جو اغلب به عنوان یک انتخاب غذایی سالم معرفی می شود و فواید متعددی نیز دارد. با این حال، شاید برایتان عجیب باشد، مانند هر غذای دیگری، جو دوسر ممکن است برای همه مناسب نباشد و دلایل معتبری برای تجدید نظر در جایگاه آن در رژیم غذایی وجود دارد.

جوی دو سر

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: یک سری از خواصی که برای جوی دو سر برشمرده می‌شود، خود می‌تواند در صورت عدم توجه به توصیه‌های پزشکان و متخصصان تغذیه به سلامت آفراد آسیب وارد کند و مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. به گزارش هلت نیوز، در این مطلب به دلایل قانع‌کننده درباره این که که چرا ممکن است قبل از اینکه جو را به عنوان بخشی از وعده‌های غذایی خود قرار دهید، دوباره فکر کنید، اشاره کرده‌ایم.

ناراحتی گوارشی

عجیب ولی واقعی؛ جوی دو سر هم مضر است | خطرات مصرف بیش از اندازه جو برای سلامتی

در حالی که جو به طور طبیعی بدون گلوتن است، اما می‌تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا به بیماری های گوارشی خاص ایجاد کند. جو غالبا در مراکزی که غلات حاوی گلوتن مانند گندم، جو و چاودار را نیز نگهداری می کنند، فرآوری می‌شود. این آلودگی متقاطع می تواند در افراد حساس، مانند افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا دارای حساسیت به گلوتن، منجر به واکنش‌های نامطلوب شود. علاوه بر این، فیبر بالای جو در برخی از افراد گاهی اوقات باعث ناراحتی گوارشی از جمله نفخ و گاز می‌شود.

افزایش قند خون

عجیب ولی واقعی؛ جوی دو سر هم مضر است | خطرات مصرف بیش از اندازه جو برای سلامتی

جو دوسر، به رغم اینکه یک کربوهیدرات پیچیده است، می‌تواند باعث افزایش سریع سطح قند خون شود، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود. افزایش سریع قند خون می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که قصد تنظیم سطح قند خون خود را دارند نگران کننده باشد. در حالی که کربوهیدرات‌ها برای یک رژیم غذایی متعادل مهم هستند، خوردن بیش از حد جو در وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به مصرف کالری بیشتر از حد نیاز شود. این اتفاق می‌تواند برای افرادی که سعی در کنترل وزن خود دارند یا مبتلایان به دیابت نگران کننده باشد زیرا در صورت مصرف زیاد جو دوسر به سرعت سطح قند خون افزایش می‌یابد.

فسفر بالا

عجیب ولی واقعی؛ جوی دو سر هم مضر است | خطرات مصرف بیش از اندازه جو برای سلامتی

ویدی چاولا، متخصص تغذیه و موءسس کلینیک رژیم غذایی و زیبایی فیزیکو، می‌گوید: جو دوسر دارای فسفر نسبتا بالایی است که می‌تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مشکل‌ساز باشد. در موارد اختلال عملکرد کلیه، مصرف بیش از حد فسفر می‌تواند به عدم تعادل مواد معدنی و بدتر شدن سلامت کلیه کمک کند. مشاوره با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی برای کسانی که مشکلات کلیوی دارند و می‌خواهند جو  دو سر را  در رژیم غذایی خود بگنجانند ضروری است.

آلرژی زا

عجیب ولی واقعی؛ جوی دو سر هم مضر است | خطرات مصرف بیش از اندازه جو برای سلامتی

آلرژی به جو در مقایسه با آلرژی به غلات دیگر مانند گندم نسبتا نادر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک را هنگام مصرف جو دوسر تجربه کنند. علائم آلرژی به جو می‌تواند از تحریک خفیف پوست تا پاسخ های آلرژیک شدیدتر متغیر باشد. قبل از اینکه جو دوسر را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مهم است که از هرگونه آلرژی یا حساسیت احتمالی آگاه باشید.

پتانسیل برای فراوری بیش از حد

عجیب ولی واقعی؛ جوی دو سر هم مضر است | خطرات مصرف بیش از اندازه جو برای سلامتی

بسیاری از محصولات مبتنی بر جو در بازار، مانند جو فوری و بلغور جو دوسر طعم‌دار، می‌توانند به شدت فرآوری شده و مملو از قندهای افزوده، طعم‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده شده باشند. مصرف این محصولات بیش از حد فرآوری شده جو ممکن است فواید سلامتی آن را به طور کامل از بین ببرد و به طور کلی منجر به پیگیری یک رژیم غذایی ناسالم شود. انتخاب جو دوسر ساده و کمتر فرآوری شده و افزودن چاشنی‌ها و طعم‌های دلخواه خود می‌تواند به کاهش این نگرانی کمک کند.

مشاوره با متخصص تغذیه

عجیب ولی واقعی؛ جوی دو سر هم مضر است | خطرات مصرف بیش از اندازه جو برای سلامتی

هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا جو باید جایگاه ویژه‌ای در وعده‌های غذایی شما داشته باشد، شرایط سلامت فردی، اهداف رژیم غذایی و ترجیحات خود را در نظر بگیرید. اگر محدودیت‌های غذایی خاص یا نگرانی‌های سلامتی دارید، عاقلانه است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید که می‌تواند راهنمایی‌های شخصی در مورد اینکه آیا جو دوسر انتخاب مناسبی برای شما است و چگونه آن را به طور سالم در رژیم غذایی خود بگنجانید، ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 795840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    0 0
    از فردا میگن آب هم نخورید ضرره