دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

احداث جاده و زهکش، تالاب بین‌المللی یادگارلو را خشکاند

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تالاب بین‌المللی یادگارلو در حوزه اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه قرار دارد اما  این تالاب  از دهه 70 به بعد به‌علت خشکسالی و حفر زهکش توسط وزارت نیرو کاملا خشک شده است.

کیومرث کلانتری در جلسه مشترک کارگروه میراث فرهنگی و شورای فنی استان افزود: در این راستا مقرر است تشکل‌های زیست‌محیطی با همکاری صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF ) و اختصاص اعتبارات بین‌المللی تالاب یادگارلو که در لیست قرمز مونترو (در معرض انقراض) قرار گرفته احیا شود  و به حالت طبیعی خود بر گردد.

به گزارش مهر، وی در ادامه با تاکید بر احیای تالاب‌های استان بیان داشت: در حال حاضر از 22 سایت ثبت شده ایران در کنوانسیون رامسر 3سایت شامل 5تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی، یادگارلو، درگه سنگی، شورگل و پارک ملی دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی واقع شده و در این راستا استان با 30 تالاب دائمی به وسعت 604 هزار هکتار در بین استان‌های غیرساحلی کشور رتبه اول را داراست.

کلانتری با بیان اینکه بیش از 2هزار هکتار از عرصه‌های تالابی استان به ثبت بین‌المللی رسیده است، بیان داشت: برخی تالاب‌های استان از جمله تالاب حسنلو نیز تحت‌تأثیر پدیده خشکسالی قرار گرفته‌اند و نیازمند توجه ویژه هستند.

وی با اعلام اینکه تالاب‌ها نخستین قربانی خشکسالی هستند، خاطرنشان کرد: اهمیت احیای تالاب‌ها برای کشاورزان منطقه بیشتر از محیط‌زیست است و در این راستا باید مردم نیز در جهت صیانت از تالاب‌ها تلاش کنند.

وی جذب توریست و گردشگری را از دیگر ویژگی‌های بارز تالاب‌ها برشمرد و گفت: در حال حاضر اقدامات زیربنایی خوبی برای جذب توریست در تالاب‌های استان صورت گرفته که مهم‌ترین این فعالیت‌ها در تالاب کانی برازان مهاباد صورت گرفته که هم‌اکنون به‌عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور مطرح است.

کلانتری ادامه داد: تشکل‌های زیست‌محیطی مردمی این استان نیز به‌عنوان فعال‌ترین تشکل‌های زیست‌محیطی کشور نقش مهمی در احیای تالاب‌های استان ایفا کرده‌اند؛ به‌طوری‌که قهرمان تالاب ایران (نفربرگزیده در حفاظت تالاب‌ها)در 2سال متمادی 86 و 87 از این استان انتخاب شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی، لایروبی منظم کانال‌های انتقال آب تالاب‌ها، جلب مشارکت‌های مردمی برای حفاظت و احیای تالاب‌ها، احداث دیواره‌های حفاظتی، آبرسانی به تالاب‌ها به وسیله جوامع محلی، تعیین حریم تالاب‌ها و میله‌گذاری پارک ملی دریاچه ارومیه به وسعت 500 کیلومتر، اعلام ممنوعیت صید و شکار در تالاب‌ها و پخش مواد غذایی در فصل زمستان برای پرندگان و دیگر وحوش این زیستگاه‌های آبی را از اقدامات این سازمان در راستای احیای تالاب‌ها عنوان کرد.

تالاب زیبای یادگارلو در گذشته زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی و نیز زادآوری پرندگان آبزی همچون قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ها بود اما طی چند سال اخیر با احداث زهکش در مجاورت آن و نیز کاهش آب ورودی و احداث یک جاده که از وسط تالاب می‌گذرد، موجب شده است حیات این تالاب ارزشمند به‌طور کامل از بین برود.

کد خبر 84514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز