یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

محمد علی توحید: وزیر نفت برای دومین بار در 2 هفته اخیر از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا وقتی را برای برگزاری جلسه غیرعلنی غیررسمی در مجلس برای بیان ناگفته‌های خود از صنعت نفت اختصاص دهد

غلامحسین نوذری، وزیر نفت که دیروز برای پاسخ به سؤال نماینده ایلام در مورد علت کاهش تولید نفت خام کشور در صحن علنی مجلس حاضر شد گفت: تولید کشور کاهش نیافته و افزایش نیز داشته است. وی حتی از شکسته‌شدن رکورد تولید نفت خام در کشور خبر داد.

این سؤال مطرح است که اگر وزارت نفت موفق به افزایش تولید شده و توانسته همه موانع را از سر راه بردارد و تجهیزات و منابع مالی لازم را برای توسعه جذب کند، چه ناگفته‌ای وجود دارد که گفتن آن برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضروری است؟

هرچند آمارهای متعددی از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت منتشر می‌شود، ولی واقعیت آن است که در سال‌های اخیر هیچ سرمایه‌گذاری جدی و عملی در صنعت نفت کشور انجام نشده است.

طبق جدید‌ترین آماری که از سوی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منتشر شده است نشان‌می‌دهد در سال‌جاری کل سرمایه‌گذاری در منطقه پارس‌جنوبی 4میلیارد دلار بوده که 3میلیارد آن داخلی و از منابع مختلف و تنها یک‌میلیارد آن خارجی بوده است.

سرمایه‌گذاری خارجی بدون مشارکت در اجرای طرح‌ها و انتقال تجربه و تکنولوژی معنی ندارد. شاید ناگفته‌های وزیرنفت اینها نباشد، ولی به‌نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر گفته شود تا مشکلات مهم‌ترین بخش صنعتی کشور برطرف شود. بدون حل این معضلات، بی‌تردید دیگر بخش‌های اقتصادی همچنان تحت‌تأثیر این مشکلات قرار خواهند داشت.

کد خبر 75868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز