همشهری آنلاین: رییس مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران گفت: تشکیل شورای فقها و تخصصی‌شدن حوزه حرف جدیدی نیست.

به گزارش ایسنا هاشمی رفسنجانی درباره ایده تشکیل شورای فقها و تخصصی شدن حوزه تصریح کرد: این حرفی است که من سال‌ها قبل در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرده بودم.

وی افزود: حوزه هم مثل دانشگاه است که یک دوره عمومی می‌گذرانند، سپس وارد تخصص‌ها می‌شوند و هر کسی در رشته تخصصی خود به ادامه تحصیل می‌پردازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: من گفتم باید در علوم اسلامی نیز متخصصانی تربیت کنیم که این تخصص‌ها در خدمت دیگران قرار گیرد و این متخصصان بتوانند در مسائل کشور با یکدیگر مشورت کنند تا بتوانیم احکام اسلامی را بهتر در جامعه پیاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این حرف تازه‌ای نیست و چون آن جلسه متعلق به دانشگاه مذاهب اسلامی بود، من این موضوع را در آنجا برای عموم مطرح کردم.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که نظرتان در مورد سوءاستفاده رادیوهای بیگانه از این اظهارات چیست؟ تصریح کرد: رادیوهای بیگانه که از هر چیزی سوء‌استفاده می‌کنند، خودمان نکنیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های « خانواده قرآنی، الگوی جامعه اسلامی» که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، در جمع خانواده‌های طلاب حوزه علمیه خراسان، با بیان این که تخصصی‌شدن رشته‌های حوزوی با وضع موجود حوزه‌های علمیه هیچ منافاتی ندارد، افزود: شاید در سال‌های اولیه اتفاق زیادی رخ ندهد، اما در آینده به این علوم نیازمندیم و باید به این سمت حرکت کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: بسیار خرسندم در این سفر با برادران و خواهران روحانی خود در بحثی که مربوط به خودمان است شرکت می‌کنم و برای اولین مرتبه است که با چنین برنامه‌ای مواجه می‌شوم.

وی افزود: این که در خراسان، مرکز مشاوره‌ای برای طلاب وجود دارد که بیش از 105 مدرسه را در استان شامل می‌شود، یک نوآوری و اقدام ارزنده است.

وی ادامه داد: این همایش را به عنوان خانواده قرآنی نام‌گذاری کرده‌اید که محور کار نیز همین است و اگر به محتوای همین اسم عمل کنید، ارزشمند است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که روحانیت از جهتی با سایر اقشار مردم تفاوتی ندارد، گفت: روحانیت بخشی از جامعه را تشکیل می‌دهد، اما به دلیل این که ادامه راه انبیاء را به عهده گرفته، دارای ویژگی‌های ممتازی است.

وی با تاکید بر این نکته که جامعه اسلامی، جامعه طبقاتی نیست، بلکه توحیدی است، اظهار کرد: اما در اسلام سه جریان ممتاز از امتیاز ویژه‌ای برخوردار هستند؛ علما، متقین و جهادگران؛ یعنی کسانی که به معنای عام در راه حق و حقیقت جهاد می‌کنند.

هاشمی افزود: روحانیت در همان مسیری که برای خود انتخاب کرده‌ است، باید این سه امتیاز را داشته باشد؛ یعنی عالم‌ترین، باتقواترین و مجاهدترین باشد که لازمه گام برداشتن در این مسیر تقواست و بدون تقوا نمی‌شود خانواده قرآنی تربیت کرد.

وی با بیان این‌که سعی ‌کنیم جامعه را بیش از پیش با قرآن آشنا کنیم، خاطرنشان کرد: خانواده روحانی نمی‌تواند از خود روحانی جدا باشد. این که خداوند در قرآن کریم برای خانواده پیامبر (ص) احکام اختصاصی تعیین کرده، بیانگر این مساله است، چرا که روحانیت نیز می‌خواهد همان راه انبیاء و معصومین (ع) را ادامه دهد که برای این کار باید خودمان را به آن‌ها نزدیک کنیم و در مسیر آن‌ها گام برداریم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در ترویج فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: تاسیس مرکز مشاوره طلاب ابتکار بسیار خوبی است و مشهد می‌تواند یک کانون مناسب در حوزه‌های علمیه باشد و به برکت بارگاه نورانی حضرت رضا (ع) یک فضای ارزشمند انسان‌ساز برای هدایت انسان به وجود آمده است که در دنیا بی‌نظیر است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی در تمام دنیا یک جایگاه ویژه‌ پیدا کرده و از تاثیرگذاری بسیار خوبی برخوردار است؛ از این رو خوب است این مرکز مشاوره در تمام حوزه‌های علمیه تشکیل شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین با اشاره به تجربیات شخصی خود از قرآن کریم خاطرنشان کرد: سخت‌ترین دوران زندگی را در زندان‌های رژیم شاه گذراندم که نظیر آن زندان‌ها را در تمام دنیا تنها می‌توان در گوانتانامو جست‌وجو کرد، اما با وجود سختی‌ها و شکنجه‌ها وقتی که با قرآن تماس داشتم آن سختی‌ها را فراموش می‌کردم و در سه سال آخری که در زندان بودم، توانستم تفسیر راهنما را بنویسم؛ از این رو آن دوران را جزء بهترین ایام زندگی خود می‌دانم.

وی ادامه داد: در زندان اوین با وجود نداشتن هیچ گونه امکانات، حتی قلم و کاغذ، روی آیه‌های قرآن تامل می‌کردم و استنباط خودم را از آیات در ذهن حفظ می‌کردم که طی یک ماه توانستم یک جزء از قرآن را این‌گونه تفسیر و در حافظه خود بازنویسی کنم و بعد از آزادی از زندان آن محفوظات را مکتوب کردم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: روحانیت برای انجام وظیفه خود نیز باید انس بیشتری با قرآن داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که اتفاقی که امروز افتاده این است که برای نخستین بار پس از غیبت حضرت ولی عصر (عج) روحانیت توانسته بر مبنای خواست خود که در حقیقت ادامه راه انبیاء است، حکومت تشکیل دهد، افزود: این گونه نبوده که حکومتی شکل بگیرد، سپس ولایت فقیه را محور امور قرار دهد، بلکه ولایت فقیه اساس شکل‌گیری حکومت بوده است.

وی هم‌چنین با اشاره به نقش حضرت امام (ره) در تشکیل حکومت اسلامی خاطرنشان کرد: کار بزرگی که امام راحل (ره) انجام داد، هیچ یک از علما انجام ندادند، ایشان راهی را انتخاب کرد که هیچ کس نرفته بود و آن پیاده‌کردن اسلام در متن جامعه بود، به این طریق که ما جانشین امام معصوم (ع) را در زمان غیبت، ولی فقیه می‌دانیم.

هاشمی در ادامه با تاکید بر ضرورت نوآوری در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: کار حوزه مشخص است و جریان حوزه به این شکل فعلی حافظ نظام، اسلام و پناهگاه مردم است، اما باید به دنبال نوآوری در حوزه‌های علمیه باشیم و امروز زمان ایجاد نوآوری واقعی است؛ چرا که طی این سال‌ها کاری که درحوزه‌ها انجام شده، تکرار مقدس بوده، ولی نوآوری بحث دیگری است.

وی ادامه داد: امام خمینی(رع) جمله قابل تاملی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که به نظر من در افکار امام (ره) قله‌های بسیاری بود که باید به این افکار بیشتر توجه کرد و آن جمله این است که ایشان می‌فرمایند « فقه اسلامی تئوری جامع و کامل اداره جامعه و انسان از گهواره تا گور است.»

هاشمی تصریح کرد: چگونه می‌توانیم درهای علوم را به سوی خود نگشاییم و در عین حال پیشرفت داشته باشیم و به جلو حرکت کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که سند چشم‌انداز 20 ساله نظام دانش‌محور است، گفت: اگر امروز در کشور توسعه‌ای اتفاق می‌افتد، از منابع خدادادی و با اسراف است، اما آن که باید تاثیر داشته باشد دانش بشری است، لذا به این دلیل بهره‌وری در کشور ما جزو ضعیف‌ترین بهره‌وری‌ها در جهان محسوب می‌شود و نوآوری که نداریم هیچ، بهره‌وری هم نداریم.

وی تصریح کرد: ما همه چیز داریم ولی از آن استفاده نمی‌کنیم و از آنجا که رهبری جامعه ولی فقیه و روحانیت است هر اتفاقی که در کشور می‌افتد مردم آن را به روحانیت نسبت می‌دهند؛ در حالی که اداره فعلی کشور مربوط به دیگران است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: برای نوآوری در حوزه‌ها باید همان راهی را رفت که دانشگاه‌ها رفته‌اند و آن ایجاد رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان مثالی یادآور شد: آن‌قدر مسائل جدید در علوم مختلف از جمله فضا وجود دارد که ما اصلا به آن‌ها نمی‌پردازیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: همچنین بحث‌های اقتصادی بسیار مهمی درلابه‌لای کتب فقهی نهفته است که باید آن‌ها را استخراج کرد و یا در رشته‌ای مانند روان‌شناسی، حوزه، کار زیادی انجام نداده است؛ در صورتی که باطن این علم اسلامی است.

کد خبر 71535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز