همشهری آنلاین: رئیس مجلس خبرگان رهبری دوشنبه (25 آذر) در کنگره شمیم ولایت(غدیر خم) که در مصلای شهرستان قائم‌شهر برگزار شد، سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنان خود غدیر را نقطه پرگار و محور همه انسان‌ها دانست و افزود: به هر گوشه‌ای که نگاه کنیم قله برافراشته علی‌بن‌ابیطالب و مکتب اسلام را می‌بینیم .

هاشمی رفسنجانی افزود: در طراحی اسلام شخصیت علی (ع) و ائمه معصوم جزء پایه‌های اصلی بودند و خدمت به پیغمبر و قرآن نقطه اساسی این محور بود.

وی ادامه داد : ولایت عنصری است که در رسالت ارزش اساسی به شمار می‌آید و بعد از رسالت راه آن را ادامه می‌دهد .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ولایت در مکتب اسلام پایه اجتهاد نیز هست که اجتهاد مکمل ولایت محسوب می‌شود .

وی اظهار کرد: تصادفی نبوده که از ابتدای برنامه آفرینش همیشه و همه جا علی‌بن‌ابیطالب در کنار پیغمبر دیده شود.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین با بیان این که علی (ع) در همه آلام پیامبر (ص) شریک بود، افزود: حضرت علی (ع) در شعب ابی‌طالب که بدترین و سخترین دوره مسلمانان آن زمان بود کارهای بزرگی برای کم‌کردن فشار انجام داد .

وی با اشاره به داستان لیله‌المبیت ادامه داد: حضرت علی (ع) در آن حادثه کار بزرگی انجام داد تا مسلمانان تا آخر عمر دست از دامن علی برندارند .

 رئیس مجلس خبرگان رهبری جنگ‌هایی را که علی‌بن ابیطالب به عنوان فرمانده در آن حضور پیدا می‌کرد به میدان آموزش تشبیه کرد و گفت : در این میدان‌ها علی (ع) فضا را متحول می‌کرد و بهترین مسلمانان در همین جنگ‌ها جذب اسلام می‌شدند.

وی با اشاره به جنگ احزاب گفت: در این جنگ همه سپاه کفر می‌خواستند نهال نوپای اسلام را از پا درآورند که گره این جنگ با مردانگی علی‌بن ابیطالب باز شد؛ این‌ها نقاط اساسی و سنگینی است که اسلام از آن عبور کرده است.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین با بیان این که ظاهربینان فدک را مزرعه آبادی دیدند که حضرت محمد (ص) به حضرت زهرا (س) واگذار کرده بود، افزود : متأسفانه بعضی در آن زمان بحث ارشاد را پیش کشیدند که اصلاً این طور نیست؛ فدک رمزی الهی و آسمانی دارد که هنوز روشن نشده است .

وی ادامه داد : در زمان حیات پیامبر، حضرت فاطمه محصول فدک را بین فقرا و همسران پیامبر پخش می‌کرد نه آن که خود از آن برداشت کند، ولی بعد از رحلت حضرت زهرا (س) فدک به رمز بیانگر حقانیت اهل بیت تبدیل شد .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که انسان با ورود به بوستان و مسجد فاطمه (س) در فدک از حالت طبیعی خارج می‌شود، افزود: همه مردم در آنجا عاشق حضرت (س) هستند؛ در حالی که شیعه نیز نیستند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: پیغمبر در معراج خود نیز در نقاط حساس آسمان‌ها با علی‌بن ابی‌طالب مواجه شد و با وجود انبوه ملائکه در معراج چهره علی‌ابن ابی‌طالب به نحوی بزرگ نشان داده می‌شد.

وی با بیان این که حکم ولایت علی(ع) و امامت او پس از پیامبر (ص) روح ، محور و حافظ اسلام است، افزود: غدیر نمایشگاه چند مرحله از تکامل دین است و نقاط اساسی دین در آنجا گفته شده است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش با بیان این که اصل دین صحنه آزمایش است که انسان‌ها در آن با اختیار و توجه به عقل، چشم و گوش، راه خود را انتخاب کرده‌اند تا به خدا برسند.

وی رهبری امام راحل را هدیه تاریخی و اتمام حجت برای ملت ایران دانست و افزود: با رهبری ایشان توانستیم راه و حکومت اهل بیت(ع) را احیاء کنیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: امروز فقط در ایران حکومت اسلامی شیعه با این قدرت وجود دارد که این مساله وظیفه ما را بسیار سنگین می‌کند.

وی از مردم به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های انقلاب یاد کرد و گفت: روحانیت در همه دوران تاریخ مرشد بسیار خوب، پناهگاه و پشتیبان مردم بوده است.

به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که مازندران در طول تاریخ کمتر به مظاهر قدرت‌های متجاوز آلوده شده است، گفت: مردم مازندران امروز خوب در صحنه هستند و روحانیت بسیار خوب و شخصیت‌های بسیار بزرگی در این استان وجود داشته و دارند که فقط نیازمند توجهی کوچک از سوی مسئولان هستند.

هاشمی رفسنجانی گفت: طرح‌های زیادی در دوران مسئولیت اجرایی خود داشتم که اگر عملی شوند، مازندرانی‌ها برای همیشه در تمدن و رفاه خواهند بود.

وی در پایان یادآور شد: به تنهایی در سه استان شمالی کشور می‌توان بیشتر از کشور ژاپن کار کرد و تمدن آفرید.

کد خبر 70841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز