همشهری آنلاین: با تحویل یدک کش‌های در دست ساخت شرکت پایانه‌های نفتی ایران، تمامی عملیات باز و بسته کردن کشتی‌های غول پیکر در پایانه نفتی خارگ و عسلویه، به طور کامل به وسیله شناورهای ملکی شرکت ملی نفت انجام می‌شود

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران در گفت و گو با شانا افزود: عملیات دریایی در پایانه نفتی خارگ با افزودن دو فروند یدک کش جدید از نوع ای.اس.دی (Azimuth Stern Drive)، در پایانه نفتی جزیره خارگ، ضمن افزایش توانایی عملیات دریایی در این پایانه، گام بلندی در مسیر خود کفایی صنعتی و قطع وابستگی به یدک کش‌های استیجاری خارجی در زمینه صادرات نفت برداشته شده است.

ناخدا محمد کاظم نیکنام با بیان اینکه یدک کش‌های دانیال و جاوید در کشور چین ساخته و به شرکت پایانه های نفتی ایران تحویل شده است، افزود: این دو یدک کش با 32 متر طول، 11 متر عرض، 6.2 متر آبخور و با قدرت موتور 5 هزار اسب بخار، قابلیت مانور بسیار بالایی دارند.

نیکنام اظهار داشت: یدک کش‌های جاوید و دانیال توانایی اطفاء حریق دریایی دارند و از نظر ماشین آلات عرشه و موتورخانه و تجهیزات ناوبری مجهز به آخرین تکنولوژی ساخت شناورها هستند، این توانایی ها تأثیر بسزایی در افزایش ضریب ایمنی و سرعت انجام عملیات در پایانه نفتی خارگ دارد؛ پایانه نفتی خارگ از دیر باز به دلیل وجود راهنمایان حرفه‌ای کشتیرانی در زمره یکی از ایمن ترین بنادر دنیا به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مراحل آموزش ناخدایان این یدک کش‌ها با وجود پیچیدگی بسیار زیاد سیستم رانش آنها، از سوی رئیس عملیات یدک کش‌های شرکت پایانه‌ها انجام شد، تصریح کرد: پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز رسمی فعالیت عملیاتی این شناورها، هفت نفر از ناخدایان و هشت نفر از مهندسان آنها برای گذرندان دوره های تکمیلی به کالج‌های کشور انگلستان اعزام شدند.

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ادامه داد: عملکرد و توانایی بسیار بالای ناخدایان ایرانی و اجرای رزمایش‌‌های بسیار حرفه‌ای در شبیه‌ساز کالج SHET LAND به نحوی اعجاب و تحسین مسئولان کالج های انگلیسی را بر انگیخت که این مطلب را در یکی از روزنامه‌های خود (SHETLAND TIMES) با تیتر گروه حرفه‌ای ناخدایان ایرانی بازتاب دادند.

وی با بیان اینکه تعداد عملیات باز و بسته کردن کشتی‌های نفتکش در فروردین ماه 88 در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 6 درصد افزایش یافته است، بیان کرد: به دلیل افزوده شدن یدک کش‌های دانیال و جاوید به ناوگان پایانه‌ها در جزیره خارگ، حجم عملیات پهلودهی و جداسازی نفتکش‌ها در این پایانه در قیاس با سال گذشته 8/5 درصد رشد داشته است.

نیکنام توضیح داد: سهم شرکت پایانه‌های نفتی ایران در عملیات یدک کش‌های ملکی از 20 درصد در فروردین ماه سال گذشته به 54 درصد در فروردین ماه امسال افزایش یافته است که به دلیل عدم تمدید قرارداد با دو فروند از یدک کش‌های استیجاری پیش بینی می‌شود سهم شرکت در عملیات یدک کش‌های ملکی در اردیبهشت امسال از مرز 90 درصد نیز فراتر رود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری یادآور شد: با توجه به کرایه روزانه هفت تا 9 هزار دلاری برای هر یدک کش خارجی، از محل به کارگیری یدک کش های جدید، ضمن اشتغال زایی برای نیروهای داخلی، از خروج روزانه 15 تا 18 هزار دلار ارز از کشور، در راستای اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری می شود.

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه دو فروند یدک کش دیگر با نام‌های تورج و دامون ساخت کشور ژاپن در نیمه دوم تیر ماه آتی به شرکت پایانه‌ها تحویل می‌شود، اظهار امیدواری کرد: سیستم رانش این دو یدک کش نیز مانند دانیال و جاوید و از نوع آتشخوار است که با تحویل آنها تمامی عملیات باز و بسته کردن کشتی‌های غول پیکر در پایانه خارگ و عسلویه به صورت استفاده 100 درصد از شناورهای ملکی انجام شده و در این زمینه خودکفایی کامل ایجاد می‌شود.

کد خبر 81382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار