همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت در امور بین الملل از مشارکت 48 تا 50 میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران خبر داد و گفت:

35 تا 40 درصد از این میزان اعتبار با انعقاد قرارداد به مرحله اجرایی رسیده است.

به گزارش شانا،حسین نقره کار شیرازی افزود: میزان مشارکت یاد شده با احتساب دستاورهای سفر اخیر هیئت ایرانی به چین اعلام شده است.

وی با بیان این که بخش دیگر این میزان سرمایه گذاری نیز در مرحله مذاکره قرار دارد،‌ افزود: ‌این مذاکرات نیازمند برخی مطالعات بیشتر برای امضای MOU است که مطالعات آن در دست پیگیری است.

وی زمینه همکاری چین و ایران را در بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت کشور برشمرد و گفت:‌ پتانسیل های همکاری مثبتی میان دو کشور وجود دارد و با نیازمندی هایی که دو کشور به این همکاری دارند، امیدواریم به زودی شاهد تحقق این رقم (مشارکت 48 میلیارد دلاری چین)‌ و افزایش آن باشیم.

تشریح دستاورهای سفر اخبر به پکن و امضای موافقتنامه

معاون وزیر نفت در امور بین الملل با اشاره به دستاوردهای «همایش فرصت های سرمایه گذاری در بخش پالایشگاهی ایران در پکن»، هدف از برپایی این همایش را معرفی فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری در طرح های پالایشگاهی کشور اعلام کرد و گفت: همایش پکن فرصت مناسبی را برای افزایش مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه و بهینه سازی پالایشگاه های موجود فراهم کرد.

نقره کار شیرازی، افزود: در همایش یاد شده گزارش هایی مبنی بر توانمندی های ایران در بخش پالایش و پخش، امکانات ایران در بخش یاد شده، همچنین برنامه های وزارت نفت برای توسعه فعالیت های پالایش نفت خام نفت در 10 سال آینده، به شرکت کنندگان حاضر در کنفرانس ارایه شد.

وی در باره شرکت های حاضر در این همایش گفت: در همایش پکن علاوه بر نمایندگانی از شرکت های چینی، شرکت های دیگری که در صنایع نفت و گاز این کشور سرمایه گذاری کرده اند نیز حضور داشتند و در جریان آخرین پیشرفت های صنعت نفت ایران و زمینه های سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز بویژه طرح های پالایشگاهی کشورمان قرار گرفتند.

جذابیت بازار ایران برای سرمایه گذاری

معاون وزیر نفت در امور بین الملل تصریح کرد: مذاکراتی که پس از همایش با شرکت های چینی داشتیم، موید این نکته بود که اطلاعات ارائه شده از سوی ایران و بیان نوع همکاری و مشارکت، همچنین زمینه سازی برای حضور شرکت های توانمند خارجی، مورد قبول طرف مقابل بوده و جذابیت لازم را برای حضور در بازار همکاری با ایران داشته است.

وی ظرفیت پالایشگاه های کشور را با دارا بودن 9 پالایشگاه، 7/1 میلیون بشکه در روز اعلام و تصریح کرد:‌ پیش بینی شده است این ظرفیت به روزانه 3/3 میلیون بشکه افزایش یابد.

نقره کار، ‌رسیدن به این هدف را مستلزم تاسیس هفت پالایشگاه جدید دانست و گفت: در این سفر توسعه و بهینه سازی پالایشگاه های موجود به عنوان زمینه همکاری با طرف چینی تشریح و موافقتنامه ای بین شرکت پالایش و پخش و شرکت ساینوپک برای بخشی از نیازمندی های یاد شده امضا شد.

وی افزود: در این سفر با  شرکت های چینی اعم از C.N.P.C و موسسه بیمه بانک ساینا شور چین نیز مذاکراتی داشتیم و این همکاری به صورت همکاری میان ایران و چین و کشورثالث یا کشورهای ثالث تعریف شده است.

چین و فناوری روز دنیا در بخش پایین دستی نفت

معاون وزیر نفت در امور بین الملل به توانمندی شرکت های چینی در بخش پایین دستی صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: هم اکنون چینی ها در بخش پالایشگاهی اگرچه برترین تکنولوژی دنیا را در اختیار ندارند،‌ اما صاحب تکنولوژی های روز دنیا هستند و بخش عمده نیازمندی های ایران به وسیله همکاری با چین تامین خواهد شد.

وی کلید اصلی این موفقیت را نیروی انسانی بسیار کارآمد و از سوی دیگر فناوری موجود در بخش پالایش کشور (با دارا بودن انواع نفت ها اعم از ترش و شیرین) دانست و گفت: نیروی انسانی ایرانی با استفاده از فناوری موجود در کشور، همچنین بهره گیری از همکاری شرکت های چینی،‌ به نیازمندی های کشور در سطح بالاترین فناوری کشورهای غربی پاسخ می دهد.

سرمایه گذاری چین منحصر به یک قاره نیست

معاون وزیر نفت در امور بین الملل،‌ در پاسخ به پرسشی در باره توانایی کشور چین برای سرمایه گذاری در ایران گفت: چین کشوری سرمایه پذیر و سرمایه گذار است و با وجود آنکه در بخش های عمده خود نیاز به سرمایه گذاری کشور های دیگر دارد، اما امروزه این کشور با گردش مالی چند تریلیون دلاری مشغول به فعالیت است.

وی ادامه داد: این کشور قادر به رفع نیازمندی های جمعیت 70 میلیونی ایران درهمه ابعاد است و امروزه در بازارهای افریقا، امریکای لاتین و بخش هایی از آسیا به عنوان سرمایه گذار فعال بوده و  فعالیت آن منحصر به یک قاره نیست.

وی اظهار داشت: چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ انرژی دنیا، به روزانه حدود 8 میلیون بشکه نفت نیاز دارد که روزانه 5 میلیونو 300 هزار بشکه از میزان در چین تولید می شود و مابقی آن از وارد می شود که ایران نیز یکی از کشورهای تامین کننده نفت این کشور به شمار می آید.

چین فراتر از یک کشور در حال توسعه است

وی در باره ویژگی‌های خاص کشور چین و امکان سرمایه‌گذاری این کشور در ایران، گفت: چین فراتر از یک کشور در حال توسعه باید دیده شود و میزان سرمایه گذاری انجام شده در چین، همچنین سرمایه گذاری این کشور در سایر کشورها نشان دهنده توان سرمایه گذاری آن است.

کد خبر 86482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز