همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در سفری یک روزه به سوریه با معاون رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور دیدار کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در دیدار با معاون رئیس جمهور سوریه گفت: استراتژی دشمن در قبال منطقه با شکست روبرو شده است.

متکی افزود: تحلیلی که ما در چند سال گذشته از مسایل منطقه داشتیم، درست بوده است و اکنون طرح‌های توطئه آمیز دشمن یکی پس از دیگری افشا می‌شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به بحران مالی کنونی جهان گفت: به دلیل بیماری اقتصاد جهان، مشکل اقتصادی آمریکا بر اقتصاد کشورهای جهان اثر گذاشته و این امر نشان می‌دهد، سیستم اقتصاد جهان یک سویه است.

متکی افزود : اقتصاد آمریکا هم از بالندگی اقتصاد جهان بهره می‌‍برد و هم بحرانش بر همه کشورها اثر می گذارد، اما هیچ مشکل اقتصادی کشور دیگری بر امریکا اثر نمی‌گذارد که این هم به دلیل ضعف اقتصاد مالی و پولی جهان است.

متکی باردیگر تاکید کرد: با وجود بحران مالی کنونی، امریکا به عنوان یک سلطه کامل دوام نخواهد داشت.

معاون رئیس جمهور سوریه هم در این دیدار با قدردانی از مواضع و حمایت تهران از دمشق تصریح کرد: مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان نزدیک ترین دوست سوریه، هر گونه تجاوز به سوریه را محکوم می‌کند.

فاروق الشرع تصریح کرد: با وجود تلاش برخی جریان‌ها و کشورهای منطقه برای ایجاد جدایی میان تهران و دمشق، این روابط همچنان ممتاز است و رهبران دو کشور همواره بر اهمیت روابط راهبردی دو کشور تاکید دارند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درگفتگو با خبرنگاران باردیگر تعرض آمریکا به خاک سوریه را نشانه ضعف و استیصال آمریکا دانست.

متکی افزود : جمهوری اسلامی ایران مواضعش را در قبال تعرض آمریکا به خاک سوریه شفاف و صریح اعلام کرده و در اظهارات مسئولان، بیانیه ها و مذاکرات تلفنی رییسان جمهور دو کشور متجلی شد.

وی تاکید کرد: این حق دولت سوریه است که به لحاظ حقوقی، قضایی و بین المللی این تلاش‌ها را پیگیری کند و جمهوری اسلامی ایران در همه این مراحل در کنار دولت و ملت سوریه خواهد بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد و اتحادیه عرب در رویارویی با رفتار تجاوزکارانه آمریکا در منطقه، تصریح کرد: برای توقف این تجاوزات باید این تلاش‌ها در سطح وسیع تری پیگیری شود.

وی همچنین از اینکه واشنگتن می‌کوشد تا نظراتش را بر کشورهای منطقه تحمیل کند، انتقاد کرد و درباره توافقنامه امنیتی امریکا و عراق هم گفت: در حالی که دلایل رفتن عراق تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد منتفی شده است، آمریکایی‌ها بدون هیچ دلیلی بر بودن عراق تحت این فصل اصرار دارند.

متکی افزود: برداشتی که ما از مردم و مسئولان عراقی داریم این است که آمریکا در این زمینه موفق نخواهد شد ضمن آن که عراق نیز در مرحله بسیار سرنوشت ساز تاریخی قرار دارد و باید تصمیم خود را قاطعانه اعلام کند.

ملاقات با رئیس مجلس سوریه

دیدار با رئیس مجلس سوریه آخرین برنامه فشرده سفر یک روزه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوریه بود.

متکی و محمود الابرش درباره روابط دو کشور به ویژه روابط پارلمانی گفتگو کردند.

رئیس مجلس سوریه از حمایت‌های ایران از دولت و ملت سوریه در قبال حمله نظامیان آمریکا به خاک این کشور قدردانی کرد.

محمود الابرش همچنین رایزنی‌های مستمر مسئولان ایران و سوریه را در مسیر تامین منافع ملت‌های مسلمان دو کشور برشمرد

کد خبر 67475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز