همشهری آنلاین: شرکت اماراتی کرسنت نسبت به اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز ایران به امارات ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری (ایسنا)، با اعلام برخی مواضع از سوی مقامات ایرانی مبنی بر احتمال رسیدن به برخی توافقات درباره قرارداد دوجانبه صادرات گاز، مقامات کرسنت که پیش‌تر قصد مراجعه به مراجع بین‌المللی در این زمینه را داشتند، اکنون به اجرای قرارداد خوشبین‌تر شده‌اند.

برخی رسانه‌ها از آمادگی ایران برای مذاکره با شرکت اماراتی کرسنت درخصوص احتمال بازبینی برخی مفاد توافق دوکشور در سال 2001 خبر داده‌اند. درحالی که قرارداد امضا شده میان ایران و امارات درجریان برنامه صادرات گاز در سال 2001 هنوز به دلیل آن‌چه اختلافات دو کشور در زمینه قیمت و حجم گاز خوانده شده، به مرحله اجرا نرسیده است، احتمال مذاکره دوطرف درخصوص برخی مفاد قرارداد وجود دارد.

شرکت کرسنت امارات و شرکت ملی نفت ایران در سال 2001 توافقنامه‌ای را برای انتقال گاز میدان سلمان به امارات امضا کردند. براساس این قرارداد ایران قرار بود درابتدا سالانه 195 میلیون فوت مکعب گاز در اختیار امارات بگذارد و براساس قراردادی 25 ساله، این میزان را تا 350 میلیون فوت مکعب افزایش دهد.

اما پس از تاخیرهایی که به دلیل اختلافات دوکشور برای اجرای این توافق صورت گرفت، اکنون شرکت نفتی کرسنت امارات با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرده است، درپی اختلاف با ایران بر سر پرونده فروش گاز، به مراجع داوری بین‌المللی مراجعه خواهد کرد.

شرکت اماراتی کرسنت با اعلام پیگیری مطالبات خود در داوری بین‌المللی، گام جدیدی در ادامه مناقشه پرونده پرسروصدای صادرات گاز ایران به امارات برداشت. کرسنت دلیل مراجعه به مراجع بین‌المللی برای داوری در این پرونده را تاخیر ایران در صدور گاز براساس قرارداد مورد توافق بین دو کشور اعلام کرده است.

براساس این گزارش، شر کت کرسنت امارات اعلام کرده است که قرارداد دریافت گاز از ایران را به دنبال درخواست‌های متعدد مشتریان خود در امارات که صبر خود را از دست داده‌اند و پس از تاخیری 3.5 ساله در دریافت گاز ایران به اتاق بازرگانی بین‌المللی ارجاع داده است.

یونایتدپرس چندی پیش گزارش داد که تهران پس از اطلاع از برنامه کرسنت برای شکایت، اعلام آمادگی کرده است که اختلافات را در مذاکرات دوجانبه برطرف کند.

اکنون کرسنت در بیانیه‌ای که در اختیار روزنامه‌های اماراتی قرار گرفته، اعلام کرده است که امیدوار است این قرارداد روبه‌جلو حرکت کند. این بیانیه با بیان این‌که رویکرد اخیر ایران را مثبت فرض می‌کند، تاکید کرده است: امیدواریم این رویکرد به نتایج خوبی منجر شود.

کد خبر 86637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز