .  وی در پایان اشاره‌ای نیز به این موضوع داشت که تاییدیه نهایی بررسی‌ها باید توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه شود.

در حالی‌که کارشناسان معتقدند ایران باید به‌ویژه در محصولات استراتژیکی مثل گندم و برنج به‌خودکفایی برسد، واردات بی‌رویه برنج مشکلات مالی و اقتصادی زیادی برای شالیکاران ایجاد کرده است.

شوخی روزگار گاهی تلخ است چرا که زمانی در استان‌های شمالی، مردم، شکم مرغ و خروس‌هایشان را با برنج نیم دانه سیر می‌کردند اما  امروزه برخی از نقاط کشور که مهد تولید کیفی‌ترین برنج دنیا هستند نیز از هجوم بی‌رویه برنج‌های خارجی در امان نمانده‌اند و حتی روستاییان آن منطقه که خود تولید‌کننده بهترین برنج هستند، ترجیح می‌دهند برنج خارجی مصرف کنند!

اما این سؤال همچنان مطرح است که چرا  این برنج‌ها، بی‌رویه وارد و توزیع می‌شوند؟ در صدا و سیما نیز تبلیغات وسیع برای آنها صورت می‌گیرد و بعد از اینکه میلیون‌ها نفر از این محصولات خریداری و استفاده کردند، سر و صدایی مبنی بر اینکه این برنج‌ها بیش از نیاز کشور وارد شده‌اند و از استاندارد لازم برخوردار نیستند بلند می‌شود؟! ولی آنچه مسلم است و همگی به آن اذعان دارند اینکه میزان پروتئین و خوش‌خوراک بودن برنج محلی به‌مراتب بهتر از برنج‌های خارجی است و به‌عنوان یک ایرانی همیشه باید نسبت به واردات بیش از حد برنج‌های خارجی احساس خطر کرد.

مهندس کریم باباجانی، کشاورز نمونه سال 88 با تایید این موضوع درباره زمان نگهداری و تولید برنج‌های وارداتی می‌گوید: کشورهای هند و تایلند از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان برنج در جهان هستند،  به همین دلیل شرایط نگهداری برنج را خوب می‌دانند. در ایران نیز اگر انبارهای نگهداری برنج و نوع بسته‌بندی آنها به روز شود مدت زمان نگهداری برنج از یک‌سال فراتر می‌رود. 

باباجانی با اشاره به اینکه درباره خرید توافقی اقلام محلی برنج کوتاهی شده است یادآور می‌شود: اگر خرید توافقی برنج نیز مانند خرید تضمینی اجرایی می‌شد کشاورزان دغدغه کمتری داشتند.

به راستی چه منطقی پشت این همه شتابزدگی در واردات بی‌رویه و گلایه‌های بعد از آن و آزمایش‌هایی که نتیجه آن چیزی جز نگرانی مردم نبود وجود دارد؟ چرا که به‌نظر می‌رسد وظیفه حمایت از کشاورزان و مدیریت در بخش تولید و توزیع در میان بسیاری دیگر از وظایف و وعده‌های داده شده همچنان مغفول و دور از نظر مانده است.

کد خبر 94020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز