دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

بوشهر- سهیلا کرمپورنیا ، خبرنگار همشهری: پدیده تکدی‌‌گری به شیوه‌های گوناگون در شهرهای کوچک و بزرگ مشاهده می‌شود و هر شهروندی به‌گونه‌ای با این معضل برخورد می‌کند

در بوشهر هم استثنایی و‌جود ندارد. اما گاهی، سماجت متکدیان وارداتی که از پاکستان وارد شهرهای جنوبی کشور شده‌اند، آرامش روحی و روانی شهروندان را به هم می‌ریزد.
جمع‌آوری و ساماندهی گدایان تنها به‌عهده یک اداره و یک سازمان نیست بلکه باید همه ارگان‌های مسئول در این زمینه همکاری کنند تا این معضل اجتماعی بر طرف شود.

سمانه احمدی، دانشجوی علوم اجتماعی می‌گوید: وجود متکدیان در هر شهری، یکی از آسیب‌های بزرگ اجتماعی به شمار می‌آید و مسئولان باید برای جمع‌آوری آنها چاره‌ای بیندیشند.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر گدایان بومی، بیشتر اوقات در شهر بوشهر گدایان خارجی نیز مشاهده می‌شوند که بیشتر آنها پاکستانی هستند و پس از مدتی هم ناپدید می‌شوند.
یک خانم خانه دار که به‌شدت از متکدیان سطح شهر گله‌مند است، می‌گوید: واقعا ما حتی یک روز تعطیل هم از دست آنها آسایش نداریم؛ صبح زود با زدن زنگ در از پشت آیفون تقاضای کمک می‌کنند؛ آنها علاوه بر کوچه و خیابان‌های شهر، راه تازه‌ای را در پیش  گرفته‌اند و در  منازل را می‌زنند تا صاحب خانه را  ناگزیر به  پرداخت وجه کنند.

وی اضافه می‌کند: متکدیان داخلی در شهر کم بودند حالا خارجی‌ها هم اضافه شده‌اند؛ واقعا نمی‌دانم متکدیان خارجی چگونه وارد کشور می‌شوند و به همین راحتی از مردم درخواست کمک می‌کنند و شهروندان هم از سر دلسوزی به آنها کمک می‌کنند.

محترم غلامی دیگر شهروند بوشهری هم می‌گوید: متکدیان خارجی علاوه براینکه باعث بروز بیماری در شهر می‌شوند، چهره شهر را به هم می‌ریزند؛ بعضی از آنها با سماجت تا ‌از مردم پول نگیرند گریبان آنها را رها نمی‌کنند.

یک شهروند دیگر می‌گوید: گدایان حتی وارد بانک می‌شوند و از کارمندان بانک و مشتریان تقاضای کمک می‌کنند و جالب است که گاهی با دست پر از بانک خارج می‌شوند و گاهی در همان بانک، پول خود را به حساب واریز می‌کنند یا پول‌های خرد را تحویل صندوقدار می‌دهند و پول درشت می‌گیرند.

علی عباسی نیز می‌گوید: متکدیان شهر با شیوه‌های مختلف مثل نداشتن پول دارو و کرایه راه، در کوچه پس‌کوچه‌های شهر پرسه می‌زنند و بدون دردسر به کاسبی می‌پردازند.

وی خاطر نشان می‌کند: فقرای معلول هم که در برخی از خیابان‌ها روی زیراندازهای مندرس و کهنه خود دراز کشیده و ملتمسانه از رهگذران تقاضای کمک می‌کنند ، وضعیت ناهنجاری را در شهر ایجادکرده‌اند. او معتقد است که سازمان بهزیستی یا هر نهادی که متولی جمع‌آوری آنهاست باید در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

یکی دیگر از شهروندان بوشهری که از مسئولان و متولیان جمع‌آوری متکدیان به‌شدت گله‌مند است، می‌گوید: ما حتی در آرامگاه‌ها هم نمی‌توانیم راحت باشیم، انواع و اقسام گدایان در این مکان‌ها پرسه می‌زنند و تا از مردم پول نگیرند دست‌بر‌دار نیستند؛ از مسئولان جداً می‌خواهیم فکری به حال مردمی بکنند که برای زیارت اهل قبور به این مکان‌ها می‌آیند.

او می‌گوید: هرچند رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی بوشهر بارها در نشست مطبوعاتی خود از جمع‌آوری متکدیان با همکاری سایر ارگان‌ها و نهادها سخن گفته است اما با بگیرو‌ببندهای سازمان‌های مسئول، گدایان فقط برای مدت کوتاهی ناپدید می‌شوند و دوباره پس از مدتی سرو کله آنها در شهر پیدا می‌شود و روز از نو، روزی از نو!

کد خبر 101251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز