پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یادداشت تفاهم همکاری میان ایران وسوریه در زمینه نفت و گاز در پایان سفر وزیر نفت کشورمان به سوریه به امضاء رسید

به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس این یادداشت تفاهم که نوذری و "سفیان علاو" وزیران نفت ایران و سوریه پنجشنبه آن را امضاء کردند دو کشور با تاسیس یک شرکت مشترک در زمینه صنایع بالا دستی شامل اکتشاف، حفاری و استخراج نفت و گاز همکاری خواهند کرد.

توافق برای عبور خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا با نام پرشین پایپ لاین [وزیرنفت از مسیر انتقال گاز ایران به اروپا خبر داد ] از مسیر عراق و سوریه به دریای مدیترانه، یونان و ایتالیا، تسریع در احداث پالایشگاه نفت الفرقلس در استان حمص و همچنین تسریع دراجرای انتقال خط لوله گاز ایران به سوریه از طریق ترکیه از دیگر بندهای این یاداشت تفاهم است.

وزیر نفت‌ایران در مراسم امضاِء این یادداشت تفاهم گفت: همکاری در زمینه صنایع بالادستی و عبور خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا از مسیر سوریه دو مورد جدید همکاری در بخش نفت وگاز با دمشق است که آینده خوبی را میان دو کشور در این زمینه رقم خواهد زد.

غلامحسین نوذری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در همکاریهای خود با سوریه به ویژه برای صادرات گاز به این کشور ندارد و هرگاه عملیات احداث خط لوله از شهر حلب به ترکیه به پایان برسد ما نیزآماده ایم گاز ایران را به سوریه منتقل کنیم.

وی همچنین گفت: ساخت پالایشگاه نفت در حمص از اولویتهای ما می باشد که تا کنون به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده‌ایم.

نوذری با تشریح تجربه جمهوری اسلامی ایران در زمینه گاز سوز کردن خودروها افزود: در این‌باره نیز مذاکراتی با وزیر نفت سوریه انجام شد و آمادگی خود را برای انتقال تجربیات‌مان به این کشور اعلام کردیم.

وزیر نفت سوریه نیز در این مراسم با اشاره به تجربیات یکصد ساله ایران در زمینه اکتشاف، حفاری و استخراج نفت و گاز گفت: برای دمشق فرصت بسیار مناسبی است که از این تجربیات در قالب همکاری دو طرفه و با تاسیس شرکت مشترک استفاده کند.

سفیان علاو افزود: طرح انتقال گاز ایران به اروپا از مسیر سوریه نیز می‌تواند همکاری‌های دو کشور را بیش از پیش گسترش دهد

کد خبر 77990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز