قرارداد صادرات گاز ایران به هند و پاکستان با گذشت بیش از 10 سال عاقبت بدون مشارکت هند نهایی شد.

برگزاری مراسم رسمی تبادل اسناد این توافق هرچند از اجرایی شدن این قرارداد حکایت دارد ولی برخی تردید‌ها را در کشور ایجاد کرده است. از زمان آغاز مذاکرات صادرات گاز ایران به شبه‌قاره هند برخی از کارشناسان و مسئولان خواهان بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی شده بودند.

این افراد به‌دلیل تعهد آور بودن این قرارداد برای کشور که مدت 25 سال و بیشتر کشور را به تامین گاز به کشورهای طرف قرارداد متعهد می‌کند،  بر تصویب آن در مجلس تاکید می‌کردند.

علاوه براین برخی کارشناسان به‌دلیل فقدان تولید کافی و ضرورت تامین مصرف داخلی و ادامه سیاست خام فروشی، خواهان بررسی و تصویب آن در مراجعی مانند مجلس شورای اسلامی شده بودند.

این افراد به‌دلیل تعهد آور بودن این قرارداد برای کشور که مدت 25 سال و بیشتر کشور را به تامین گاز به کشورهای طرف قرارداد متعهد می‌کند بر تصویب آن در مجلس تاکید می‌کردند.

علاوه براین برخی کارشناسان به‌دلیل فقدان تولید و کافی و ضرورت تامین مصرف داخلی و ادامه سیاست خام فروشی، خواهان بررسی و تصویب آن در مراجعی مانند مجلس شورای اسلامی شده بودند.

با وجود این برخی مسئولان دولتی از جمله وزیر‌نفت با استناد به عرف گذشته از بررسی و تصویب قراردادهای نفتی در مراجعی خارج از وزارت نفت حمایت نمی‌کنند. 

به اعتقاد این مقامات، نیازی به بررسی قرارداد فروش گاز به پاکستان در مجلس نیست. با وجود این هنوز در مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان با تاکید بر تعهد طولانی این قرارداد برای کشور، خواستار تصویب آن در مجلس هستند.

به گزارش مهر، قرارداد فروش گاز طبیعی ایران به پاکستان حدود یک ماه گذشته با حضور روسای جمهوری2 کشور، ما بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت سیستم‌های خط لوله بین ایالتی پاکستان امضا شد.

براساس این قرارداد، قرار است از سال 2014 میلادی صادرات روزانه بیش از 21 میلیون متر مکعب گاز طبیعی با ساخت خط لوله‌ای یکهزار و 100 کیلومتری به همسایه جنوب شرقی ایران آغاز شود.

کاتوزیان: قرارداد با پاکستان باید به تصویب برسد

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: این قرارداد حتما باید ابتدا به تایید و تصویب مجلس و سپس به امضای مسئولان 2 کشور برسد. 

وی با اشاره به مکاتباتی که با وزیر نفت داشته و خواستار بررسی قراردادهای خارجی این وزارتخانه شده است، گفت: اگرچه رونوشتی از برخی از این قراردادها به مجلس ارائه شد و گزارش‌هایی از روند پیشرفت این قراردادها در اختیار نمایندگان قرار داده شده است، اما در مورد قرارداد پاکستان تنها 2 برگ یادداشت به مجلس رسیده که گزارش کاملی نیست.

سید موید حسینی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در گفت‌وگو با مهر، خاطرنشان کرد: دولت برای افزایش اعتماد عمومی و جلوگیری از تبلیغات سوء باید قرارداد گازی پاکستان را به تصویب مجلس برساند.

کد خبر 83846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز