همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت که از سال 2008 رو به کاهش گذاشت، در سال 2010 شاهد جهش خواهد بود

خبرگزاری آلمان از پاریس گزارش داد، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهنامه گزارش نفت خود اعلام کرد: "تقاضای جهانی برای نفت 1.7 درصد یا معادل 1.4 میلیون بشکه در روز در سال آینده جهش خواهد داشت و به 85.2 میلیون بشکه در روز می‌رسد."

پیش‌بینی می‌شود این جهش بیشتر در کشورهایی خارج از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) صورت گیرد. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی انتظار می‌رود تقاضای نفتی OECD در سال 2010 افزایش اندک 0.2 درصدی را در سال جاری تجربه کند، و این در حالی خواهد بود که بیشتر اقتصادهای جهان از عمیق‌ترین رکود 50 سال اخیر بیرون خواهند آمد.

تقاضای نفتی کشورهای خارج از OECD رشد 3.5 درصدی در سال آینده خواهند داشت و در این میان چین، خاورمیانه و آمریکای لاتین نقش‌های عمده‌ای را در این جهش ایفا خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، چشم‌انداز جهانی تقاضا برای نفت در سال 2009 عمدتا دست‌نخورده باقی خواهد ماند و با کاهش 2.9 درصدی یا 2.5 میلیون بشکه در روز نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد.

کد خبر 85182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز