جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اشاره به اهمیت ذخایر نفت و گاز ایران و نقش آن در تامین انرژی دنیا، گفت:

ایران با داشتن یکصد سال سابقه در صنعت نفت، حضوری فعال در صنایع نفت خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین دارد.

به گزارش شانا، حسین نقره کار شیرازی در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت های برون مرزی ایران و حضور شرکت های خارجی در صنعت نفت کشور، گفت: تجربه صد ساله ایران در صنعت نفت این توان را برای کشور ایجاد کرده که بتوانیم در صحنه های مختلف حضوری فعال در عرصه نفت و گاز در داخل و خارج از کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنعت نفت طی سال های اخیر سعی داشته در امتداد فعالیت های داخل کشور و تلاش برای تولید و بهره وری در بخش انرژی، در راستای فعالیت های برون مرزی فعالیت های گسترده ای داشته باشد.

وی با بیان این که امروزه فعالیت های چشمگیر ایران در خارج از کشور (در بخش نفت و گاز) مورد تاکید دولتمردان قرار گرفته است، گفت:‌ سال 1386 با عنوان سال اولویت کار با همسایگان خارجی نامگذاری و خوشبختانه در سال های 86 و 87 بر این اساس کارهای گسترده ای با 11 کشور همسایه صاحب نفت و گاز انجام شد؛ به طوری که همکاری های گسترده ای در شمال کشور در راستای فعالیت در دریای خزر، در جنوب با مجموعه کشورهای خلیج فارس طی دو سال اخیر انجام شده است.

همکاری مطلوب ایران با کشورهای همسایه در صنعت نفت

معاون امور بین الملل وزارت نفت در عین حال با بیان این که ممکن است حضور ایران در عرصه نفت و گاز در کشورهای همسایه به دلیل دارا بودن ساختار غربی، مشکل باشد، گفت: با وجود تمام مشکلات یاد شده ایران همکاری مطلوبی با کشورهای همسایه در زمینه نفت و گاز داشته است.

نقره کار شیرازی اولویت اول ایران را همکاری با کشورهای همسایه ذکر کرد و گفت:‌ علاوه بر همکاری با کشورهای همسایه با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا نیز فعالیت های چشمگیری را شروع کرده ایم و امروزه می توان ادعا کرد که ایران جایگزین شرکت های پرقدرت که شاید نیم قرن در این کشورها فعالیت داشتند، شده است.

وی یادآور شد: در ادامه این فعالیت ها قصد داریم تا زمینه کاری خود را علاوه بر فعالیت در بخش بالادستی، به بخش پایین دستی نیز گسترش دهیم.

وی با تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به کشورهای آفریقایی در روزهای پایانی سال گذشته، تصریح کرد: در این کشورها میدان هایی برای فعالیت ایران در بخش اکتشاف پیشنهاد شده است، همچنین در ونزوئلا فعالیت های گسترده ای در حال انجام است.

وی اظهار داشت:‌ ایران با کشور بولیوی (با دارا بودن بزرگ ترین ذخایر گازی در میان کشورهای آمریکای لاتین) همکاری های گسترده ای را آغاز کرده و در آینده این فعالیت ها به صورت تثبیت شده تری ادامه خواهد یافت.

معاون امور بین الملل وزارت نفت به همکاری ایران با کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر اشاره و تصریح کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به قزاقستان، تفاهم های مطلوبی صورت گرفت که احداث خط لوله نکا ـ جاسک یکی از این موارد است و مقرر شده انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام در حوزه دریای خزر را فراهم کند.

وی در خصوص فعالیت های مشترک با ترکمنستان گفت: همچنین مذاکرات مطلوبی با طرف ترکمنستانی در حال انجام است و مقرر شده ایران توسعه دو میدان در این کشور را بر عهده بگیرد.

فعالیت های مشترک 22 میلیارد دلاری ایران و مالزی

معاون امور بین الملل وزارت نفت سقف فعالیت مشترک میان ایران و مالزی در سه سال اخیر را 22 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: حضور مالزی در توسعه میدان های گلشن و فردوسی، تاسیس پالایشگاه شیرین سازی، مشارکت در واحدهای تولید انرژی و تاسیس پالایشگاه های متعدد در ایران و خارج از کشور از موارد همکاری ایران و مالزی به شمار می آید.

نقره کار شیرازی از سفر دو هیئت بزرگ کارشناسی مالزیایی به ایران خبر داد و گفت:‌ همکاری شرکت های خارجی با ایران متوقف نشده؛ بلکه به دلیل بحران اقتصادی جهانی کارها کمی با کندی پیش می رود.

وی به همکاری چین با ایران در صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: با این کشور قراردادهای متعددی داشتیم و کارها به نحو مطلوبی در حال انجام است.

گسترش مناسبات ایران و اسپانیا

وی در خصوص فعالیت شرکت های اروپایی در ایران اظهار داشت:‌ با دو شرکت بزرگ اسپانیایی برای خرید نفت از ایران در حال مذاکره هستیم و به زودی نمایندگانی از این کشور برای مذاکره در این خصوص و همچنین حضور در صنعت گاز به ایران می آیند.

معاون امور بین الملل وزارت نفت در مورد احداث خط لوله نوباکو و انتقال گاز آسیای مرکزی به اروپا اظهار داشت: 6 کشور پرچم دار احداث خط لوله نوباکو هستند، اما مجموع ظرفیت گاز 6 کشور یاد شده معادل یک سوم گاز ایران است؛ از این رو کشورهای اروپایی همواره تاکید داشتند  در صورتی که ایران در احداث این خط لوله مشارکتی نداشته باشد، اروپا نمی تواند تضمین کافی برای تامین منابع گازی خود در درازمدت داشته باشد.

نیاز به منبع تامین مالی عمده در صادرات گاز ایران به اروپا

نقره کار شیرازی با بیان این که برای انتقال گاز ایران به اروپا 3 مسیر پیش بینی شده است، گفت: اجرای این خط لوله با طول حداقل 4 هزار کیلومتر، به یک منبع تامین مالی عمده نیاز دارد.

وی گفت: برای اجرای احداث این خط لوله با اروپایی ها مذاکرات مطلوبی داشتیم و قدم های اجرایی آن به سرعت برداشته خواهد شد.

وی ظرفیت انتقال گاز خط لوله نوباکو را 30 میلیون مترمکعب در روز اعلام و تصریح کرد: ایران از نظر تامین منابع گازی، جزو ذخایر بسیار مطمئن و امن در دنیا به شمار می آید.

وی تولید روزانه گاز ایران را 520 میلیون مترمکعب و تولید سالانه آن را 180 میلیارد مترمکعب اعلام و تصریح کرد: طی 10 سال آینده باید روزانه یک و نیم میلیارد مترمکعب در کشور گاز تولید شود.

ایران با دنیای غرب مشکلی ندارد

معاون امور بین الملل وزارت نفت در پاسخ به پرسشی در خصوص امکان حضور شرکت های آمریکایی در ایران با تغییر رئیس جمهور در این کشور، با بیان این که آمریکا طی سال های اخیر فرصت مطلوبی را برای سرمایه گذاری در ایران از دست داده است، اظهار داشت: ایران با دنیای غرب مشکلی ندارد و هر کشوری که شرایط سرمایه گذاری در ایران را بپذیرد، منعی برای آن وجود ندارد؛ آمریکا نیز در صورتی که شرایط یاد شده را بپذیرد می تواند در کشور ما سرمایه گذاری و در عرصه نفت و گاز کشور وارد شود.

نقره کار شیرازی در خصوص اجرایی شدن خط لوله صلح اظهار داشت: مذاکرات برای اجرای خط لوله صلح همچنان با تاکید بر حضور سه کشور انجام شده، اما کشور هند برای حضور در خط لوله صلح کمی تاخیر داشته است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، معطل آنها نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه مذاکره با پاکستان برای اجرایی شدن صادرات گاز ایران به این کشور در مراحل پایانی قرار دارد، اظهار داشت: بند آخر آن که مربوط به قیمت بود نیز اخیرا میان دو طرف به توافق رسیده است.

تکلیف قرارداد کرسنت سریع تر مشخص شود

وی در خصوص فعالیت های مشترک با کشور امارات اظهار داشت: مذاکرات صادرات گاز ایران به کشور امارات باید به زودی تکلیفش مشخص شود، همچنین امکان دارد با طرف اماراتی قراردادهای جدیدی داشته باشیم.

تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی به عنوان نخستین اولویت کشور

معاون امور بین الملل وزارت نفت، نخستین اولویت در انتقال گاز را تحویل آن به واحدهای پتروشیمی ذکر کرد و گفت: برای رسیدن به مقام اول در تولید محصولات پتروشیمی، نخستین اولویت در انتقال گاز، تحویل آن به واحدهای پتروشیمی است و تبدیل گاز به ال.ان.جی و صادرات آن به وسیله خط لوله در رتبه های بعدی قرار دارد.

امضای 4 سند همکاری نفتی میان ایران و ونزوئلا

نقره کار شیرازی در مورد توافق های ایران و ونزوئلا در سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر انرژی ونزوئلا به کشور اظهار داشت: در این سفر 4 سند همکاری در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی میان وزرای نفت دو کشور به امضا رسید.

وی در توضیح، نخستین قرارداد را همکاری ونزوئلا در پروژه ایران ال.ان.جی (فاز 12 پارس جنوبی) ذکر کرد و گفت: قرار شد در هفته جاری هیئتی از شرکت ایران ال.ان.جی به کاراکاس سفر کند و راه های همکاری دو طرف در بخش اجرای پروژه ایران ال.ان.جی تبیین شود.

وی از تشکیل هفتمین کمیته مشترک انرژی میان ایران و ونزوئلا در این سفر خبر داد و افزود: در این کمیته همکاری های مشترک دو کشور در بخش ال.ان.جی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

وی سومین بخش همکاری دو کشور را ارائه پیشنهاد به ونزوئلا برای فعالیت در بخش نفت و گاز ایران برشمرد و افزود: مقرر شد طرف ونزوئلایی با مطالعه پروژه 17 میدان نفت و گاز کوچک در شرکت نفت مناطق مرکزی، حضور خود را برای توسعه در یک یا دو میدان از این پروژه اعلام کند.

معاون امور بین الملل وزارت نفت از تشکیل شرکت مشترک نفت و گاز ایران و ونزوئلا با عنوان «ونیروک» خبر داد و گفت: با تشکیل این شرکت فعالیت های مشترکی در ایران، ونزوئلا و کشور ثالث در صنعت نفت انجام خواهد شد که از جمله آن تاسیس پالایشگاه مشترک میان ایران، ونزوئلا، سوریه و مالزی و شرکت مشترک نفتکش میان ایران و ونزوئلا است.

نقره کار شیرازی، همچنین از تصویب تاسیس یک بانک مشترک با سرمایه 2/1 میلیارد دلار و توافق برای تشکیل صندوق مشترک میان دو کشور در جریان این سفر خبر داد و گفت: مقرر شده بخشی از پروژه های مشترک ایران و ونزوئلا از سوی بانک و صندوق یاد شده، تامین اعتبار شود.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور ونزوئلا نیز از فعالیت مطلوب ایران در صنعت نفت و گاز کشور ابراز رضایت کرد و گفت با فعالیت مثبت ایران در ونزوئلا، 3/1 میلیارد بشکه نفت جدید و چند صد میلیون مترمکعب گاز به ذخایر قابل برداشت کشور ونزوئلا افزوده شده است.

اعلام آمادگی یک شرکت خارجی برای حضور در فازهای 13 و 14 پارس جنوبی

معاون امور بین الملل وزارت نفت در مورد واگذاری بخشی از سهام شرکت های شل و رپسول به یک شرکت خارجی در توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی اظهار داشت: به دلیل وجود برخی مسائل سیاسی و بهانه این دو شرکت برای افزایش قیمت قرارداد، ایران به دنبال واگذاری بخشی از سهام شرکت های شل و رپسول به یک شرکت خارجی است و هم اکنون با شرکت های متعددی در این خصوص در حال مذاکره هستیم که یک شرکت خارجی به طور جدی در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

گسترش تعامل ایران و روسیه در بخش انرژی

نقره کار شیرازی، همچنین در مورد تعامل ایران و روسیه در بخش انرژی اظهار داشت: پیشتر با دو کشور ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز، فعالیت کمرنگی داشتیم؛ اما از سال گذشته فعالیت ایران با این کشور گسترش یافته است و شاهد یک سری موفقیت های جدید میان دو کشور هستیم.

وی اظهار داشت: ‌طبق قرارداد سال گذشته ایران و روسیه، روس ها برای اولین بار به یک شرکت خارجی اجازه دادند در توسعه یکی از میدان های این کشور حضور داشته باشد، همانطور که این کشور نیز این اجازه را در ایران خواهد داشت که در میدان های نفتی و گازی در دریا و خشکی حضور داشته باشد.

کد خبر 78622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز