همشهری آنلاین: بارش باران‌های بهاری منجر به بهبود وضعیت بحرانی آب در بوشهر نشد و با شرایط موجود باید عنوان کرد وضعیت آب در این استان نسبت به سال گذشته بحرانی‌تر است

به گزارش مهر ، مردم استان بوشهر در حالی در سال گذشته معضل خشکسالی را پشت سر گذاشتند که این استان فاقد هر گونه منبع آب برای استفاده بوده است و آب این استان از استانهای همجوار تامین می‌شده است.

نبود محلی مناسب جهت تامین آب در استان بوشهر باعث شده است مردم و مسئولان این استان همواره چشم به سفره استانهای همجوار به ویژه استانهای فارس و کهگیلویه و بویر احمد داشته باشند و در کنار دغدغه بارندگی در استان خود همواره باید استرس و دغدغه بارندگی در این دو استان را داشته باشند.

علیرغم امیدواری مردم استان از افزایش بارندگی در سطح کشور متاسفانه خبرهایی که از این دو استان به گوش می‌رسد حکایت از کاهش بارندگی و کم شدن منابع آبی آنها دارد.

در همین بین مسئولان امور آبی استان هشدارهایی مبنی بر کاهش شدید منابع آب و جبره بندی این مایه حیاتی در فصل تابستان به مردم می‌دهند.

منابع آب استان بوشهر 35 درصد کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در همین خصوص به خبرنگار مهر گفت: آب استان بوشهر از چشمه ساسان کازرون و سد کوثر استان کهگیلویه و بویر احمد تامین می‌شود که همین منابع هم به دلیل خشکسالی 35 درصد کاهش داشته است.

حمیدرضا دهقانی افزود: کاهش بارندگی باعث شده تا میزان آبدهی چشمه ساسان از هزار و 300 لیتر به 950 لیتر در ثانیه کاهش یابد و حجم آب در سد کوثر نیز از 300میلیون متر مکعب به 225میلیون متر مکعب رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: میزان آب مصرفی شهرهای استان بوشهر روزانه بین 230 تا 280هزار متر مکعب است که در صورت مصرف درست آب توسط مشترکین بدون اعمال نوبت‌بندی این بحران پشت سر گذاشته خواهد شد.

دهقانی یادآورشد: الگوی مصرف آب در شهرهای استان بوشهر بین 18 تا 24متر مکعب در ماه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اظهار داشت: مصرف ماهانه زیر هفت متر مکعب آب در استان بوشهر رایگان است و مشترکانی که بیش از دو برابر الگوی مصرف اعلام شده آب مصرف کنند جریمه می‌شوند.

بوشهری‌ها الگوی مصرف آب را رعایت کنند

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر نیز به مهر گفت: مردم استان بوشهری با صرفه‌جویی و استفاده صحیح الگوی مصرف آب رعایت کنند.

داراب رفیعی پور افزود: با توجه به محدویت منابع آبی بدلیل کاهش میزان بارندگی و بالا بودن هزینه تامین و توزیع آب به خصوص در استان بوشهر که از استانهای همجوار تامین می شود رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان باید جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: در راستای سیاست کاهش میزان مصرف آب بدون درآمد از سوی ستاد جذب درآمد این شرکت پارسال 517 انشعاب غیر مجاز شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل شد.

رفیعی پور گفت: انشعاب‌های غیر مجاز افزون بر زیان اقتصادی به شرکت باعث افت فشار آب در شبکه توزیع می‌شود که شناسایی و برخورد قانونی با این افراد از جمله برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر است.

وی تاکید کرد: ترویج الگوی صحیح مصرف برای استفاده درست در منابع آبی با توجه به نامگذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری ضروری است.

شهروندان بوشهری مشکلات کم آبی استان را جدی بگیرند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: با توجه به وقوع خشکسالی در سال گذشته و استمرار آن در سال جاری به همین لحاظ شهروندان بوشهری به جهت مبارزه با خشکسالی مشکلات کم آبی استان را جدی بگیرند.

فریدون کرم پور افزود: متأسفانه بارندگیهای امسال نیز نتوانسته نیازهای آبی استان را به طور کامل برطرف نماید و به همین جهت باید صرفه جویی و مصرف بهینه توسط شهروندان استان رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان آبی که در پشت سدهای استان از سال‌های قبل ذخیره شده بود مصرف شده و هم اکنون این سدها فاقد آب کافی هستند.

کرم پور با بیان اینکه مقادیر زیادی از آبهای تولید شده در اثر سهل انگاری شهروندان استان به هدر می رود خواستار حساسیت بیشتر شهروندان نسبت به استفاده از وسایل و تجهیزت استاندارد در منازل خود شد.

وی با بیان اینکه باید از هدر رفت حتی یک قطره آب نیز جلوگیری کرد، اظهار داشت: با جلوگیری از هدررفت قطره های آب می توان با کمترین تبعات خشکسالی را مدیریت کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با ابراز تأسف از آبیاری برخی نخیلات منازل به وسیله آب شرب نیز اظهار داشت: متأسفانه برخی شهروندان با آب شربی که با زحمات بسیاری تولید می‌شود و هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل می‌کند به آبیاری باغچه‌ها و نخیلات خود می‌پردازند و برخی هم حیاط منازل و یا ماشین‌های خود را شستشو می‌دهند.

استفاده بی‌رویه و غیرمنطقی از آب، منابع آبی استان را تهدید می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر نیز گفت: استفاده بی‌رویه و غیرمنطقی از آب توسط مردم استاند بوشهر، منابع آبی استان را تهدید می‌کند.

جعفر زیرراهی با بیان اینکه باید کشاورزان را به صرفه‌جویی و مصرف بهینه ترغیب کرد گفت: باتوجه به کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی در سال جاری یکی از برنامه‌های مهم این شرکت ترویج سیستم آبیاری تحت فشار و تشویق کشاورزان در استفاده از آن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال 88 ابراز داشت: یکی از مهمترین بخشهایی که باید الگوی مصرف در آن اصلاح شود بخش آب و استفاده از منابع آبی است.

وی ادامه داد: افزایش روزافزون جمعیت و نیاز مبرم به آب از یک سو و محدودیت منابع از سوی دیگر توازن موجود را برهم زده به طوری که شاهد کاهش گسترده منابع آب در استان هستیم.

زیرراهی خواستار رعایت صرفه جویی و مصرف بهینه توسط کشاورزان و باغداران شد و اظهار داشت: تنها راهکار مهم موجود جهت برون رفت از این مشکلات صرفه جویی و مصرف بهینه است.

بوشهری‌ها قدر آب را بدانند

معاون عمرانی استانداری بوشهر نیز گفت: مردم این استان گرمسیری که آب آشامیدنی آنها از مناطق دور دست و با صدها کیلومتر خط انتقال به دستشان می‌رسد باید قدر این مایع حیاتی را بدانند.

مسعود نصوری افزود: با احداث سد کوثر و اجرای خط انتقال آن به عنوان طولانی‌ترین خط آبرسانی کشور مشکل دیرینه کمبود آب در شهرها و روستاهای ساحلی خلیج فارس به ویژه مناطق شمالی و مرکز استان بوشهر به نحو مطلوبی حل شده است که امید می رود مردم با مصرف بهیه قدر آب را بداند.

وی اظهار داشت: یکی از زمینه‌هایی که مردم استان می‌توانند در راستای تحقق اصلاح الگوی مصرف در آن گام بردارند و نام خود را به عنوان پیشگامان عمل به این شعار ملی ثبت کنند، صرفه‌جویی در آب است.

کد خبر 80941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز