همشهری آنلاین: راهکارهای توسعه روابط صنعتی و معدنی ایران وسوریه در دیدار وزیر صنایع و معادن ایران و معاون اول نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، علی اکبر محرابیان در این دیدار تاکید کرد: ما نیاز به تیم مشترک داریم که با استفاده از تجارب همکاری‌ها و شناخت ظرفیت‌های موجود دو کشور در حوزه‌های مختلف، یک استراتژی روشن را برای برنامه‌های آینده بلندمدت تدوین کند.

وی افزود: این استراتژی می‌تواند در ایران و سوریه و در برنامه‌های توسعه‌ای مورد نقد و برسی قرار گیرد و بخش مصوب آن در برنامه‌های پنجم توسعه ایران و برنامه یازدهم توسعه سوریه اجرایی شود.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به پروژه‌های صنعتی اجرا شده توسط ایران در سوریه از جلمه ساخت و افتتاح کارخانه های سیمان، خودروسازی و شیشه گفت: هنوز ظرفیت های بسیاری از جمله در صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی، کشاورزی، سیمان، و امور معدنی برای کار مشترک وجود دارد.

وزیر صنایع و معادن با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش دو کشور،  برتوسعه روابط اقتصادی و صنعتی عمیق و دراز مدت  تاکید کرد و گفت: دیدارها و رایزنی های مقامات ایران و سوریه، نشاندهنده اراده مسئولان ارشد دو کشور برای همکاری و کار مشترک برای تامین منافع دو ملت است.

محرابیان با تشریح ابعاد بحران اقتصادی در جهان و بویژه کشورهای غربی،  دور ماندن دو کشور از تبعات و صدمات بحران و رکود اقتصادی غرب را نشانه استقلال اقتصادی دانست و اظهار امیدواری کرد که با گسترش همکاریها بتوان به پیشرفت های بیشتر دست یافت.

در این دیدار همچنین عبد الله الدردری معاون اول نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی، مذاکرات جاری با مقامات کشورمان را در قالب کمیسیون مشترک همکاری ها مهم و نتیجه بخش خواند و گفت: ما خواهان تهیه نقشه راهی هستیم که بتوانیم رابطه اقتصادی ایران و سوریه و همکاری با کشورهای همسایه را تحکیم بخشیده و توسعه دهیم.

وی با اعلام تمایل کشورش برای همکاری در زمینه صنایع معدنی از جمله فسفات، مواد خام صنعت شیشه، مرمر، نمک و دیگر منابع معدنی و صنایع وابسته به آن گفت: قانون جدید معادن سوریه اجازه فعالیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران را در این بخش می دهد.

وی اظهار امیدواری کرد که همکاری مشترک میان دو کشور در بخش معدن و صنایع معدنی با حضور فعال بخش خصوصی توسعه یابد.

در این دیدار که دوشنبه شب در محل وزارت صنایع و معادن انجام شد، سفیان علاو  وزیر نفت و منابع طبیعی سوریه و جمعی از مسئولان و مقامات اقتصادی صنعتی دوکشور حضور داشتند.

کد خبر 81209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز