همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت به تفکیک کشورهای جهان در مواجه با حماس و فجایع غزه پرداخت و گفت: وقایع غزه فاجعه‌ای است که در تاریخ نظیر ندارد.

به گزارش مهر، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه بازدید از بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: اسرائیل با این شیوه که با ملتی درگیر شود و آن ملت مقاومت کند و مردم دنیا از آن ملت حمایت کند مواجه نشده و این مسئله برای اسرائیل خیلی تازگی دارد و به دلیل نداشتن تجربه، با این خامی هر روز یک قدم به شکست نزدیک می‌شود.

وی افزود: شرایط امروزغزه بسیار سخت است زیرا یک منطقه بسیار کوچک و محصور که هیچ راهی نداشته باشد به این سبک با آن برخورد می‌شود و من نمونه‌‌ای برای این فاجعه نمی‌شناسم و اگر کسی می‌شناسد آن را در جایی معرفی کند و امروز اسرائیلی‌ها نهایت قساوت خود را در این منطقه به کار می‌برند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: اینکه جهان امروز چگونه با این مسئله برخورد می‌کند قابل بحث است و کشورها و ملت‌های دیگر در این مسئله در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: عده‌ای از کشورها دشمن نیروهای جهادی و فلسطینی‌ها هستند که البته آنها برای جهانیان شناخته شده‌اند و بیشتر غربی‌ها و آمریکا را شامل می‌شوند و اسرائیل هم که دشمن اصلی است.

وی تصریح کرد: شورای امنیت هر وقت مصلحت خودش را ببیند وارد می‌شود و معلوم نیست آخرش از این جلسات چه در می‌آید، بارها قطعنامه صادر می‌کند اما اسرائیل آن را اجرا نمی‌کند و در این شرایط مقاومت کار اساسی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آنچه که مهم است این است که اسرائیل هر روز در این میدان ضعیف‌تر می‌شود؛ اسرائیل از روز اول بر اساس کارهای تروریستی و حملات برق‌آسا به کشورها با ارتش ضعیف حمله کرده است و با ایجاد رعب و ترس فلسطین را اشغال کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اسرائیل با این شیوه که با ملتی درگیر شود و آن ملت مقاومت کند و مردم دنیا از آن ملت حمایت کنند مواجه نشده و این مسئله برای اسرائیل خیلی تازگی دارد و به دلیل نداشتن تجربه، با این خامی هر روز یک قدم به شکست نزدیک می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه تحلیل خود از برخورد سایر کشورها و ملت‌ها در مسئله غزه گفت: در مقابل دو گروه ذکر شده تعدادی از کشورها و جمع زیادی از ملت‌ها هستند که حماس را قبول دارند و از آن حمایت می‌کنند و در واقع اینها سرمایه‌ اصلی این جهاد هستند و بالاخره عقبه جهاد فلسطین را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: دسته دیگری از کشورها درحقیقت با فلسطین مشکلی ندارند و دوست دارند که فلسطین آزاد شود اما با نیروهایی ازنوع  حماس ناسازگارند و چون رفتار این نیروهای انقلابی توقعات ملت‌های زیادی را بر می‌انگیزد و ممکن است در نهایت برای این کشورها مشکلاتی را ایجاد کند با اینگونه جنبش‌ها مخالفت می‌کند.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها بدون برنامه‌ریزی به غزه حمله کرده‌اند و این طور که نشان می‌دهد کم کم آنها دچار مشکل واقعی می‌شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: مدتی بود که اسرائیل با مظلوم نمایی به دنبال باز کردن جای پای خود در اروپا بود اما امروز در اروپا هم کسی از او دفاع نمی‌کند چون قابل دفاع نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: باید به عواقب کار خوشبین باشیم، ممکن است امروز غزه صدمات جدی ببیند اما فکر می‌کنم در نهایت این مصاف به نفع فلسطین و ملت‌هایی که در این مسیر گام برداشته‌اند باشد.

رئیس مجلس خبرگان درباره راه برون رفت از وقایع در حال اتفاق در غزه گفت: تنها راه مقاومت است و چیزی جز مقاومت به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس مجلس خبرگان تصریح کرد: اگر در عرصه دیپلماسی اسلامی بودن را در درجه اول و عربی بودن را در درجه دوم قرار داده و همه مسئله غزه را جدی تلقی کنند خیلی زودتر می‌توان حامیان اسرائیل و صهیونیست‌ها را سر جای خود نشاند ولی این جدیت وجود ندارد و هر کدام از کشورها وابستگی هایی دارند و این وابستگی مشکلاتی را در پی دارد.

کد خبر 72490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز