همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهوری از عزیمت یک هیات بزرگ چینی در آینده نزدیک به ایران به منظور مذاکره در باره موضوع‌های مرتبط با نفت و گاز خبر داد.

به گزارش ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، پرویز داوودی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، تصریح کرد: سیاست‌های خارجی ایران درباره همکاری با کشور چین در صنایع نفت و گاز بر مبنای توسعه هر چه بیشتر است و به‌طور قطع اجرا می‌شود.

داوودی با اشاره به دیدار اخیر خود با نخست وزیر چین و ویتنام تأکید کرد: نگاه به شرق از سیاست‌های ایران است و ایران به کشور چین یک دید استراتژیک دارد، از این رو ایران علاقه‌مند به گسترش روابط خود با این کشور است.

وی با تأکید بر این که مجموع روابط ایران با غرب هیچ نقطه منفی در برقراری روابط ایران با شرق به ویژه با کشور چین نخواهد داشت، اظهار داشت: ایران همواره آماده و پذیرای هیات‌های چینی اعم از سرمایه‌گذاران، تجار، بانک‌ها و هیات‌های نفت و انرژی است.

چین شریک بزرگ اقتصادی ایران

داوودی اظهار داشت: ایران علاقه‌مند به حضور شرکت‌ها و پیمانکاران چینی به منظور شرکت در مناقصه‌های نفت و گاز ایران است.

وی با بیان این که ایران از حضور سرمایه‌گذاران چینی و سایر کشورها با روی باز استقبال می‌کند، گفت: چین شریک مناسبی برای ایران به شمار می‌آید.

وی همچنین افزود: ایران علاقه‌مند به حضور چین در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در مسیر اهداف صنعت چشم انداز خود است، زیرا چین یک شریک خوب برای ایران به شمار می‌آید.

درخواست آمریکا برای گشایش بانک در ایران

داوودی درباره تاسیس یک بانک در ایران از سوی ایالات متحده آمریکا بیان کرد: هم اکنون نه تنها آمریکایی‌ها بلکه بسیاری از بانک‌های بین‌المللی و خارجی برای تاسیس بانک در ایران تقاضا کرده‌اند.

وی یادآور شد: ایران در پروژه‌های صنعتی، زیربنایی، پایین دستی و بالادستی صنایع نفت و انرژی و همچنین در فعالیت‌های وارداتی و صادراتی خود علاقه‌مند به حضور چین است، از این رو با توجه به وسعت بازاری که در ایران وجود دارد چینی‌ها و سایر کشورها می‌توانند در پروژه‌های توسعه‌ای حضور فعالی داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اهداف یک برنامه 5 ساله، تنها در بخش نفت و گاز خود 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد، از این رو از حضور سرمایه‌گذاران چینی و سایر کشورها در ایران با روی باز استقبال می‌کند.

کد خبر 79618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز