جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه استان‌ها -‌ مرجان طباطبایی: بیش از 60 درصد گاز مصرفی کشور، اعم از خانگی و صنعتی از استان بوشهر تامین می‌شود، اما این گاز هنوز به خانه بوشهری‌ها نرسیده است.

این هم یک مدل از زندگی است که در عسلویه‌ای زندگی کنی که آوازه نامش در جهان پیچیده اما مردمانش حتی برای پخت و پز روزانه ‌دغدغه دستیابی به گاز را داشته باشند. اینکه در 50 کیلومتری بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه - فجر جم - باشی ولی از نعمت گاز بی‌بهره‌!

عسگر جلالیان، یکی از نمایندگان مردم بوشهر در مجلس، می‌گوید: با وجود آنکه بیش از
 یک دهه است بوشهر گاز مصرفی کشور را تامین می‌کند، اما مردم آن با مشکل کمبود گاز مواجه‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مردم برای تامین روزانه گاز مشکل دارند، می‌افزاید: بوشهری‌ها سیلندر گاز معمولی را بالغ بر 3 هزار تومان آن هم با زحمت فراوان تهیه می‌کنند.
عسگر جلالیان، در گفت‌و‌گو با همشهری تصریح می‌کند: جالب است در کنار منابع عظیم گاز پارس جنوبی و شمالی زندگی کنی اما از نعمت گاز بی‌بهره باشی.

بوشهری، مدیر اداره گاز استان بوشهر، علت این امر را دیدگاه برخی از افراد می‌داند که اعتقاد دارند گازرسانی به مردم این استان، توجیه اقتصادی ندارد.

وی ضمن اعلام مخالفت خود با دیدگاه  منتقدان، توضیح می‌دهد: از آنجا که بوشهر در مدخل ورودی و ابتدای خط گاز است، هزینه اجرای خطوط انتقال آن ارزان و کاملا اقتصادی است و ما با کمترین هزینه می‌توانیم گازرسانی به همه شهرها و روستاها را کامل کنیم.
ابوطالب شفقت، استاندار بوشهر اما می‌گوید: مشکل مردم بوشهر، گاز نیست؛ مسائل مهمتری وجود دارد.

وی می‌گوید: کار گاز‌کشی به این استان از یکسال گذشته آغاز شده و در حال حاضر حدود 9 شهر و 24 روستای بوشهر گاز‌دار شده‌اند.مدیر اداره گاز استان بوشهر، اما تعداد نقاط  برخوردار از گاز را 13 شهر و 29 روستا اعلام می‌کند.

عسگر جلالیان، هم اعتقاد دارد اکثر شهرهای استان فاقد گاز هستند و فقط علمک آنها زده شده است.وی توضیح می‌دهد: در شرایط موجود به‌دلیل کمبود بودجه، گازرسانی به استان متوقف شده است.

مدیر اداره گاز بوشهر هم اعتقاد دارد که در گاز‌رسانی به خانوارهای روستایی  از برنامه جلوتر هستیم.وی عمده مشکلات گازرسانی در این استان را عدم صدور مجوز از سوی شهرداری می‌داند و آمادگی این شرکت را برای گازرسانی در شهرهایی که مجوز شهرداری داده شود، اعلام می‌کند.

از سوی دیگر در حالی‌که مدیر اداره گاز این استان، مجموع شهرهای بوشهر را 31 شهر ذکر می‌کند، استاندار به‌وجود 22 شهر در استان اشاره می‌کند.بوشهری در ادامه تعداد کل روستاهای بوشهر را 200 روستا ذکر می‌کند و از گازرسانی به 10 روستای جدید تا پایان امسال خبر می‌دهد.

وی  این نوید را هم می‌دهد که طی دو سال دیگر همه شهر‌ها و روستاهای بوشهر از نعمت گاز بهره‌مند شوند. بوشهر حدود 67 درصد از ذخایر گاز کشور را در اختیار دارد که رقمی معادل 5/15 هزار میلیارد متر‌مکعب از 23 هزار میلیارد متر‌مکعب ذخایر شناخته شده گازی کشور است.

توسعه استان از محل درآمدهای میلیاردی فروش و صادرات گاز حق طبیعی مردم آن است که متاسفانه این مهم محقق نشده است. چه آنکه مردم آن از حداقل‌های زندگی هم برخوردار نبوده و فقط در فصول مختلف از مشکلات آنان در خصوص  آب، برق و گاز و نظایر اینها خبر داده می‌شود.

کد خبر 86690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز