همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه 15 اردیبهشت وارد دمشق پایتخت سوریه شده بود پس از دیدار و گفت‌وگو با بشار اسد در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری‌اش در دمشق تاکید کرد: منحنی موجودیت بدخواهان ملت‌های منطقه کاملا نزولی است و در مقابل، منحنی ملت‌های منطقه و موجودیت ایران و سوریه سیر صعودی می‌پیماید.   

به گزارش ایرنا، دکتر محمود احمدی نژاد که همراه با بشار اسد در برابر خبرنگاران حاضر شده بود، مواضع تهران و دمشق را در مورد مسایل منطقه و جهانی مشترک خواند و تصریح کرد: کسانی که روزی ایران و سوریه را محور شرارت خطاب می‌کردند، امروز دست یاری به سوی این کشورها دراز کرده‌اند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی امروز در بن بست کامل قرار دارد و تهدیدها و عربده‌های آن نه از موضع قدرت بلکه از روی ضعف و ناتوانی است.

احمدی نژاد، منحنی حرکت ملت‌های منطقه و موجودیت دو کشور سوریه و ایران را صعودی خواند و آن را نشانه وحدت و هوشمندی ملت‌های آن‌ها دانست.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در ابتدای جاده پیروزی هستیم و پیروزی‌های بزرگتر نیز در راه است.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در این نشست خبری با تاکید بر صحت مواضع روشن و مثبت سوریه و ایران در قبال مسایل منطقه‌ای و جهانی گفت: سرنوشت ملت‌های منطقه باید به دست خود آن‌ها تعیین شود نه اینکه دیگران در آن دخالت کنند.

وی، ماموریت ایران و سوریه و ملت‌های منطقه را روشن خواند و بر لزوم حمایت از مقاومت فلسطین و دولت قانونی عراق تاکید کرد.

بشار اسد گفت: عقب نشینی نیروهای خارجی از منطقه باید تا خروج آخرین سرباز اشغالگر ادامه یابد.

در ابتدای راه پیروزی هستیم

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه کنفرانس خبری مشترک خود با بشار اسد گفت: ایران و سوریه و ملت‌های منطقه در ابتدای راه پیروزی هستند و پیروزی‌های بزرگتر در راه است.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: اندیشه تجاوزگری و زورگویی به طور کامل مضمحل خواهد شد.
رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد منطقه خاورمیانه منطقه‌ای مستقل، آزاد، پیشرفته و سرشار از صلح میان دولت‌ها و ملت‌های این منطقه باشد؛ منطقه‌ای که در آن، ملت‌ها بر سرنوشت خویش حاکمند و تصمیم گیری درون منطقه‌ای اتخاذ می‌شود.

احمدی نژاد خاطرنشان ساخت: دشمنان ملت‌های منطقه که زمانی از موضع قدرت، تکبر و خودخواهی سخن می گفتند امروز به بن بست کامل رسیده‌اند .

رئیس جمهوری، از ایران و سوریه به عنوان دو کشور عدالت خواه، استقلال طلب و پایبند به حقوق و قوانین بین المللی نام برد و گفت: کسانی که روزی ایران و سوریه را با عبارات ناپسند خطاب می‌کردند، امروز در موضع ضعف قرار دارند.

احمدی نژاد، موضع تهران و دمشق را در منطقه قوی تر از گذشته ارزیابی کرد و گفت: بدخواهان ملت‌های ما در همه مواضع با بن بست کامل مواجه شده‌اند و قادر نیستند کوچکترین مسایل جهانی را حل و فصل کنند.

رئیس جمهوری افزود: آنان در عرصه سیاسی به بن بست کامل رسیده‌اند و هیچ روش عادلانه و انسانی برای حل مسایل فلسطین ، افغانستان و هیچ جای دنیا ندارند.
وی، دلیل این امر را اتکای اندیشه آنان بر خودخواهی و خود برتربینی عنوان کرد و اظهارداشت: مبانی فکری آنان غیر انسانی و متعلق به دهه‌های گذشته است.

رئیس جمهوری افزود: بیگانگان می‌خواهند با کلید قفل‌های قدیمی، قفل‌های جدید را باز کنند، حال آنکه قفل‌های امروز دیجیتالی و رمزی است.

 وی، رمز گشایش قفل‌های بشریت را داشتن نگاه انسانی و الهی، عشق و احترام به انسان‌ها و به رسمیت شناختن حقوق آنان بیان کرد و گفت: بدخواهان ملت‌ها ده‌ها سال عقب هستند و در واقع،‌ آنان عقب مانده سیاسی به شمار می‌روند.

باید نظام های حاکم بر دنیا اصلاح شود

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه کنفرانس خبری خود در دمشق گفت: امروز علاوه بر کمک به ساماندهی مسایل منطقه، باید تلاش جدیدی را برای اصلاح نظام‌های حاکم بر دنیا آغاز کنیم.

دکتر احمدی نژاد افزود: تجربه نشان داده که اندیشه و سازمان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برآمده از جنگ دوم جهانی به پایان راه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: آنان قادر نیستند مسایل امروز جهان را حل و فصل و امنیت را در آن برقرار کنند زیرا پایه آنان بر تبعیض و نا امنی است.

رئیس جمهوری گفت: ما باید تلاش کنیم منطقه‌ای عاری از حضور بیگانگان و سلطه قدرت طلبان داشته باشیم.

احمدی نژاد بر ضرورت بکارگیری تلاشی جدید برای اصلاح نظام‌های جهان تاکید کرد و اظهارداشت: نظام‌های اقتصادی و سیاسی ظالمانه و یک جانبه باید متحول شده و نظام‌های امنیتی که به نفع قدرت‌های بزرگ عمل می‌کنند، زیرو رو شوند.

رئیس جمهوری، شرایط کنونی را متفاوت با گذشته ارزیابی کرد و گفت: مسوءلیت‌های جدیدی بر عهده دولت‌ها و ملت‌هاست.

وی با بیان اینکه ایران و سوریه از برعهده گرفتن مسوءلیت‌های جدید استقبال می کنند، اظهارداشت: ما از اثرگذاری مثبت، سازنده و انسانی بر معادلات جهانی دوری نمی‌کنیم.

احمدی نژاد، روابط ایران و سوریه را در سطح بالا و روبه گسترش خواند و گفت: دو کشور برای ایجاد هماهنگی بین دولت‌ها و ملت‌های منطقه و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، تفاهم کامل دارند.

رئیس جمهوری افزود: ایران و سوریه هر دو از استقرار امنیت و تقویت دولت قانونی عراق حمایت می‌کنند و دولت مستقل و کشور یکپارچه در عراق را به نفع منطقه می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه خروج بیگانگان از عراق به نفع منطقه و اشغالگران است، تصریح کرد: حضور اشغالگران موجب ناامنی و مشکلات فراوان در منطقه شده است.

احمدی نژاد افزود: کسی از آنان دعوت نکرده است. آن‌ها میهمان ناخوانده هستند و هر چه زودتر منطقه را ترک کنند، به نفع ما و آن‌هاست.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اشغالگران باید افغانستان ،عراق و مرزهای پاکستان را ترک کنند،‌ به این ضرب المثل فارسی اشاره کرد که ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان.
این اظهارات دکتر احمدی نژاد، واکنش مثبت خبرنگاران را در پی داشت.

وی تصریح کرد: بیگانگان اگر شر نرسانند بزرگترین خدمت را به مردم خود انجام داده‌اند.

احمدی نژاد بااشاره به وجود 80 میلیون نفر فقیر در آمریکا و ده‌ها میلیون فقیر در اروپا گفت: اگر آنان خیر و دلسوز هستند در همان آمریکا و اروپا برای مردم خود کار کنند.

رئیس جمهوری، حضور اشغالگران را حتی در یک وجب از سرزمین‌های اشغالی، کانون میکروب‌های مهلک توصیف کرد و گفت: ذات صهیونیسم ،اشغالگری، تجاوز و آدم کشی است.

وی افزود: بیگانگان رژیم صهیونیستی را برای تجاوز و تهدید درست کرده‌اند تا راه تسلط قدرت‌های بزرگ را در منطقه باز کنند.

احمدی نژاد، حمایت از مقاومت فلسطین را یک وظیفه اسلامی و مردمی دانست و تصریح کرد: ایران و سوریه از آغاز متعهد و متفق در کنار فلسطین بوده‌اند و خواهند بود.

اندیشه سلطه به بن بست رسیده است

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود در دمشق تاکید کرد که امروز اندیشه سلطه در منطقه به بن بست رسیده است.

وی افزود: کسانی که ده‌ها سال به ایران و سوریه فشار می‌آوردند تا آن‌ها را از موضع مقاومت به عقب نشینی وادار کنند امروز برای حل مسایل خود نیازمند سوریه و ایران هستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه مظاهر خوش بینی درباره مسایل ایران و سوریه از دیدگاه شما چیست؟گفت: مظاهر، فراوان است اما مهمترین آن، این است که امروز اندیشه سلطه در منطقه به بن بست رسیده است.
احمدی نژاد، علت اینکه بیگانگان به اشغالگری در منطقه روی آوردند، را آن دانست که بتوانند سوریه و ایران و اندیشه استقلال طلبی را مهار کنند.

وی افزود: حاصل اشغالگری، این بود که دولتی در عراق بر سر کار آمد که مدافع سوریه و ایران است و کسانی که برای تضعیف سوریه و ایران اقدام کردند، امروز دریافته‌اند که مواضع ما قوی تر از گذشته شده است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: فراموش نکنیم که بیست سال قبل، رژیم صهیونیستی را شکست ناپذیر می‌دانستند اما امروز حتی یک کودک 5 ساله در فلسطین هم سراغ نداریم که از این رژیم واهمه داشته باشد.

احمدی نژاد گفت: امروز هیچ انسان آزاده ای در ذهن خود، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و همه با مردم لبنان، فلسطین و سوریه هستند.

وی تصریح کرد: صهیونیستها همه زمینه‌ها و پایگاه‌های خود را در منطقه از دست داده‌اند و هیچ افق روشنی در برابر آن‌ها نیست.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ملت‌های منطقه علیه اشغالگران هستند، گفت: صهیونیست‌ها زمانی شعار "نیل تا فرات" را سر می دادند و 30 سال پیش گفتند که همه منطقه اسلامی را می‌خواهیم، اما امروز برای حفظ خود، در اطراف شان دیوار می‌کشند.

وی افزود: حالا ببینید چه کسی از بین می‌رود و چه کسی قدرتمند می‌شود.
احمدی نژاد در ادامه این کنفرانس خبری، از همکاری سه جانبه ایران، سوریه و عراق خبر داد.

وی گفت: در این زمینه پروژه‌های مشخص، زیربنایی، مهم و مشترک تعریف شده است.

رئیس جمهوری همچنین از توافق سه کشور برای پیگیری پروژه هایی در بخش نفت، گاز و حمل و نقل خبر داد و تصریح کرد: ما به سمت حذف تعرفه ترجیحی و مبادلات آزاد تجاری پیش می‌رویم.

اسد: سرنوشت ملت‌ها باید بدست خود آن‌ها تعیین شود

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: سرنوشت ملت‌های منطقه باید بدور از دخالت دیگران تعیین شده و متکی بر تصمیم دولت‌ها و ملت‌های منطقه باشد.

اسد با اشاره به متغیرهای مهم منطقه‌ای و بین المللی در فاصله اجلاس‌های سران ایران و سوریه گفت: روابط دو کشور از این متغیرها تاثیر مثبت پذیرفته است.

وی با تاکید بر درستی و پایداری موضع و نگرش ایران و سوریه طی سال‌های گذشته اظهار داشت: در دیدار با رئیس جمهوری ایران تاکید شد که این مواضع درست و در راستای اهداف راهبردی ایران و سوریه بوده است.

بشار اسد نکته دیگر این دیدار را دستیابی به نگرش و کار مشترک خستگی ناپذیر برای ایجاد منطقه‌ای با ثبات و مستقل خواند و گفت: سرنوشت منطقه باید به دست مردم آن باشد.
وی اضافه کرد: برخی دوست دارند بیان کنند که این رابطه فقط به نفع ایران و سوریه است در حالی که این روابط به سود همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه است و وظیفه ما است که این روابط را تقویت کنیم.

رئیس جمهوری سوریه درباره مساله فلسطین گفت: با توجه به رنج مردم فلسطین و سرکوب و ترور آنان از سوی اسرائیل، نمی توانیم مقاومت فلسطین را نادیده بگیریم.

اسد این امر را جزء بدیهیات دانست و گفت: در گفت و گوی مشترک با رئیس جمهوری ایران به نحوه حمایت از فلسطین پرداختیم و اینکه کمک به مردم فلسطین و مقاومت باید به تمام معنا باشد.

وی موضوع دیگر را مساله عراق برشمرد و با ابراز خرسندی از روند تحولات در این کشور اظهارداشت: انتخابات شوراهای محلی در عراق نشانگر این بود که ملت آن خواهان عراقی یکپارچه هستند اما اگر این روند هدایت نشود ، دیگران در صدد ایجاد تشتت و تفرقه در این کشور بر خواهند آمد.

رئیس جمهوری سوریه بر موضع این کشور در حمایت از دولت عراق و تحقق آشتی ملی در این کشور تاکید کرد و گفت: ما خواهان عقب نشینی نیروهای خارجی تا آخرین سرباز اشغالگر هستیم.

سوریه حق هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد

رئیس جمهوری سوریه، موضع این کشور را در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران شناخته شده دانست و تاکید کرد هر کشوری حق دارد که به انرژی هسته‌ای مسالمت آمیز دست یابد و این حق در معاهدات و توافقات بین المللی تضمین شده است.

بشار اسد در ادامه نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهوری اسلامی ایران، روند کنونی رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران را سیاسی دانست و گفت: ما و همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه با چنین روندی مخالف هستند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها تلاش می‌کنند نسبت به برنامه هسته‌ای ایران تردید ایجاد کنند،‌ افزود: آنان اگر صداقت دارند،‌ به جای این کار، باید حداقل نشان دهند رژیم صهیونیستی ده‌ها سال قبل با چه منطقی برنامه نظامی خود را ایجاد کرده است.

رئیس جمهوری سوریه با ابراز رضایت از روابط تهران - دمشق، مناسبات دو جانبه را رو به گسترش خواند و تصریح کرد: مذاکرات مشترک را پیگیری می‌کنیم.

وی با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران برای مواضع خود در حمایت از حقوق اعراب و سوریه و باز پس گیری جولان اشغالی از رژیم صهیونیستی گفت که ملت‌ها امروزه آگاه تر شده‌اند و در جهت منافع خود حرکت می‌کنند.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به پرسشی در باره تلاش برخی دشمنان برای ایجاد شکاف بین ایران و سوریه اظهارداشت: دو کشور روابط طبیعی خود را دنبال می‌کنند و بر پایه اصولشان، حول منافع مشترک گردهم آمده‌اند.

بشار اسد افزود: موضع سوریه در دوران جنگ تحمیلی روشن بود و ایران نیز از سوریه در برابر اعمال فشارها و تهدیدها حمایت کرده است و ما از این بابت قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دو کشور در باره مسائل منطقه نیز از یکدیگر دور نبوده‌اند، وجود برخی‌ اختلافات در این زمینه را میان تهران - دمشق، ظاهری خواند و تصریح کرد: دشمنان و حریفان نسبت به رفتار ما ، تحولات منطقه و جزییات آن جاهل بوده‌اند.

رئیس جمهوری سوریه گفت: ما بطور مداوم حجم اهداف سیاسی را ارزیابی می‌کنیم و اهداف و فشارهای اعمالی به سوریه و ایران را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

بشار اسد بااشاره به پروژه‌های مهم دو کشور در بخش آب، آبیاری، سیلو، سیمان و خودرو سازی گفت: ما به لحاظ سیاسی و اقتصادی آماده گسترش هر چه بیشتر روابط هستیم.

کد خبر 80724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز