جمعه ۲۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با گذشت 14 روز از آغاز تهاجم هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و گسترش دامنه‌ آن به حملات دریایی و زمینی، هیچیک از رایزنی‌ها و تلاش‌های بین‌المللی برای توقف حملات این رژیم تاکنون نتیجه نداده است

 و شمار شهدا و زخمی‌ها هم‌چنان روبه افزایش است.تاکنون حدود 4000 تن در این 14 روز شهید و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ اگرچه شورای امنیت سازمان ملل سرانجام پس از چندین دور نشست بی‌نتیجه، پنجشنبه شب  19 دی و به رغم رای ممتنع آمریکا با صدور قطعنامه‌ی 1860 خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد؛ اما رژیم صهیونیستی با نادیده ‌گرفتن این قطعنامه امروز (جمعه) به حملاتش شدت بخشید.

حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند که درمورد این قطعنامه با آنها  مشورت نشده و نیز این قطعنامه بری رژیم صهیونیستی الزام آور نیست.

ساعاتی پس از صدور قطعنامه‌، در حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه از صبح امروز دست کم 25 فلسطینی شهید شدند که تعدادی از آنها زن و کودک بودند.

در حمله‌ی توپخانه‌یی رژیم صهیونیستی به منزل یک فلسطینی در بیت لاهیا واقع در شمال غزه دو زن و یک کودک به شهادت رسیدند.

این در حالی‌ است که آمار شهدای غزه طی چهاردهمین روز حمله‌ی ددمنشانه رژیم صهیونیستی به این منطقه به 783 تن رسیده است و تا کنون دست کم 3200 تن دیگر نیز در جریان این حملات زخمی شدند.

تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی تنها به منطقه‌ی نوار غزه محدود نیست و اشغالگران صهیونیست امروز با بستن کامل کرانه باختری تدابیر امنیتی شدیدی را در بیت‌المقدس همزمان با برگزاری نماز جمعه در این شهر اتخاذ کردند.

وخامت اوضاع انسانی در غزه

در این میان،‌ براساس آ‌مار مقامات غزه، در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هر سه فرد کشته شده، یک نفر کودک است.

در حدود 257 کودک تاکنون در میان 760 تنی هستند که تا روز چهاردهم حملات به شهادت رسیده‌اند.

همچنین بر اساس آمار وزارت سلامت و بهداشت غزه، 1080 تن از 3100 زخمی نیز کودک هستند.

سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که خدمات بهداشتی غزه با مشکل همراه است،‌ زیرا بیماستان‌ها از زخمی‌ها انباشته شده و امدادرسانان بسیار خسته شده‌اند.

سازمان ملل امروز (جمعه) به نقل از شاهدان خبر داد که نیروهای اسراییل 110 فلسطینی را به داخل خانه‌ای برده و از 24 ساعت بعد به طور مکرر آن را بمباران کردند که در آن حدود 30 تن جان باختند.

این سازمان در بیانیه‌ای گفته است: بر اساس شهادت چندین تن، نیروهای پیاده نظام اسرائیلی تقریبا 110 فلسطینی را در چهارم ژانویه به داخل یک خانه در محله‌ی زیتون برده و به آنها هشدار دادند که در خانه بمانند. نیمی از این افراد کودک بودند. 24 ساعت بعد نیروهای اسراییلی به طورم مکرر این خانه را بمباران کردند که در پی آن تقریبا 30 تن جان باختند.

دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه‌ی سازمان ملل متحد (OCHA) این اقدام را یکی از بدترین حوادث از زمان آغاز عملیات توسط نیروهای اسرائیلی خواند.

یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در اظهار نظری در مورد این اقدام خاطرنشان کرد که این ادعا و گزارش‌های دیگر مبنی بر شلیک به غیر نظامیان و کمک نکردن نیروهای این رژیم به غیر نظامیان زخمی در حال بررسی است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز در نشستی ویژه درباره درگیری در نوار غزه و برای بررسی پیشنهاد مصر، پاکستان و کوبا در محکومیت تهاجم رژیم صهیونیستی و نقض‌های آ‌شکار حقوق بشر در این جنگ تشکیل جلسه خواهد داد.

این در حالی است که صلیب سرخ جهانی به شدت از اقدام رژیم صهیونیستی در تاخیر غیر قابل قبول در اجازه دادن به ورود امداد رسانان به سه خانه در غزه که مورد اصابت خمپاره قرار گرفته بود، انتقاد کرد.

صلیب سرخ جهانی (ICRC) اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از ورود امدادرسانان به منطقه زیتون طی چهار روز جلوگیری کرد.

همچنین سازمان ملل اعلام کرد که پس از آن که یک راننده‌ی کامیون حامل کمک برای مردم غزه توسط شلیک تانک ارتش اسرائیل کشته شد، ارسال تمامی کمک‌ها به غزه متوقف شده است.

تاکید مقامات رژیم صهیونیستی بر ادامه‌ی حملات به غزه

اگرچه بنا به اذعان مقامات رژیم صهیونیستی، این رژیم در حملات زمینی‌اش به نوار غزه نتوانسته به اهداف خود دست یابد؛ اما وزیر امور خارجه‌ی این رژیم مخالفتش را با امضای هرگونه توافقنامه با جنبش حماس اعلام کرد.

تزیپی لیونی وزیر امور خارجه‌ی رژیم صهیونیستی، طی اظهاراتی در تل‌آویو تاکید کرد: ‌دولت اسرائیل با امضای هرگونه توافقنامه با جنبش حماس مخالف است، اما در عین حال آماده‌ی مذاکره با گروه‌های میانه‌روی فلسطین است.

این در حالی است که هیاتی از رژیم صهیونیستی برای دیدار با رهبران مصری جهت بررسی مساله‌ی آتش‌بس در نوار غزه به قاهره رفته است.

همچنین قرار است فردا هیاتی از جنبش حماس برای بررسی این موضوع به قاهره سفر کند.

لیونی در نشستی مشترک با ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و ایهود المرت، نخست وزیر این رژیم در حال بررسی موضع‌گیری‌ها در قبال اوضاع نوار غزه است.

دالیا ایتسیک، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نیز تاکید کرد: حمله‌ی نظامی ارتش اسرائیل به غزه هرگز تا پیش از توقف قاچاق سلاح از محور فیلادلفیا متوقف نخواهد شد.

ایهود المرت نیز در مراسم بازدید از پایگاه‌های نظامی اسراییل در مناطق جنوبی اظهار داشت: اوضاع حاکم بر مناطق جنوبی تغییری نکرده است لذا عملیات نظامی ادامه خواهد یافت.

وی افزود: تا زمانی که اهداف حمله به غزه محقق نشود و شهرک‌های جنوبی به وضعیتی آرام نرسند، حملات به غزه ادامه خواهد یافت.

باراک نیز در اظهاراتی مشابه تاکید کرد: ما در راستای ایجاد تغییرات محسوس و جدی در مناطق جنوبی تلاش می‌کنیم و این آتش‌بس باید تمامی شهرک‌های جنوبی را شامل شود.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که حماس ضربه‌ی سختی از این حملات دیده است اذعان داشت: اما هنوز اهداف ما از جنگ به طور کامل محقق نشده است و ما باید عملیات گسترده و فعالی را جهت متوقف ساختن قاچاق سلاح و هر گونه فعالیت ضد اسرائیلی در غزه انجام دهیم.

وی افزود: آنچه که امروز ارتش اسرائیل در غزه انجام می‌دهد تلاش‌های گسترده و برنامه‌ریزی شده طی دو سال اعم از آموزش‌ها ومانورهای نظامی و تحکیم و تجهیز نیروها به سلاح‌های جدید و پیشرفته است.

فرماندهان بلند پایه ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند که ارتش همچنان به حملاتش علیه غزه تا تحقق کامل اهداف این جنگ ادامه خواهد داد.

استفاده‌ی رژیم صهیونیستی از بمب‌های فسفری

در همین حال،‌ روزنامه تایمز انگلیس نوشت: اسرائیل با بمب‌های فسفر سفید که استفاده از آنها در سطح بین‌المللی ممنوع اعلام شده به غزه حمله کرده که می‌تواند سوختگی‌های وحشتناکی را در غیر نظامیان ایجاد کند.

تایمز نوشته است: نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی نیز در عراق از این سلاح علیه غیر نظامیان استفاده‌ کرده‌اند.

به گزارش تایمز، استفاده از این بمب در غزه، احتمالا جنجال‌های بیشتری را در خصوص حمله‌ی اسراییل علیه غزه درپی خواهد داشت.

حمایت آشکار سنای آمریکا از صهیونیست‌ها

در این میان، سنای آمریکا طی قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور حمایت خود را از اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کرد.

سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا گفت: زمانی که ما این قطعنامه را تصویب کردیم، سنای آمریکا این اجازه را به ما داد تا بر حق مسلم اسرائیل در دفاع از خود در برابر حملات از سوی غزه تاکید کنیم. ما همچنین از روند صلح میان اسرائیل - فلسطین حمایت می‌کنیم!

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت‌ در سنای آمریکا نیز پیش از تصویب این قطعنامه تصریح کرد: اسراییل دقیقا آن گونه به حماس پاسخ می‌دهد که ما پاسخ خواهیم داد!

سنای آمریکا تحت این قطعنامه از جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا، خواست تا برای حمایت از ایجاد هر چه سریعتر یک آتش‌بس پایدار و قابل اجرا در غزه به طور فعالانه عمل کند.

رایزنی‌های دیپلماتیک برای توقف فاجعه‌ی غزه

خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به آنکارا سفر کرده است، پس از دیدار با عبدالله گل ریئس‌جمهور ترکیه و رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: اتحادیه اروپا معتقد است با توجه به اوضاع انسانی نوار غزه که به شرایط خطرناک رسیده است، ایجاد آتش‌بس بین طرف‌های درگیر در این منطقه ضروری است.

وی با اشاره به طرح مشترک مصر و فرانسه برای ایجاد آتش‌بس در غزه گفت: نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه به نمایندگی از سوی اتحادیه اروپا ضمن هماهنگی با رهبران مصر این طرح را بررسی می‌کند که تا کنون مورد استقبال تعدادی از طرف‌ها از جمله اسرائیل قرار گرفته است.

سولانا خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا از توقف فوری حملات و درگیری‌ها در غزه حمایت می‌کند و آماده است در صورت وجود تضمین‌های لازم کمک‌های ضروری را به غزه ارسال کند.

وی درخصوص مذاکراتش با رهبران ترکیه درباره تحولات غزه گفت: مذاکرات نتیجه‌بخشی انجام شد و اتحادیه اروپا و ترکیه موضعی مشترک در قبال این تحولات دارند.

از سوی دیگر، نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پاریس، توقف جنگ غزه را مستلزم ارائه‌ی تضمین‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف حملات موشکی گروه‌های فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی دانست!

سارکوزی و مرکل همچنین آمادگی کشورهایشان را برای مشارکت در روند صلح در خاورمیانه اعلام کردند.

تونی بلر نماینده‌ی ویژه‌ی کمیته‌ی چهار جانبه‌ی صلح نیز در گفت‌وگو با یک شبکه‌ی رادیویی اروپا حمایت از طرح پیشنهادی مصر برای ایجاد آتش‌بس در غزه را خواستار شد.

وی عنوان داشت: امکان دستیابی به توافقنامه‌ی صلح از طریق پیگیری و بررسی طرح مشترک فرانسه و مصر درباره‌ی آتش بس وجود دارد و ما باید تمام تلاش‌مان را در شرایط کنونی بر این طرح متمرکز سازیم.

بلر گفت: از این طریق می‌توان به توافقنامه‌ای متشکل از سه بند مهم توقف درگیری‌ها، بستن کانال‌های زیرزمینی و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دست یافت.

بنیتا فررو والدنر کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه‌ی اروپا که به عنوان یکی از اعضای کمیته‌ی میانجی‌گر اتحادیه‌ی اروپا برای مذاکره با برخی مقامات خاورمیانه راهی خاورمیانه شده بود، نیز اظهار داشت: در مساله غزه ما باید به انسان‌هایی فکر کنیم که نیازمند کمک‌های حقوق بشری هستند.

والدنر گفت: مساله ضروری و مهم این است که ما مراقب جان غیر نظامیان باشیم و بتوانیم کمک‌های بشری خود را به دست غیر نظامیان برسانیم.

کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه‌ی اروپا با اشاره به دیدارش با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه و همین‌طور دیدار مشترک این دو با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما برای تحقق هدفی مشترک تلاش می‌کنیم و من معتقدم که این مساله بسیار مهم است که تلاش‌ها و مسائل مطرح شده بین سران اروپایی تا تحقق کامل ادامه یابد.

والدنر گفت: من و سارکوزی قبل از دیدار با طرف‌های درگیر در خاورمیانه بار دیگر بر مواضع مشترک خود تاکید کردیم. در دیدار با ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل ما اهداف مشترک خود را بار دیگر عنوان کردیم.

والدنر گفت: در دیدار با باراک این مساله مطرح شد که باید اتفاق جدیدی روی دهد، در غیر این صورت تمام تلاش‌ها برای آرام کردن شرایط از بین خواهد رفت.

کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت: ما در دیدارهای خود در خاورمیانه تقاضا کردیم که کریدوری بشری تشکیل شود.

ما خواهش کردیم همانند چیزی که در جنگ لبنان انجام دادیم، نماینده‌ای رسمی از سوی اتحادیه اروپا داشته باشیم که بتواند از طریق این کریدور بشری کمک‌های اتحادیه‌ی اروپا را به غزه برساند. تحقق این امر مطمئنا نقش بسزایی در بهبود شرایط خواهد داشت.

بشار اسد رییس‌جمهور سوریه گفت: چنانچه اسرائیل حملاتش را به غزه متوقف سازد، حماس آماده حصول توافق است.

رئیس‌جمهور سوریه، تصریح کرد: چنانچه پاریس بتواند اسرائیل را نسبت به توقف حملات به غزه و بازگشایی گذرگاه‌های این منطقه قانع سازد، سوریه نیز می‌تواند نقش موثری را در قانع ساختن حماس نسبت به پذیرش آتش‌بس ایفا کند.

اسد در ادامه افزود: حمایت سوریه از جنبش حماس فراتر از مسائل سیاسی نیست و دمشق معتقد است حماس همچنان آماده امضای توافقنامه آتش‌بس است.

قرار است فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه‌ی آلمان نیز امروز راهی مصر و سرزمین‌های اشغالی شود.

ادامه‌ی محکومیت جهانی جنایات صهیونیست‌ها در غزه

پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان، در سخنرانی سالیانه‌اش مقابل دیپلمات‌های واتیکان، هر گونه گزینه‌ی نظامی برای حل و فصل بحران‌های خاورمیانه را محکوم کرده و ابراز امیدواری کرد که جامعه‌ی بین‌المللی آتش‌بس را به نوار غزه بازگرداند و برای از سرگیری مذاکرات صلح تلاش کند.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت خطرناک و درگیری‌های خونبار در بسیاری از کشورها، تحقق صلح در جهان همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، هیاتی از اتحادیه‌ی بین‌المللی علمای مسلمین که به برخی از کشورهای عربی سفر کرده تا حمایت آنها را در ایجاد موضعی متحد در قبال غزه جلب کند، عدم بازگشایی گذرگاه‌های غزه را یک جنایت حقوقی در قبال ملت فلسطین ساکن غزه دانست.

هیات اتحادیه‌ی بین‌المللی علمای مسلمین ادامه‌ی بستن گذرگاه‌های غزه به ویژه گذرگاه‌های رفح را از نظر شرعی امری ممنوع دانسته و بر ضرورت بازگشایی این گذرگاه‌ها تاکید کرد.

در این بیانیه بازگشت وحدت ملی به فلسطین ضرورتی برای حل و فصل بحران غزه قلمداد شده و آمده است: ادامه‌ی اختلافات داخلی موجب شده که رژیم صهیونیستی از این وضعیت در اجرای طرح‌های وحشیانه‌اش در غزه استفاده کند که در این میان موضع‌گیری ضعیف کشورهای عربی و عدم توانایی آنها در اتخاذ موضعی شجاعانه و فعال نیز در این خصوص سهیم بوده است.

یوسف قرضاوی، رییس اتحادیه‌ی بین‌المللی علمای مسلمین نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، امروز (جمعه) را به عنوان روز یاری رساندن به غزه و خشم و غضب در قبال حملات جنایتکارانه‌ی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: در جریان سفر هیات این اتحادیه به برخی کشورهای عربی و اسلامی، مصر از پذیرش هیات مذکور سرباز زده است.

وی هم‌چنین در خطبه‌های نماز جمعه دوحه، جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه را به شدت محکوم کرده و افزود:‌ ما امروز شاهد ویرانی منازل، ریختن خون شهدا و مجروح شدن برادرانمان در غزه هستیم که این وقایع قلب ما را به درد می‌آورد.

رئیس اتحادیه‌ی بین‌المللی علمای مسلمین در پیامی خطاب به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: شما یهودیان غاصب و مستکبر که تحت حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و وتوی آمریکا اقدام به جنایت و فساد در سرزمین مقدس مسلمانان می‌نمایید، باید بدانید که زمان تحقق وعده‌ی حق نزدیک است.

این در حالیست که تظاهرات‌ ضد صهیونیستی در بسیاری از کشورهای جهان و در اعتراض به حملات وحشیانه‌ی رژیم اشغالگر به غزه همچنان ادامه دارد.

دهها تن از فعالان حقوق بشر و مسلمانان فیلیپین با برپایی تظاهراتی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در مانیل و سر دادن شعارهایی این رژیم را جنایتکار جنگی توصیف کرده و آزادی فلسطین را خواستار شدند.

هزاران تن از مردم بنگلادش نیز با برپایی تظاهراتی در اعلام همبستگی با مردم غزه از جامعه‌ی بین‌المللی خواستند تا هر چه سریعتر برای متوقف ساختن حملات رژیم صهیونیستی وارد عمل شود.

صدها تن از مردم افغانستان نیز با برپایی تظاهراتی در کابل مخالفت‌شان را با کشتار غیر نظامیان غزه اعلام کردند.

مردم نیوزلند نیز در تظاهراتی گسترده ضمن سر دادن شعارهای مرگ بر اسرائیل این رژیم را رژیمی تروریستی توصیف کردند.

صدها تن از مردم مجارستان نیز در تظاهراتی ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین حملات وحشیانه‌ی صهیونیست‌ها به غزه را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان مجارستانی همچنین محاکمه‌ی رهبران صهیونیستی را به عنوان جنایتکاران جنگی، تعلیق روابط دیپلماتیک بین مجارستان و رژیم صهیونیستی و تحریم کالاهای اسرائیلی را خواستار شدند.

مردم شهر صور در لبنان نیز با برپایی تظاهراتی گسترده جنایات اشغالگران علیه مردم غزه و سکوت کشورهای عربی و جامعه‌ی بین‌المللی را در قبال این جنایات محکوم کردند.

تظاهرکنندگان لبنانی با سردادن شعارهایی بازگشایی گذرگاه‌های غزه و حمایت از مقاومت را خواستار شدند.

مفتی مسلمانان بلاروس و رئیس اتحادیه مذهبی مدیریت معنوی مسلمانان این کشور نیز از رژیم صهیونیستی خواست تا کشتار مردم بی‌دفاع غزه را خاتمه دهد.

اسماعیل وارانوویچ، مفتی مسلمانان بلاروس در نامه‌ای خطاب به سفیر اسرائیل در بلاروس آورده است: هنگامیکه رادیو و تلویویزن گوش می‌دهیم، با خشم و انزجار و غم فراوان گزارش‌های قتل عام ملت فلسطین را می‌شنویم.

ما نمی‌توانیم و حق نداریم نسبت به جنایت علیه بشریت که توسط اسراییل علیه مردم مظلوم غزه صورت می‌گیرد، بی‌تفاوت باشیم. ما خواهان توقف بی درنگ قتل عام اهالی بی دفاع غزه هستیم. باید هر چه زودتر به عملیات نظامی خاتمه داد تا صلح برقرارشود.

از سوی دیگر، پس از برگزاری نماز جمعه اکثریت پایتخت‌های عربی و اسلامی و همچنین مناطق مختلف کرانه باختری شاهد برگزاری تظاهرات‌های گسترده در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین بود.

هزاران تن از مردم امان، بغداد، بیروت، دوحه، اسکندریه‌ی مصر، استانبول و رام‌الله با سر دادن شعار و در دست داشتن پلاکارد، جنایات وحشیانه‌ی اشغالگران صهیونیست در نوار غزه را محکوم کرده و حمایت همه جانبه خود را از ملت مظلوم غزه اعلام نمودند.

کد خبر 72501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز