گروه شهری: موضوع ادغام سازمان محیط‌زیست با وزارت جهاد کشاورزی این روزها به سوژه‌ای جنجال‌برانگیز تبدیل شده به‌طوری‌که کارشناسان محیط‌زیست را به اعتراض واداشته است.

در این زمینه اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست، گفت که این موضوع بیشتر شبیه فتح این سازمان توسط وزارت کشاورزی است تا تلفیق این دو با یکدیگر.

به گزارش خبرگزاری محیط‌زیست ایران، اسماعیل کهرم با بیان اینکه اهداف وزارت جهاد کشاورزی به‌طور کامل مغایر با اهداف محیط‌زیست است،‌گفت: چطور می‌خواهند 2 نهاد که خط‌مشی جداگانه‌ای دارند را با هم تلفیق کنند.

وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به فکر بهره‌برداری و تولید محصولات افزون‌تر بوده و این بر خلاف جهت اهداف حفاظتی سازمان محیط‌زیست است.

این استاد دانشگاه در ادامه، سرنوشت سازمان محیط‌زیست را بعد از اجرایی شدن این طرح به «چرخ زاپاس» تشبیه کرد و گفت: با این کار سازمان محیط‌زیست، ضعیف‌تر از گذشته و بیش از پیش به حاشیه رانده می‌شود.

به‌نظر کهرم، با اجرایی شدن این طرح، سازمان محیط‌زیست قدرتش را از دست می‌دهد و در موقعیتی منفعل قرار می‌گیرد و شاید در آینده شاهد منحل شدن این سازمان باشیم.

اسماعیل کهرم همچنین از تلفیق سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور صحبت به‌میان آورد و گفت: ما همیشه آرزو می‌کردیم این دو سازمان که اهداف یکسانی دارند، با هم ادغام شوند تا دیگر شاهد موازی‌کاری و حالت مخاصمه‌آمیز بین این دو نهاد نباشیم.

طرحی که دولت به مجلس ارائه داده، موسوم به طرح «کوچک‌سازی‌ دولت» است که براساس آن وزارتخانه‌های دولت به 16 وزارتخانه کاهش می‌یابد. در این طرح، علاوه بر ادغام سازمان محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی، ادغام وزارتخانه‌های تعاون، کار و امور اجتماعی، بازرگانی و صنایع و معادن و همچنین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری با تاسیس وزارت آموزش و پرورش و عالی، در دستور کار است؛ ضمن اینکه وزارت نیرو نیز منحل و وظایف آن بین 2 وزارتخانه نفت و جهاد کشاورزی تقسیم می‌شود.

بدین ترتیب وزارت نفت نیز به وزارت انرژی تغییر می‌یابد. همچنین دکتر برهان ریاضی، دیگر کارشناس محیط‌زیست، ادغام سازمان محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی را به این دلیل که هریک دیدگاه مدیریتی کاملا متفاوتی دارند، غیرمعقول دانست.

برهان ریاضی با وحشتناک توصیف کردن این ادغام گفت: چگونگی مدیریت در وزارت کشاورزی شبیه به مدیریت صنعتی است؛ یعنی دستیابی به سود بیشتر. در حالی‌که دیدگاه سازمان محیط‌زیست حفاظت از تنوع زیستی است و این مغایر با اهداف جهاد کشاورزی است.

این استاد دانشگاه با گفتن اینکه درصورت یکی شدن این دو نهاد، همان فجایعی که در حوزه جنگل‌ها رخ داد، برای محیط‌زیست کشور اتفاق می‌افتد، ادامه داد: با ادغام این دو سازمان، باید فاتحه همان مختصر منابع طبیعی باقیمانده را خواند.

برهان ریاضی، ادغام این دو نهاد را به «دادن گوشت به گربه» تشبیه کرد و افزود: دید اکولوژیک با برداشت محصول در تضاد است؛ به‌جای این کار چرا سازمان‌هایی مانند شیلات و جنگل‌ها که ادعای صیانت از طبیعت را دارند، باهم ادغام نمی‌کنند؟

کد خبر 87353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز