همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهوری و نخست وزیر سوریه پنج سند همکاری میان دو کشور امضا کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر نخست وزیر سوریه پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: روابط ایران و سوریه هر روز بیش از پیش تقویت می شود و کمیته عالی همکاری های اقتصادی ثمره ای سازنده در ابعاد مختلف همکاری های دو کشور خواهد داشت.

ناجی عطری ابراز امیدواری کرد پس از اجرای توافق های به عمل آمده در زمینه های تعرفه و تجارت آزاد، روابط تهران - دمشق مؤثرتر از پیش، رو به جلو حرکت کند.

پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور هم به بیش از سیصد میلیون دلار تجارت ایران و سوریه، بیش از پانصد میلیون دلار درآمدزایی حاصل از گردشگری میان دو کشور و همچنین یک و نیم میلیون دلار خدمات فنی ـ‌ مهندسی‌ای که ایران در سوریه انجام می‌دهد اشاره کرد.

وی گفت: در این مذاکرات قرار شد با تدبیرها و ژرف نگری‌ها روابط دو کشور در همه ابعاد فعال‌تر از پیش شود و سوریه می‌داند در مقطع کنونی که تحولات سیاسی و بین‌المللی دنیا موقعیت‌های حساسی را ایجاد کرده است همکاری با ایران می تواند منشأ تحول در منطقه باشد.

داوودی با یادآوری بیش از 60 طرح اجرا شده یا در دست اجرا در سوریه ازجانب ایران که ارزش آن به بیش از 100 میلیون دلار می رسد افزود: ما در زمینه تجارت ترجیحی و همکاری‌های چندجانبه و تأسیس بانک مشترک میان ایران و سوریه به نتایج بسیار خوبی رسیدیم.

معاون اول رئیس جمهور اجرای طرح‌هایی با همکاری کشورهای ثالث از جمله ونزوئلا و مالزی را در زمینه های نفت و پالایشگاه از دیگر زمینه های همکاری های اقتصادی با سوریه خواند.

داوودی که به همراه وزرای صنایع و معادن، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازرگانی، نفت، نیرو و مسکن و شهرسازی به بدرقه نخست وزیر سوریه در پاستور آمده بود همکاری های دو کشور را در بحث غزه، پیشتاز خواند.

وی اعلام آمادگی کرد در بازسازی غزه، در محاکمه سران رژیم صهیونیستی و بازپس گیری مناطق اشغال شده سوریه، تهران و دمشق در کنار هم باشند.

نخست وزیر سوریه پس از دیدار با رئیس جمهور و با بدرقه پرویز داوودی از پاستور عازم فرودگاه شد تا تهران را به مقصد شیراز ترک کند.

کد خبر 76212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز