سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌گوید بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل زندگی می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس این شمارش جدید موارد زوال عقل در جهان با عنوان "گزارش آلزایمر جهانی" پیش‌بینی می‌کند که میزان موارد زوال عقل هر 20 سال تقریبا دوبرابر خواهد شد  و تا سال 2050 این بیماری 115.4 میلیون نفر را مبتلا خواهد کرد.

 دکتر دیسی آکوستا، رئیس انجمن بین‌المللی آلزایمر، که این گزارش روز دوشنبه 21 سپتامبر (30 شهریور) منتشر کرده است، در این باره گفت: "ما با یک فوریت بهداشتی روبه‌رو هستیم."

کشورهای آمریکایی و سایر کشورهای توسعه‌یافته برای مدت‌های درازی با اوج‌گیری موارد آلزایمر روبه‌رو بوده‌اند. اما هدف این گزارش این است که آگاهی در مورد تهدید این بیماری در کشورهای فقیرتر را بالا ببرد، که نهایتا آنقدر زندگی خواهند کرد تا به آلزایمر که بیماری عمدتا مربوط به بالای 65 سال است، مبتلا شوند.

 در حالیکه افزایش سن مهمترین عامل ابتلا به آلزایمر است، به نظر می‌رسد برخی از همان عواملی که زمینه‌ساز بیماری قلبی هستند- چاقی، کلسترول بالا، دیابت-  خطر زوال عقل را هم افزایش دهند. و این مشکلات در بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم در حال افزایش است.

 آکوستا می‌گوید در کشورهای فقیرتر "زوال عقل موضوعی پنهانی است"، و این امر تشخیص زودرس بیماری را دچار مشکل می‌کند. "انتظار بر این است که در مورد این بیماری صحبتی نشود."

 برای مثال این گزارش به هند اشاره می‌کند که عباراتی مانند "مغز خسته" یا "مغز ضعیف" برای توصیف علائم آلزایمر به کار می‌رود و زوال عقل بخش طبیعی پیری به حساب می‌آید- در حالیکه اینگونه نیست.

 این اشتباه به کشورهای در حال توسعه محدود نمی‌شود. بر مبنای این گزارش حتی در انگلیس بیش از نیمی از خانواده‌هایی که از فرد مبتلا به زوال عقل مراقبت می‌کنند، درست همین عقیده را دارند.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که در بخش‌های آسیا و آمریکای لاتین موارد زوال عقل در 20 سال آینده بیش از دو برابر شود، در حالی که در اروپا 40 درصد و در آمریکای شمالی 60 افزایش موارد بیماری را پیش‌بینی می‌کند.

 این گزارش از سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد تا زوال عقل را یک اولویت بهداشتی اعلام کند و از کشورها هم بخواهد از این سیاست تبعیت کنند.

کد خبر 90935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز