پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 5 میلیارد دلار میان ایران و چین در پکن امضا شد

به گزارش خبرنگار مهر، قرارداد توسعه فاز11 پارس جنوبی که هدف از آن تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این میدان است به ارزش 5 میلیارد دلار میان ایران و چین به امضا رسید.

پس از 9 سال که شرکت توتال فرانسه برای انجام این کار تاخیر کرد این قرارداد میان جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با مدیر عامل شرکت نفت چین امضا شد.

 ایران و چین هم اکنون همکاریهای گسترده‌ای در بخش انرژی دارند و در سال‌های اخیر حدودا 10 قرارداد در دو بخش نفت و گاز میان دو کشور امضا شده است.

توسعه میدان نفتی یادآوران و توسعه میدان گازی پارس شمالی از جمله قراردادهای مهم شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بین‌المللی چینی به شمار می‌آید.

امضای قرارداد میان ایران و چین در توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی به دلیل تأخیرهای مکرر شرکت توتال فرانسه برای حضور در طرح توسعه این پروژه انجام می‌شود.

طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی به‌ منظور تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد.

در این فاز روزانه 2 میلیارد مترمکعب استاندارد گاز و روزانه 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می‌شود. گاز ترش‌ استحصالی‌ به عنوان‌ خوراک‌ واحدهای‌ ال ان جی به‌ میزان‌ 1900 میلیون‌ فوت‌ مکعب‌ استاندارد در روز به پارس ال ان جی ارسال خواهد شد
 
دو سکوی‌ تولید شامل‌ حفاری‌ 20 حلقه‌ چاه، دو خط‌ لوله‌ 32 اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز ترش‌ به‌ ساحل، دو خط‌ لوله‌ 5/4 اینچ‌ انتقال‌ محلول‌ منو اتیلن‌ گلایکول‌ به تأسیسات دریایی، خطوط‌ فیبر نوری‌ به‌ منظور ارتباط‌ تأسیسات‌ دریایی‌ و خشکی‌ با یکدیگر و همچنین‌ با سایر فازهای‌ پارس‌ جنوبی و خط انتقال میعانات گازی و گوی شناور به منظور بارگیری و صادران میعانات تولید شده، تأسیسات دریایی این طرح را تشکیل می‌دهند.

واحد سیلابه گیر و جداکننده‌ میعانات‌ گازی‌ و آب، واحد ذخیره‌سازی‌ میعانات‌ گازی‌ و تجهیزات ارسال آن در ساحل واحد، واحد احیای‌ منواتیلن‌ گلایکول‌، تأسیسات ساحلی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی هستند که در فاصله‌ حدود 135‌ کیلومتری‌ از دریا و در بندر تمبک‌ احداث‌ می‌شوند.

کد خبر 82807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز