همشهری آنلاین: در پی نشت خط لوله 10 اینچی نفت در مسیر سرکان ـ مالکوه در 30 کیلومتری پل‌دختر استان لرستان که پنجشنبه 11 تیر در منطقه جلگه خلج رخ داد و بر اثر آن هزازان لیتر نفت وارد رودخانه کشکان شد

و 30 هزار قطعه آبزی تلف شدند، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رخداد یک فاجعه زیست‌محیطی در منطقه گفت: متاسفانه وزارت نفت در تعویض خطوط لوله فرسوده تعلل کرده است.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» (ایسنا)، این حادثه در ساعت 7:30 روز پنجشنبه 11 تیر   در مسیر خط لوله نفت سرکان ـ مالکوه به دلیل پوسیدگی خطوط لوله رخ داد و هزاران لیتر نفت وارد رودخانه کشکان شد.

مهندس کاکاوند، مدیرکل محیط زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در تشریح این حادثه گفت: ورود حجم وسیعی نفت، رودخانه کشکان از روستای جلگه خلج تا رودخانه سمیره را آلوده کرده است.

وی افزود: برآوردهای اولیه حاکیست این فاجعه وسیع زیست‌محیطی موجب مرگ بیش از 30 هزار قطعه آبزی این رودخانه شده است.

مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به این که اداره کل محیط زیست لرستان بارها به شرکت نفت برای تعویض خطوط فرسوده این مسیر تذکر داده است، افزود: متاسفانه عدم توجه مسوولان امر به این موضوع و عدم انجام مطالعات امکانسنجی و زیست‌محیطی در خصوص محل این خط لوله منجر به بروز این فاجعه شده است.

وی از کشاورزان منطقه خواست با توجه به آلودگی موجود حداقل یک هفته از آبیاری محصولات خود با آب رودخانه کشکان جددا خودداری کنند.

دکتر دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه ورود مواد نفتی به رودخانه‌ها، اکوسیستم آنها را به شکلی مورد آسیب قرار می‌دهد که سال‌های سال قابل جبران نیست.

وی افزود: سال گذشته حوادث مشابهی در خصوص نشت نفت به رودخانه‌های زاینده‌رود، کرخه و کشکان رخ داده است و متاسفانه باید گفت که وزارت نفت در خصوص تعویض خطوط لوله فرسوده تعلل کرده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی با تاکید بر این‌که با انجام اقدامات توسط گروه تعمیرات و پشتیبانی طی کمتر از 3 ساعت نشتی نفت به طور کامل مهار شده است، اعلام کرد که اتصال یکی از فانچ‌های این خط لوله نفت از محل جوش خود جدا و موجب شده سوراخی به قطر 3 سانتی‌متر در خط لوله 10 اینچ ایجاد شود.

ازسوی دیگر علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران‌ نیز با اشاره به مهار کامل نشتی از اقدامات گروهای پشتیبانی و عملیاتی برای پاکسازی کامل رودخانه کشکان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، خط لوله انتقال نفت‌خام 10 اینچی سرکان ـ مالکوه، نفت‌خام را ابتدا به تلمبه‌خانه افرینه و سپس پالایشکاه کرمانشاه منتقل می‌کند

کد خبر 84761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز