همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدرو کربوری وزارت نفت درآمد حاصل از فروش و صادرات نفت خام کشور را تا پایان سال جاری حدود ۷۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش شانا، اکبر ترکان در نخستین همایش علمی - پِِژوهشی درآمدی بر کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به کاهش چشمگیر قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری تصریح کرد: با وجود این کاهش قیمت، درآمد صادرات و فروش نفت خام کشور به رقم چشمگیری در حدود ۷۰ میلیارد دلار تا پایان سال خواهد رسید.

ترکان متوسط قیمت نفت در سال جاری را حدود ۸۰ دلار خواند و افزود: درآمد حاصل از صادرات و فروش نفت خام ایران در سال گذشته نیز افزون بر ۶۸ میلیارد دلار بوده است.

معاون وزیر نفت، ایجاد دومین منطقه اقتصادی انرژی در عسلویه، توسعه پایانه نفتی جاسک، ایجاد ۱۰۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت، ایجاد قطب نفتی در غرب کارون و قطب پالایشی در بندرعباس و ایجاد خط لوله نکا - جاسک و سرخس - جاسک برای ترانزیت نفت و گاز کشورهای آسیای میانه، همچنین ساخت خط لوله نهم سراسری، و خط لوله پرشین برای صادرات گاز به اروپا را از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه خواند.

وی توضیح داد: در طرح خط لوله انتقال اتیلن غرب که از ۹ استان کشور عبور می‌کند ۱۱ واحد پتروشیمی در مسیر آن ایجاد خواهد شد و تا کنون دو واحد از آن احداث شده است.

ترکان گفت: مهم‌ترین طرح‌های پالایشی در دست اجرای کشور، بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه اراک به میزان روزانه ۸۰ هزار بشکه، بهینه‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان، بهینه‌سازی پالایشگاه تهران، افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی پالایشگاه لاوان و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است.

وی با بیان این که در سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۵۷ حدود ۲۵ میلیارد بشکه نفت برداشت شده است، ادامه داد: بیشتر قراردادها در طول این سال‌ها مشارکت در تولید و قراردادهای خدماتی بوده، در حالی که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی ۶.۸ میلیارد بشکه نفت از مخازن نفتی کشور برداشت شده است.

معاون وزیر نفت میزان تولید نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی را ۳۴.۶ میلیارد بشکه خواند و اظهار داشت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، درآمد حاصل از فروش نفت خام کشور افزون بر ۶.۵ میلیارد دلار بوده که این رقم پس از پایان جنگ تحمیلی و در دوران سازندگی به ۲۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی همچنین با بیان این که درآمدهای نفتی از ۲۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۲ به ۶۸.۷ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی با  ۱۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز و ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب ۲۴ فاز طراحی شده و تا کنون ۱۰ فاز از این میدان عظیم گازی بهره‌برداری شده است.

ترکان افزود: فاز ۱۲ پارس جنوبی از سوی شرکت پتروپارس، فازهای ۱۵ و ۱۶ از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و فازهای ۱۷ و ۱۸ با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حال اجراست.

وی همچنین یادآور شد: به منظور بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، مذاکره‌هایی با شرکت فرانسوی توتال در حال انجام است و برای توسعه فازهای ۱۳ و ۱۴ نیز با شرکت‌های رپسول اسپانیا و شل انگلیسی - هلندی مذاکره‌هایی شده است، همچنین فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ در حال برگزاری مناقصه است و برای فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ نیز مذاکره‌هایی با ترکیه در قالب قراردادهای بیع ‌متقابل در دست انجام است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را مهم‌ترین دستاورد دولت نهم خواند و یادآوری کرد: در سال نخست اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، ۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی شده است.

کد خبر 76302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز