همشهری آنلاین: رئیس جمهور روز سه شنبه 24 شهریور در مراسم تودیع و معارفه وزیران قدیم و جدید نفت گفت: نگاه راهبردی حاکم بر صنعت نفت کشور باید این باشد که تمام منافع نفت به جیب ملت سرازیر شود.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ دکتر محمود احمدی نژاد در این مراسم افزود: با وجود کارهای بزرگی که در سال‌های بعد از ملی شدن صنعت نفت و کارهای ویژه‌ای که در دوران پس از انقلاب اسلامی انجام شده هنوز نمی توان گفت که منافع نفت به طور کامل در اختیار ملت قرار گرفته است.

وی افزود: متاسفانه کشورهای استعماری در ساختار پیچیده نفت و سرمایه گذاری و بهره برداری از مخازن نفتی، آنچنان ساختار پیچیده‌ای ایجاد کرده اند که با هر حسابی بخش عمده‌ای از منافع نفت به جیب خودشان می‌رود.

رئیس جمهوری گفت: سرمایه گذاری ها در صنعت نفت در طول چهار سال گذشته بیش از دو برابر انجام شده و البته هزینه‌های بسیار زیادی هم در بر داشته است که باید از محل نفت تامین شود.

دکتر احمدی نژاد افزود: ما می توانیم این سرمایه گذاری ها را به داخل کشور برگردانیم.

ادامه عرضه اوراق قرضه برای تامین مالی پروژه های نفتی

وی تصریح کرد: از یکی دو سال پیش کار بسیار خوبی برای عرضه اوراق قرضه به منظور تامین مالی پروژه ها انجام شد که باید ادامه یابد.

رئیس مجمع عمومی شرکت ملی نفت افزود: هم اکنون با سپردن پروژه ها به بخش های خارجی و با احتساب تسهیلات در نظر گرفته ‌شده، در مجموع بیش از 20 درصد سود در نظر گرفته می‌شود که بهتر است این رقم را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی تصریح کرد: ممکن است گفته شود با انتشار اوراق قرضه همه منابع به صورت یکجا تامین نمی‌شود اما اگر شروع کنیم، مردم کم کم توانمند می‌شوند.

رئیس جمهوری گفت: نکته مهم دیگر، استفاده از ظرفیت‌های نفت و گاز به عنوان مواد هیدروکربوری است.

تلاش همه ارکان دولت برای تبدیل نفت به محصول نهایی

وی تاکید کرد: شاید به جا باشد که به جای عنوان "تولید نفت خام" از عنوان "استخراج نفت" استفاده کنیم زیرا کاری که انجام می شود استخراج از یک مخزن طبیعی تجدیدناپذیر و فروش آن است که به این تولید گفته نمی‌شود.

دکتر احمدی نژاد افزود: باید به این سمت پیش برویم که از مواد خام استخراج شده به سمت تولید محصولات نهایی حرکت کنیم.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: وقتی می توانیم بگوییم به تولید دست یافته ایم که نفت و گاز به محصول نهایی تبدیل و صادر شود چرا که از نقطه استخراج تا تولید محصول نهایی چندین برابر ارزش افزوده در بعضی جاها تا 50 درصد ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته همه اینها به نفت برنمی گردد، وزارت صنایع و معادن، بانک ها، سایر نهادهای دولت باید جهت گیری‌هایشان به سمت ایجاد ارزش افزوده در نتیجه تولید محصول نهایی باشد.

دکتر احمدی نژاد خاطرنشان کرد: هدف گذاری باید جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز باشد.

رئیس جمهوری گفت: البته نمی توان گفت که اقتصاد کشور می‌تواند از سرمایه‌های طبیعی بی نیاز شود اما باید به گونه‌ای باشد که این سرمایه طبیعی به درستی استفاده شود.

وی افزود: اگرچه جهت گیری خوبی در حوزه پتروشیمی انجام گرفته و سرمایه گذاری‌های خوبی شد اما این هم تنها در یک مرحله است و هنوز سه مرحله دیگر تا دست یابی به محصولات نهایی و صادرات آن باقی مانده است.

وی تصریح کرد: در حوزه نفت، گاز، میعانات گازی و به طور کلی هر چیزی که مربوط به حوزه ذخایر هیدروکربوری است باید نگاه ما این‌گونه باشد.

دکتر احمدی نژاد افزود: برای تحقق این موضوع همه دولت باید بسیج شود و اگر لازم است قانون جداگانه‌ای نیز تدوین شود باید برای آن برنامه ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید سیاست اصلی خود را درباره این موضوع مشخص کند و نوآوران و خلاقان در این حوزه را مورد تشویق قرار دهد.

زنجیره تامین نیازهای صنعت نفت از داخل کامل‌تر می‌شود

رئیس جمهوری به استفاده از ظرفیت‌هایی که در نتیجه صنعت نفت در صنایع کشور ایجاد می شود اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر حرکت خوبی برای ارتقای توانمندی‌های داخلی انجام شده اما زنجیره تامین نیازهای صنعت نفت از تولید کنندگان داخلی باید بازهم کامل شود.

رئیس جمهوری با اشاره به 67 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده در صنعت نفت در دولت نهم خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد یعنی نزدیک به 45 میلیارد دلار از این رقم مربوط به تامین کالا و قطعات مورد نیاز پروژه‌ها است که اگر این رقم به بازار داخلی تزریق شود می تواند حدود 4 برابر کار صنعتی ایجاد کند.

دکتر احمدی نژاد گفت: در این صورت علاوه بر رشد صنایع داخلی موضوع اشتغال جوانان نیز مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از فناوری های مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را می توان منتقل کرد و در داخل کشور رشد داد،‌ گفت: در حال حاضر توانمندی‌های داخل کشور بسیاری از نیازهای صنعت نفت را پاسخگو است و با حمایت اندکی می‌توان این توانمندی‌ها را به بیش از 98 درصد رساند.

نفت زمینه ورود ایران به بازارهای جهانی

وی با اشاره به استفاده از صنعت نفت به عنوان عامل اصلی ورود به اقتصاد جهانی گفت: ایران با 100 سال سابقه در صنعت نفت می تواند وارد عرصه‌های جهانی تکنولوژی و فناوری در همه حوزه‌های زیرمجموعه نفت شود.

رئیس جمهوری به کارهای معجزه آسایی که در 30 سال گذشته در صنعت نفت انجام شده است اشاره کرد و افزود: این پشتوانه کشور است که باید در عرصه جهانی نیز از آن بهره برد.

وی گفت: هم اکنون بیشتر کشورهایی که نفت، گاز و مواد هیدروکربوری دارند به طور جدی از ما می خواهند که صنایع آنها را اداره کنیم و این ظرفیت کم نظیری برای ایران است که می تواند اشتغال، سرمایه گذاری و ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که در پایان برنامه پنجم توسعه به جایی برسیم که شرکت های فناوری نفت و گاز کشور در عرصه تولید، اکتشاف، بهره برداری و تبدیل مواد خام به محصول نهایی در عرصه جهانی وارد شوند.

قدرت سیاسی نفت حداکثر شود

دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت‌های سیاسی نفت اشاره کرد و افزود: نفت یک کالای سیاسی است و چنانچه نوسان‌های قیمت نفت را در 50 سال گذشته بررسی کنیم می بینیم که عمده تغییرات قیمت نفت بیش از آنکه تابع عوامل اقتصادی باشد تابع تحولات سیاسی است.

وی تصریح کرد: نفت ظرفیت تولید قدرت سیاسی به همراه دارد که این ویژگی باید به حداکثر برسد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در پایان برنامه پنجم، ظرفیت تولید نفت کشور باید به روزانه بیش از 5 میلیون و 300 هزار بشکه برسد خاطرنشان کرد: مهم این است که در نتیجه این افزایش ظرفیت خام فروشی نکنیم، این امر باعث قدرت سیاسی و اقتصادی کشور در مناسبات جهانی می‌شود.

وی خطاب به مدیران ارشد صنعت نفت گفت: ظرفیت نفت و گاز کشور فراوان است و شما باید این ظرفیت ها را بالفعل کنید.

رئیس جمهوری گفت: باور من این است که این توانمندی در نفت وجود دارد اما نگاه راهبردی به صنعت نفت باید در تمام ارکان این صنعت تثبیت و جاری شود.

ضرورت اصلاح ساختار صنعت نفت

دکتر احمدی نژاد با اشاره به لزوم بازنگری جدی در ساختارهای صنعت نفت کشور گفت: برخی ساختارها باید در مجموعه عظیم صنعت نفت کشور اصلاح شود، به عنوان مثال صنعت پتروشیمی در حال حاضر خود یک صنعت مستقل از نفت است که باید از این مجموعه جدا شده و به صورت مستقل یا زیرمجموعه وزارت صنایع فعالیت کند.

رئیس جمهوری به تعدد شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت اشاره کرد و افزود: اینکه 134 شرکت زیرمجموعه وزارتخانه تعریف شده حتما تحرک سیستم را محدود کرده و باعث افزایش هزینه‌های آن می‌شود که این مسئله نیاز به اصلاح دارد.

وی در عین حال تصریح کرد: البته با این کار نباید نظم زیبایی که به صورت انحصاری در وزارت نفت وجود دارد را دچار خدشه کند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نظام فنی و اجرایی نفت در خریدها، معاملات و ... نیاز به بازنگری دارد و باید آنقدر شفاف و پاک باشد که برای تمامی سازمان ها الگو شود.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه برای اصلاح نظام فنی و اجرایی نفت باید یک انقلاب اتفاق بیفتد، گفت: سی سال است که شرکت ملی نفت اساسنامه ندارد که باید برای آن فکری اساسی شود.

رئیس جمهوری در عین حال به مقررات قانون بودجه اشاره کرد و افزود: این مقررات شکننده صنعت نفت هستند و امکان برنامه ریزی عالمانه را تا حدود زیادی از صنعت نفت می گیرند.

احمدی نژاد گفت: اینکه معلوم نباشد وزارت نفت چه مقدار منابع مالی در اختیار دارد تا بتواند روی آنها حساب کند باعث پیشرفت این مجموعه نخواهد شد.

نفت سالم‌ترین سازمان کشور

دکتر احمدی نژاد با اشاره به وجود سالم ترین نیروها در صنعت نفت گفت: صنعت نفت باید همیشه سالم ترین سازمان کشور باشد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در طول سی سال گذشته دشمنان برای صنعت نفت ما نقشه های زیادی کشیدند اما هر بار نیروهای انقلاب صنعت نفت آنها را مایوس کردند و توطئه آنها را خنثی کردند.

نگاه ویژه دولت به توسعه پالایشگاه‌ها و خودکفایی در تامین بنزین

احمدی نژاد با اشاره به موضوع تحریم بنزین تصریح کرد: اگرچه این امر امکان پذیر نیست اما مجموعه صنعت نفت کشور باید به این سمت حرکت کند که نه تنها در زمینه تولید بنزین خودکفا شویم بلکه به زودی نوید صادرات این محصول را نیز بدهیم.

وی خطاب به مسئولان وزارت نفت گفت: طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید از همین منابع موجود 10 تا 20 میلیون لیتر دیگر بنزین تولید کرده و نیاز کشور را برطرف کنیم.

وی با اشاره به لزوم ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: دولت با قاطعیت از این پروژه حمایت می کند تا نیاز کشور به فرآورده بنزین برطرف شود.

تاثیر عمیق هدفمند کردن یارانه‌ها بر شکوفایی صنعت نفت

رئیس جمهوری به هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها پایه اساسی اصلاحات اقتصادی کشور است که اگر انجام شود منابع مالی مورد نیاز برای صنعت نفت از خود این مجموعه تامین خواهد شد.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه بهره برداری صیانتی از مخازن نفت و گاز کشور یک موضوع همیشگی است،‌ گفت: با هدفمند کردن یارانه ها مصرف بنزین پایین آمده و مصرف این محصول که معادل 2/4 میلیون بشکه در روز است کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: امیدواریم با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و با احتساب 20 درصد صرفه جویی در بنزین به طور متوسط روزانه یک میلیون بشکه نفت صرفه جویی شود که اگر این رقم در اختیار وزارت نفت قرار گیرد ظرف مدت پنج سال این صنعت به صنعت اول دنیا تبدیل می شود.

احمدی نژاد با اشاره به معارفه مسعور میرکاظمی به عنوان وزیر نفت گفت: میرکاظمی جانبازی فداکار، دلسوز و عالم و مدیری استراتژیک است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اضافه شدن میرکاظمی به صنعت نفت کشور نقطه آغاز و شکوفایی جدیدی برای این صنعت باشد.

سخنان میرکاظمی وزیر جدید نفت
 
سیدمسعود میرکاظمی نیز صبح در مراسم تودیع و معارفه وزیر پیشین و جدید نفت با تاکید بر این که به صنعت نفت به عنوان بنگاه اقتصادی نگاه نمی کنیم، افزود: به این صنعت به عنوان پیشران و توسعه اقتصاد کشور می‌نگریم.

سیدمسعود میرکاظمی اظهار داشت: در صورتی که با نگاه یاد شده به صنعت نفت نگریسته شود به برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت به گونه دیگری نگریسته شده و از نگاه پروژه‌ای به نفت خارج خواهیم شد.

توسعه میدان‌های مشترک اولویت اصلی وزارت نفت

وزیر نفت توسعه میدان های مشترک را اولویت کاری در این صنعت برشمرد و افزود: در شرایطی که رقبا از میادین مشترک بهره برداری می‌کنند توسعه این میدان‌ها به خصوص در بخش جنوب کشور به سرعت باید انجام شود که این موضوع مستلزم برنامه ریزی منسجم  است.

ضرورت افزایش تعامل وزارت نفت با سایر ارکان دولت

میرکاظمی تعامل وزارت نفت با دیگر وزارت‌خانه ها را از ضرورت‌های این صنعت برشمرد و افزود: پیش از انقلاب اسلامی این گونه تعامل‌ها وجود نداشت اما هم اکنون پس از 30 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد تلاش های بیشماری برای شکوفایی اقتصاد کشور انجام شده، اما لازم است که این یکپارچگی افزایش یابد.

وی اظهار داشت: صنعت نفت به همان اندازه که در تولید ناخالص داخلی سهم دارد باید با دیگر وزارت‌خانه‌ها نیز تعامل و رابطه داشته باشد.

پیشنهاد تشکیل معاونت نفت و گاز در وزارت صنایع

وزیر نفت تصریح کرد: باید با هدف بهره‌گیری بیشتر از توان فنی کشور معاونت نفت و گاز در وزارت صنایع تشکیل شود و 30 درصد از حجم توان فنی کشور در این قسمت متمرکز شود؛ چرا که در غیر این صورت رشد مطلوب حاصل نخواهد شد.

سرمایه‌گذاری 196 میلیارد دلاری در صنعت نفت

میرکاظمی سرمایه گذاری مورد نیاز در برنامه پنجم توسعه صنعت نفت را 196 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم علاوه بر تولید صیانتی، به تولید روزانه 5 میلیون و 150 هزار بشکه دست یابیم در دو بخش پایین دستی و بالا دستی به 196 دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که این موضوع برنامه ریزی موثری را می طلبد.

اولویت تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی واگذاری اعتبار به پروژه‌های صنعت نفت را با پروژه‌های اولویت دار این صنعت دانست و گفت: به طور حتم برای توسعه پالایشگاه خلیج فارس باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی اعتبار مورد نیاز برای توسعه این پالایشگاه را سه میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: تا کنون تنها موفق به جذب 500 میلیون دلار اعتبار شده ایم.

وزیر نفت اظهار داشت: پروژه‌های مهم صنعت نفت نیازمند اولویت بندی و برنامه ریزی جامع است.

وی بر تقویت توانمندی علمی کارکنان صنعت نفت تاکید کرد و افزود: صنعت دانش محور بهتر از صنعت توسعه محور است چراکه به این ترتیب می توان ماموریت خود را بهتر انجام داد.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه باید از لحظه لحظه فرصت‌ها استفاده کنیم و مشکلات را پشت سر گذاریم اظهار داشت: با این اقدام ارزش‌های ایجاد شده را حفظ و آنها را توسعه خواهیم داد.

وی اظهار داشت: در هر جای این سرزمین که مسئولیتی به بنده واگذار شود توفیقی برای بنده بوده و سعی دارم آن را به بهترین نحو انجام دهم.

گزارش نوذری وزیر سابق نفت

غلامحسین نوذری وزیر سابق نفت هم در این مراسم گفت: به عنوان یک کارمند صنعت نفت اعلام می کنم دست در دست یکدیگر و با حمایت وزیر جدید، چرخ صنعت نفت را جلو می بریم.

وزیر پیشین نفت افزود: خدار را شاکرم که فرصت توفیق خدمت در نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم شد که هر لحظه آن شکری واجب است؛ فرصتی که هر کس خود را بدهکار نظام بداند شکر بر او واجب است.

وی گفت: امیدوارم در ماه مبارک رمضان فرصت بهره گیری از لیالی قدر فراهم شود و از باقی مانده این ماه آسمانی بهره بریم.

نوذری با تشکر از رئیس جمهوری برای همراهی بسیار با صنعت نفت اظهار داشت: شرایط کنونی، پیچیده و سخت است؛ در این شرایط کشورهای بد اخلاق از بیرون و برخی دشمنان از داخل کار کردن را دشوار کردند، اما با وجود تمام اینها، فرصت های زیادی فراهم شده است.

وزیر پیشین نفت با خوشامد گویی به وزیر جدید گفت: تودیع با فرهنگ ما سازگاری ندارد و جایگاه ها نیز خیلی تفاوت نمی کند، از این رو برای خدمت به نظام در مسئولیت خود کوتاهی نخواهم کرد.

سرمایه گذاری در دولت نهم

نوذری گفت:حجم سرمایه گذاری در دولت نهم 64 میلیارد دلار در صنعت نفت است که این میزان در دولت اصلاحات، 31 میلیارد دلار بود.

وی ادامه داد: در چهار سال اخیر با احتساب 220 تا 230 میلیارد دلار گردش مالی در صنعت نفت، 280 میلیارد دلار کار در این صنعت انجام شده است.

وزیر پیشین نفت، افزایش تعداد دکل های اکتشافی از سه دکل به 10 دکل در دولت نهم و اکتشاف های گسترده در این مدت را از دیگر دستاوردهای چهار سال اخیر در صنعت نفت برشمرد.

نوذری گفت: دو تا سه میدان جدید هیدروکربوری کشف شده است که با تکمیل اطلاعات، خبر آن به زودی از زبان وزیر جدید نفت اعلام خواهد شد.

وزیر پیشین نفت همچنین گفت: یک میدان جدید نفت هم با نام سوسنگرد با دارا بودن حجم عظیم ذخایر کشف شده است.

فعالیت های اکتشافی

نوذری احتمال به نتیجه رسیدن فعالیت های اکتشافی را در دولت اصلاحات 64 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در دولت نهم به 79 درصد رسید و این به آن معناست که با حفر هر 2/1 چاه، به یک میدان جدید دست می یابیم.

وی گفت: حجم اکتشاف های انجام شده در دولت نهم گویای شناخت دقیق ساختارها و فعالیت های گسترده کارکنان صنعت نفت است.

وزیر پیشین نفت برگزاری این جلسه ها را فراهم شدن فرصتی برای بازگو کردن فعالیت ها اعلام و تصریح کرد: با وجود فعالیت های گسترده در صنعت نفت، به دلیل فضای سیاسی از این فعالیت ها به صورت مثبت بهره برداری نشده و معکوس آن جلوه داده شده است و این ظلمی بود که به دولت و مضاعف آن به وزارت نفت تحمیل شد.

وی گفت: از باب اعتقادی همواره این موضوع وجود دارد که انسان ها در حال تودیع و معارفه با دیروز و امروز هستند و از باید خداوند خواست که تودیع انسان ها همواره از باب اعتقادی باشد و گناهان آن تودیع و با حسنات معارفه شود.

نوذری به افزایش ناوگان حفاری در بخش خشکی و دریا اشاره و تصریح کرد: تعداد دکل های حفاری از 56 دستگاه دکل به 76 دستگاه در دولت نهم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مطالعه جامع تمام میدان های نفتی و گازی کشور در حال انجام است اظهار داشت: به عنوان مثال تولید میدان منصوری روزانه 60 هزار بشکه بوده که با انجام مطالعات جامع در دو سال گذشته به 100 هزار بشکه افزایش یافته و بر اساس مطالعات جدید پیش بینی می شود تولید میدان به روزانه 150 هزار بشکه افزایش یابد.

تولید مستمر بیش از چهار میلیون بشکه‌ای نفت در دولت نهم

وزیر پیشین نفت با بیان اینکه در دولت نهم موفق شدیم تولید نفت کشور را به صورت مستمر به بیش از چهار میلیون بشکه در روز ارتقا دهیم، افزود: ظرفیت تولید کنونی نفت چهار میلیون و 400 هزار بشکه است که در برنامه پنجم توسعه به پنج میلیون و 150 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

وی میدان گازی پارس جنوبی را نقطه استراتژیک صنعت نفت کشور دانست و افزود: در دولت نهم پنج فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید و هم اکنون 13 فاز پارس جنوبی در حال اجرا یا شرف اجرا است.

وی انعقاد قرارداد میدان های پارس شمالی، یادآوران، گلشن و فردوسی و قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پس از 16 سال را از دستاوردهای دولت نهم در صنعت نفت برشمرد و اظهار داشت: بخش بالادستی نفت همواره در تلاش بود که حتی یک بشکه نفت را نیز از دست ندهد.

ارتقای جایگاه ایران در اوپک

نوذری با بیان اینکه در چهار سال اخیر همواره تلاش کردیم تا علاوه بر حفظ تولید نفت، ظرفیت تولید را افزایش دهیم، افزود: این امر گویای آن است که جایگاه ایران در اوپک تغییر و ارتقا یافته است.

وی محور برنامه پنجم توسعه را بخش گاز خواند و افزود: با تلاش کارکنان صنعت نفت زمستان سال 87 را با سربلندی گذراندیم و مجموع قطع گاز کشور در زمستان 86 به رغم سرمای شدید تنها 4/3 درصد بود؛ این در حالی است که فضای سیاسی بر این موضوع آنچنان سایه افکند که به زحمات گسترده کارکنان صنعت نفت به طور مطلوب توجه نشد.

نوذری اضافه تولید 20 میلیون مترمکعبی گاز در مدت 10 ماه را بی نظیر خواند و افزود: سال گذشته شرکت نفت مناطق مرکزی ایران موفق شد در مدت یاد شده 20 میلیون مترمکعب گاز در روز بر تولید خود بیفزاید که این موضوع از قطعی گاز در زمستان گذشته جلوگیری کرد.

نوذری همچنین بهره برداری از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی را از دیگر فعالیت های بزرگ این صنعت برشمرد و افزود: سال گذشته به لطف الهی و با پیشرفت ماهانه 28 درصد این پروژه عظیم گازی با ظرفیت روزانه 50 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.

وی از شناسایی 320 نقطه بحرانی در شبکه گازرسانی کشور در سال 86 خبر داد و گفت: نتیجه این اقدام بزرگ تبدیل مدل گازرسانی از درختی به شبکه ای بود.

وی به احداث 7 پالایشگاه جدید در دولت نهم اشاره و تصریح کرد: با هدف جلوگیری از خام فروشی 7 پالایشگاه جدید در دولت نهم کلید خورد و از سوی دیگر پالایشگاه های موجود به سمت تولید بهینه پیش رفتند.

توسعه پالایشگاه خلیج فارس؛ اولویت نخست صنعت نفت

وزیر پیشین نفت توسعه پالایشگاه خلیج فارس را از تمام کارها مهم تر دانست و افزود: با توجه به ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به میزان روزانه 35 میلیون لیتر، توسعه این پالایشگاه جزو واجبات وزارت نفت به شمار می آید که با مساعدت رئیس جمهوری از مجموع 2/2 میلیارد دلاری اعتبار تخصیص یافته به صنعت نفت (از محل حساب ذخیره ارزی) 500 میلیون دلار آن به توسعه این پالایشگاه اختصاص می‌یابد.

کد خبر 90533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز