سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد 14مرداد برای ادای سوگند و برگزاری مراسم تحلیف در ساختمان بهارستان حضور می‌یابد.

طبق اصل 121 قانون اساسی، رئیس‌جمهوری باید در مراسمی که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان برگزار می‌شود، سوگندنامه را امضا کند.

براساس این اصل، رئیس‌جمهوری باید سوگند یاد کند که «من به‌عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده‏ گرفته‏ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‏السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

بنا به گفته محمد رضا میرتاج‌الدینی عضو هیات رئیسه مجلس در مراسم امروز، وزیر کشور گزارشی درخصوص چگونگی روند برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ارائه می‌دهد و سپس رئیس‌جمهوری به همراه رئیس قوه قضاییه در پشت تریبون حاضر شده و متن سوگند نامه را قرائت می‌کند. پس از مراسم تحلیف، علی لاریجانی رئیس مجلس سخنرانی خواهد کرد.

علاوه بر نمایندگان مجلس و روسای قوای سه‌گانه، روسای ادوار مختلف مجلس، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای مجلس خبرگان رهبری، وزیران و معاونان رئیس‌جمهوری، دبیر و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و برخی مسئولان لشکری از جمله شخصیت‌هایی هستند که در ادوار گذشته به‌طور معمول در مراسم تحلیف حضور می‌یافتند.

ائمه جمعه مراکز استان‌ها، نمایندگان ادوار، سفرای کشورهای خارجی و روسای سازمان‌ها و نهادهای کشور در جلسه امروز حضور خواهند یافت.

گفته می‌شود حدود 120 خبرنگار، تصویربردار و عکاس از رسانه‌های خارجی و 200خبرنگار، عکاس و تصویربردار از رسانه‌های داخلی، مراسم تحلیف احمدی‌نژاد را پوشش می‌دهند.
روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب براساس اصل 110 قانون اساسی در مراسمی حکم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد را تنفیذ کردند.

براساس ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهوری موظف است طی 2 هفته پس از مراسم تحلیف، وزیران پیشنهادی دولت خود را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کند. نمایندگان مجلس نیز حداکثر یک هفته پس از معرفی وزیران، نتیجه خود را درباره وزیران پیشنهادی در جلسه‌ای که برای بررسی صلاحیت وزیران تشکیل خواهد شد، ارائه می‌کنند.

کد خبر 87084

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز