همشهری آنلاین: اوپک پیش‌بینی‌های قبلی خود در مورد میزان تقاضای نفت جهان را بار دیگر تغییر داد و کاهش مصرف را عامل بروز فشار بر بهای نفت ظرف ماه های آینده اعلام کرد

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از وین، در جدیدترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) آمده است: انتظار می رود بازار نفت همچنان از تردیدهای موجود در چشم انداز اقتصادی، کاهش تقاضا و مازاد عرضه قابل توجه، تحت فشار باشد.

این گزارش می‌افزاید: نظارت دقیق بازار پیش از برگزاری نشست ماه مه اوپک ضروری است. انتظار می رود برخی از اعضای اوپک به منظور حمایت از قیمت‌های نفت خام، پیشنهاد کاهش بیشتر تولید این سازمان را ارائه دهند.

در این گزارش آمده است: در پی شدت یافتن بحران جهانی اقتصاد، حجم تقاضای نفتی هر روزه کاهش بیشتری می یابد که این امر منجر به کاهش دوباره 400 هزار بشکه ای پیش بینی های اوپک در مورد تقاضای روزانه نفت جهان در سال جاری شد.

بر اساس پیش‌بینی اخیر این سازمان، تقاضای جهانی نفت در سال 2009، با کاهش یک میلیون و 370 هزار بشکه‌ای یا 6/1 درصد مواجه خواهد شد.

گفتنی است در گزارش ماه مارس اوپک، این سازمان برآورد کاهش روزانه یک میلیون و 10 هزار بشکه‌ در سال 2009 کرده بود.

اوپک می‌افزاید: تقاضای جهانی نفت پیش از این متاثر از افزایش تقاضای فصلی بوده است که در حال حاضر هیچ افزایشی را در بر نداشته است و بیشتر دچار کاهش شده است.

سید محمد علی خطیبی نماینده ایران در اوپک نیز اوایل این هفته گفت اگر میزان تقاضای نفت در آینده هم رو به کاهش باشد، سازمان اوپک دوباره از تولید خود خواهد کاست.

گفتنی است نشست آتی اوپک 28 ماه مه در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

اوپک از سپتامبر سال گذشته تاکنون، سهمیه تولید نفت خود را با کاهش روزانه چهار میلیون و 200 هزار بشکه، 24 میلیون و 840 هزار بشکه در روز تعیین کرده است که این کمترین میزان تولید از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 است.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، یکشنبه گذشته (23 فروردین) گفت، کاهش تولید نفت اوپک از افت بیشتر قیمت‌ها در چند ماه گذشته جلوگیری کرده است.

ایران به عنوان دومین تولید کننده عمده نفت اوپک، قیمت نفت بین 75 تا 80 دلار در هر بشکه را قیمت مناسب می‌داند.

بهای نفت در ژوئیه گذشته به بیشترین میزان رسید و بشکه‌ای 147 دلار معامله شد اما قیمت سالجاری این ماده بین 40 تا 55 دلار در نوسان بوده است.

سازمان اوپک پیشتر اعلام کرده بود که بهای نفت 75 دلار در هر بشکه بهای مناسبی برای ادامه سرمایه گذاری در بخش اکتشاف و تولید است.

کد خبر 79185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز