همشهری آنلاین: وزیر نفت ایران از اعلام مسیر انتقال گاز ایران به اروپا با نام پرشین پاپ لاین خبر داد

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامحسین نوذری که در سوریه بسر می‌برد پس از دیدار با همتای سوری خود به خبرنگاران گفت: مسیر جدید، گاز ایران را از طریق عراق، سوریه و دریای مدیترانه به یونان و ایتالیا منتقل می‌کند.

وی افزود: تاکنون مسیرهای مختلفی برای انتقال گاز ایران به اروپا مطرح شده که از نظرما بهترین مسیر، مسیر عراق، سوریه و دریای مدیترانه است و امیدواریم با همکاری سوریه، این طرح اجرایی شود.

وزیر نفت باردیگر به عزم جدی اروپا در خرید گاز از ایران اشاره کرد و گفت: در حال مذاکره با اروپایی‌ها درباره مسیر جدید هستیم.

نوذری تصریح کرد: برای این منظور مسیرهای مختلفی را مطالعه کردیم اما این مسیر بسیار خوب و مهم برای کشورهای در آن است که امیدوارم بتوانیم در این سفر با همکاری وزیر نفت سوریه سرعت بیشتری به عملی شدن آن بدهیم.

وی همچنین به همکاری های ایران و سوریه در بخش نفت و گاز اشاره کرد و گفت : در بررسی طرح های همکاری های خارجی در زمینه انرژی، همکاری با سوریه در اولویت های نخست جمهوری اسلامی ایران است .

وزیر نفت ایران ساخت پالایشگاه نفت با مشارکت ایران و ونزوئلا در استان حمص سوریه را یکی از نمادهای همکاری‌های تهران و دمشق با اولویت نخست دانست و گفت: با طرف ونزوئلایی هم درباره تسریع در ساخت این طرح مذاکرات لازم صورت گرفته است.

نوذری همچنین به طرح انتقال گاز ایران به سوریه از طریق ترکیه اشاره کرد وافزود: رشد و توسعه سریع سوریه نیاز به منابع مختلف انرژی اعم از نفت و گاز دارد و برای ایران فرصت بسیار خوبی است که بخشی از گاز سوریه را تامین کند.

وزیر نفت سوریه هم با تشکر از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش انرژی، این سفر را فرصتی مناسب برای تسریع در توافقات صورت گرفته قبلی دانست.

سفیان علاو گفت: پیگیری و عملی شدن سریع این توافقات به ویژه ساخت پالایشگاه و انتقال گاز ایران مورد تاکید روسای جمهور ایران و سوریه است که وزارتخانه‌های نفت دو کشور در این راه مصمم هستند.

وی افزود: با تلاش‌ها و پیگیری‌های درحال اجرا‌، تا پایان سال 2010 انتقال گاز ایران به سوریه پایان می‌یابد

کد خبر 77943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز