پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷

آیدا ابوترابی: اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست!

می‌شود گفت که یکی از معدود جرم‌های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو، در همسایگی کهکشان راه شیری است که بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره‌‍‌‌‌ای رنگش که به گفته خودش آدم‌ها تا 1000 سال دیگر هم نمی‌توانند یکی مثل آن را بسازند، به سیاره زمین نگاه می‌کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد. (البته این را هم بگویم که اخترک 2020 از وقتی که کره زمین را کشف کرده دیگر کار و زندگی‌اش را ول کرده است و مدام به زندگی و کار ما زمینی‌ها سرک می‌کشد و گه‌گاه  ایرادهایی هم می‌گیرد!) همین طور که با اشتیاق مشغول خواندن «دوچرخه» بود، از بین مطلب‌ها، توجهش به خبرهای نجومی جلب شد و بعد از کمی تحقیق، فهمید که خوانندگان ما علاقه زیادی به نجوم و اتفاق‌هایی که در کیهان می افتد دارند. آنجا بود که فکری به نظرش رسید و تصمیم گرفت که کار تازه‌ای را شروع کند. از طریق ماهواره ارتباطی‌اش با ما تماس گرفت و گفت که حاضر است با ما همکاری کند و خبرهای مربوط به فضا و ستاره‌ها را برایمان بفرستد!

این عکس مربوط به خورشیدگرفتگی سال 2006 میلادی است

تصویری از تلسکوپ اسپیتزر

این شد که ما هم ستونی رابه جناب اخترک 2020 اختصاص دادیم تا هر چند هفته یک بار ما را از اتفاق‌هایی که در گوشه و کنار کیهان می‌افتد با خبر کند و با توضیحات اخترکی خودش، به ما بگوید که آن دور دورها چه می گذرد.

سلام! امروز برایتان یک خبر خورشیدی داغ دارم! این که 31 تیر ما، خورشید به مدت 6 دقیقه و 39 ثانیه گرفت! این خورشید گرفتگی برای شما زمینی‌ها، اهمیت ویژه‌ای داشت چرا که طولانی‌ترین کسوف قرن محسوب می‌شد. در واقع تا آنجا که من محاسبه کرده ام، تا سال 1529 شمسی یعنی 141 سال دیگر، هیچ خورشیدگرفتگی کاملی با این زمان گرفت بالا رخ نخواهد داد. پس تا آنجا که می‌توانستید تلسکوپ انداختید و به گوی درخشان منظومه‌شمسی و سیاره‌های ناهید و تیر خیره شدید. البته تنها در بخشی از قاره آسیا توانستند این پدیده را رصد کنند. این خورشید‌گرفتگی از هند شروع شد و بعد از گذشتن از نپال و تبت به چین رسید .  این را هم باید اضافه کنم که یک گروه از نجوم‌دان‌های ایرانی برای رصد خورشید به شهر «شانگهای» در چین رفته‌اند و قرار است امسال ، در سال جهانی نجوم، گزارش کاملی از این خورشید‌گرفتگی کامل تهیه کنند. بد نیست یادآوری کنم که در کسوف کامل، ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار دارد و قرص خورشید در پشت ماه پنهان می‌شود . این بهترین زمانی است که می‌توان لایه‌های خارجی جو خورشید و ستاره‌ها را رصد کرد.

ستاره‌های نوزاد در مرکز کهکشان راه شیری

چگونگی تشکیل نوع های مختلف کسوف

از خورشید که بگذریم خبر دیگری که برایتان دارم این است که در چند هفته گذشته ستاره‌شناسان توانستند در مرکز کهکشان مارپیچی شکل راه شیری، مجموعه‌ای از ستاره‌ها و گرد و غبار و یک سیاه‌چاله کشف کنند. این رصد به کمک تلسکوپ فضایی« اسپیتزر» انجام شد و طی آن دانشمندان مرکز تحقیقات فضایی ناسا فهمیدند که در مرکز کهکشان راه شیری، ستاره‌های جوانی وجود دارند که غبار زیاد آن منطقه مانع از رصد کامل آنها می‌شود، به همین دلیل از تلسکوپ اسپیتزر که با اشعه فرو سرخ کار می‌کند، استفاده کردند. این قسمت از کیهان حدود 600 سال نوری با شما فاصله دارد و بیش از 10 درصد گازهای کل کهکشان در آنجا جمع شده‌اند.