یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: خود را مکلف می‌دانم پژوهش‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی برتر حوزه شهری را در مجموعه شهرداری وارد صحنه‌های عملیاتی کنم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محمد باقر قالیباف در آیین اختتامیه دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری که با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،  رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از همه نخبگان و دانشمندان که دوستانه در نشست‌های این هفته شرکت کردند تشکر می‌کنم و قول می‌دهم که تحقیقات این عزیزان در قفسه‌ها باقی نماند و در حوزه مدیریت شهری تمامی فعالیت‌های تحقیقاتی به صحنه‌های عملیاتی وارد شود.

وی ادامه داد: امیدوارم با همکاری مدیران اجرایی هر اتفاقی که در سطح شهر عملیاتی می‌شود حاصل خرد جمعی و تلاش علمی پژوهشگران باشد و در آینده با سرعت و شتاب بیشتری کارها را انجام دهیم.

پژوهش در کشور مظلوم واقع شده است
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه پژوهش در کشور ما مظلوم واقع شده است گفت: ما نام پژوهش را زیاد می‌بریم ولی کمتر بدان بها می‌دهیم همانگونه که بسیار نام فرهنگ را می‌بریم و لی بهای جدی به فرهنگ داده نشده است.

وی ادامه داد: میزان توسعه یافتگی در کشورها بستگی به میزان اعتبار پژوهش آن کشورها دارد ولی میزان اعتبار بودجه پژوهشی کشور ما در مقایسه با بودجه شگفت انگیز کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه نیست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ابر شهری مثل تهران با مشکلات بسیاری که دارد با تفکر سنتی و قدیمی قابل اداره نیست خاطر نشان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار شهری نیاز به پژوهش و استفاده از تجربه 30 سال انقلاب داریم.

وی حل مشکلات کلان شهر تهران مانند آلودگی هوا، ترافیک و ... را منوط به راه حل‌های ارائه شده از سوی پژوهشگران دانست و گفت‌: بسیاری از پژوهش‌های ما سال‌ها در قفسه‌ها بایگانی می‌شود و آن پژوهشی ارزنده است که کارآمدی روز خود را در بر داشته باشد.

بر زمین ماندن پژوهش‌ها مصیبت است
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از اقدام شهرداری تهران در اختصاص بودجه برای امر پژوهش و بهره‌گیری از مدیران لایق، این اقدامات را منطبق با آرمان‌های اصیل انقلاب، قرآن و اسلام خواند و خواستار الگو گرفتن سایر دستگاه‌های کشور از شهرداری تهران شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: حرکتی که شهرداری تهران آغاز کرده ، حرکت بسیار خوبی است چرا که باید در اداره کشور از همه مدیران با تجربه و پژوهشگران به خوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: این نمونه‌ای که شهرداری تهران ارائه می‌دهد یعنی استفاده از مدیران لایق، باید برای دیگران هم الهام بخش باشد. این حرکتی که انجام شده  حرکت درست و منطبق با آرمانهای اصیل انقلاب، قرآن و اسلام است و جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ما برای آینده کشور به دانش نیازمندیم که سند چشم‌انداز نیز بر همین امر تاکید کرده است و این موضوع در سیاست‌های برنامه پنجم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه، بودجه پژوهش شش برابر شده اظهار امیدواری کرد که این امر توسط مسئولان اجرایی اجرا شود چرا که محقق شدن آن باعث اوج گرفتن نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر دانش، تحقیقات و پژوهش در جهان خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آینده کشور بر روی دانش محوری قرار گرفته است، گفت: متاسفانه در حال حاضر کمتر از  نیم درصد بودجه کشور صرف  کارهای پژوهشی می‌شود که در برنامه پنجم این میزان به 3 درصد افزایش یافته و امیدواریم پس از ابلاغ این برنامه از سوی رهبر معظم انقلاب عملی شود.

وی افزود: در برنامه پنجم همچنین پیش‌بینی شده است که 20 درصد فارغ التحصیلان کارشناسی باید در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند و نکته بعد تاکید بر خلق اخترعات و کسب مقام اول بین کشورهای همسایه خودمان است.

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم همچنین تاکید شده است که در نشریات مرتبط دنیا باید بتوانیم با شیب تندتری حرکت کنیم و در این نشریات حضور گسترده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر برنامه پنجم عملی شود که شاخصه‌های آن تولید دانش است وضعیت‌مان در جهان بالا خواهد رفت. چرا که اگر رشد اقتصادی 8 درصد اعلام شده 2 درصد آن باید از طریق  بهره‌وری محقق شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تقدیر و تشکر از شهرداری تهران به خاطر اختصاص بودجه برای امر پژوهش و برگزاری این جشنواره گفت: این کاری که شهرداری تهران کرده است کار بسیار خوب و بدیع و نویی است. شهرداری ای که معمولا کارش رسیدگی به کارهای عقب افتاده و امور مردم است ، امروز بودجه اختصاصی برای کارهای نو از جنس پژوهش در نظر گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنده به عنوان کسی که با کارهای دانشگاهی سروکار زیاد دارم، یکی از افسوس‌هایم این است که کارهای پژوهشی بر روی زمین باقی می‌ماند . برخی خاک می‌خورند و برخی هم برای اجرا به خارج از کشور می‌روند. این یک مصیبت است که باید علاج شود.

وی در ادامه به پارک‌های علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: پارک‌های علمی و رشد که در دنیا خوب جواب داده در کشور ما در ابتدای راه است. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود از دانشگاهیان و دستگاههای دیگر خواست تا همچون شهرداری تهران به امر پژوهش اهتمام ورزند و بودجه ای را به این امر اختصاص دهند.

کد خبر 70728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز