همشهری آنلاین: مشاور ارشد وزیر نفت در طرح های توسعه‌ای از سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری صنعت نفت در سال 88 خبر داد

به گزارش شانا، غلامحسین نجابت گفت: در حالی از برنامه پنج ساله چهارم توسعه چهار سال می‌گذرد که در این مدت 60 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه گذاری شده و پیش بینی می‌شود طی یک سال باقیمانده 10 میلیارد دلار دیگر در این صنعت سرمایه گذاری شود.

وی افزود: ارزیابی‌های آینده نشان می‌دهد برای جبران کاستی‌های سرمایه‌گذاری در برنامه پنج ساله چهارم، می‌بایست 30 میلیارد دلار فراتر از برنامه موجود در پنج ساله پنجم سند چشم انداز در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با بیان این که در مجموع 70 میلیارد دلار در برنامه پنج‌ساله چهارم سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: این میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تنها 70 درصد برنامه‌های تعیین شده در برنامه پنج ساله چهارم سند چشم انداز بیست ساله کشور است.

نجابت ادامه داد: بر اساس برآورده های صورت گرفته در اوایل سند چشم انداز 20 ساله برای رسیدن به اهداف مورد نظر می بایست در مجموعه در صنعت نفت کشور 472 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که از این میزان برای برنامه پنج ساله چهارم 102 میلیارد دلار منظور شده است.

وی با بیان این که برای پیشرفت در اجرای اصل 44 در کشور می بایست تصمیم های گرفته شده در دولت و کشور مطابق با قوانین موجود در آیین نامه خصوصی سازی باشد، گفت: به عنوان مثال در حالی که چندی پیش مجتمع پتروشیمی کرمانشاه با 60 هزار نفر سهام دار مردمی پس از هفت سال به مرحله تولید رسید، در سال گذشته هیئت دولت برای محصولات این واحد قیمت یارانه ای تعیین کرد، از این رو این امر باعث می شود که سرمایه گذاران برای حضور در پروژه های تولیدی کشور با تامل بیشتر تصمیم گیرند و این موضوع به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

مشاور ارشد وزیر نفت در طرح های توسعه‌ای درباره عدم رعایت قواعد لازم برای استفاده از مزایای خصوصی سازی در صنایع کشور ادامه داد: از ابتدای اجرای قانون اصل 44 در کشور تاکنون تنها 37 هزار میلیارد تومان سهام سازمان ها و شرکت های دولتی واگذار شده است که از این میزان 23 هزار میلیارد تومان متعلق به سهام عدالت، هفت هزار میلیارد تومان برای رفع دیون دولت به سازمان های دولتی و از هفت هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز چهار هزار میلیارد تومان به شرکت های دولتی واگذار شده ست و در اصل تنها سه هزار میلیارد تومان معادل هشت درصد از مجموع واگذاری ها توسط بخش خصوصی واقعی جذب شده است.

وی گفت: از آن جایی که شرکت‌های موجود در صنعت نفت دارای ارزش زیاد و فناوری‌های روز دنیا هستند می بایست حساسیت بیشتری برای واگذاری آنها به بخش خصوصی اعمال شود.

نجابت با بیان این که نباید خصوصی سازی را با واگذاری اشتباه بگیریم، گفت: یک واحد تولیدی زمانی می تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد که اداره آن در دست بخش تخصصی و سهام داران آن باشند بنابراین برای اجرای خصوصی سازی که لازمه حیات صنعت نفت است باید دقت نظر بیشتری صورت بگیرد

کد خبر 79183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز