همشهری آنلاین: چهارمین همایش آسیب‌شناسی پژوهش در دفاع مقدس با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه‌ این همایش، هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که «اگر برادر شما آقای محمد هاشمی تصمیم به کاندیداتوری در انتخابات داشته باشند آیا به ایشان توصیه‌ای دارید یا خیر؟» گفت: من در کار ایشان دخالت نمی‌کنم و بعید می‌دانم ایشان بخواهند در انتخابات کاندیدا شوند.

وی همچنین درباره‌ کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به خبرنگاران گفت که قطعا کاندیدا نخواهد شد.

خبرنگار دیگری از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید «ورود اعراب را به پرونده‌ هسته‌ای چگونه ارزیابی می‌کنید؟» که هاشمی پاسخ داد: این توطئه جدیدی است که می‌خواهند از وضع منطقه هم سوءاستفاده کنند. تا حالا خود اروپایی‌ها و چین و روسیه بودند، حالا می‌خواهند برای خود شریک بگیرند و البته آمریکا.

سخنرانی در همایش

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در سخنرانی خود با بیان این‌که تحقیق درباره دفاع مقدس و حفظ واقعیات آن دوره بسیار مهم است، اظهارکرد: یکی از سرفصل‌های تاریخ ما، دفاع مقدس است و دلیل آن نیز واضح است. به هر حال کشور انقلاب‌کرده‌ای همه چیز را از نو آغاز می‌کند و به تنهایی در برابر سه اردوگاه مهم دنیای غرب، شرق و ارتجاع، هم‌چنین در برابر ارتش تجهیزشده‌ بعثی که در گذشته برای هماوردی با ایران وارد شده بود، در عرصه‌ دفاع قرار می‌گیرد و می‌تواند کاری کند که دنیا به متجاوزبودن صدام اعتراف می‌کند، هم‌چنین همه خاکش را از دستبرد دیگران مصون می‌دارد و در تاریخ ثبت می‌کند که به تنهایی دفاع کرده و مستحق دریافت غرامت از متجاوزان است.

وی افزود: در دنیا جنگ جهانی حساب دیگری دارد، مثلا بین کره و ویتنام که جنگ شد، جنگ میان دو قدرت نبود، بلکه میان دو اردوگاه سوسیالیسم و امپریالیسم بود، اما در ایران این‌گونه نبود؛ همه‌ قدرت‌ها یک‌طرف بودند و ما به تنهایی یک‌طرف که نمونه‌ مشابهی ندارد. در عین حال این جنگ زمانی آغاز شد که کشور ما انقلاب کرده و شیرازه‌ها از هم پاشیده شده بود. ارتش باید بازسازی می‌شد و همه‌ کارها از نو آغاز می‌شد، که دشمن از حساس‌ترین فرصت استفاده کرد و زمانی وارد شد که دید همه‌ اهدافش از جمله کودتا و لیبرالیزه کردن انقلاب شکست خورده و تنها راهش این است که با یک جنگ انقلاب را از پای درآورد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: دشمن با ایجاد جنگ دو فرضیه داشت؛ یکی آن که بتواند از همان ابتدای جنگ، نظام را شکست دهد و دیگر آن‌که اگر نتوانست نظام را شکست دهد، خوزستان را اشغال کند تا از طریق ضربه بزند و این دفاع مقدس بود که انقلاب را حفظ کرد و نگذاشت توطئه‌ دشمنان به نتیجه برسد. حال شما پژوهشگاهی تشکیل داده‌اید، که در اینجا باید اولا واقعیات جنگ را ثبت کنید و دیگر آن‌که تحلیل آکادمیک داشته باشید و مواردی را که مهم است، از تعرض دیگران مصون بدارید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: ما باید به سرفصل‌های مهمی تکیه کنیم. یکی آن‌که ایران و انقلاب اسلامی به تبع اسلام و قرآن هیچ‌گاه طرفدار جنگ نبوده، نیست و نمی‌خواهد باشد. در قرآن هم آمده از صلح استقبال کن و نگذار جنگ شود؛ چنان‌چه جنگ‌های ابتدای اسلام در زمان پیغمبر(ص) بیشتر دفاعی بود؛ چرا که اصولا سیاست اسلام این است که فضایی مهیا و قرآن به دنیا عرضه شود، هر کس خواست بپذیرد و اگر کسی مانع انتقال آزادی شد، این مانع باید برداشته شود. این منطق امروزی و قابل توجه است. نباید عقل بشریت را محدود کرد؛ زیرا این بزرگ‌ترین ظلم است. هدف ما از ابتدای انقلاب این بود.

وی ادامه داد: ما از ابتدا می‌خواستیم تفکر انقلاب را که توانست حلقه‌های زنجیر استکبار را بشکند به دنیا ارائه کنیم و آن حضور توده‌ مردم در صحنه است.

هاشمی رفسنجانی افزود: نکته‌ دوم از این سرفصل این است که ما حتی در آن زمان آمادگی جنگ نداشتیم و ارتش در حال اصلاح و بازسازی بود و آمادگی دفاعی نداشت؛ چرا که مدیران ارشد در آن هنوز نبودند، در عین حال سپاه تازه شکل گرفته بود و بسیج هم برای خدمات دیگری به وجود آمده بود، و همه این واقعیات نشان می‌دهد که ایران اساسا آمادگی جنگ نداشت و البته ما انتظار حمله هم نداشتیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: نکته سوم از این سرفصل این است که دشمن در همه‌ اهدافش شکست خورده بود و هدف نهایی‌اش این بود که با حمله‌ نظامی کشور را از پای درآورد و عراق این آمادگی را داشت؛ چرا که در آن کشور شرایطی را ایجاد کرده بودند که حزب بعث احساس می‌کرد اگر با ایران وارد جنگ نشود، از عرصه کنار خواهد رفت؛ پس شروع جنگ بسیار روشن است.

وی ادامه داد: عراقی‌ها شش ماه مقدمات تمرین حمله‌ نظامی را داشتند و ایذایی در مرز حرکت می‌کردند. ما هر روز اعتراض می‌کردیم و آنها یا جواب سربالا می‌دادند و یا به ما اعتراض می‌کردند، اما به هر حال جنگ را آغاز کردند و همه‌ نقاط اطراف کشور را پوشاندند و از هوا و زمین و دریا به گونه‌ای برق‌آسا حمله کردند، آنها در ابتدا به اهداف‌شان رسیدند اما دفاع ما نیز به حق آغاز شد و مقاومت ارتش در دریا و نیز زمین‌گیرکردن دشمن بر روی زمین و قدرت عظیم نیروی هوایی توانست ضربات بسیار موثری به دشمن وارد بزند که تا امروز هم گرفتار آن ضربات است.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این‌که مهم‌ترین اشکالی که در ابتدای جنگ داشتیم، فرماندهی بنی‌صدر بود، افزود: این کار دو عیب داشت؛ یکی نحوه‌ فرماندهی بنی‌صدر و دیگر آن‌که وی می‌ترسید نیروهای انقلابی در آن زمان وارد جنگ شوند؛ چرا که در این صورت می‌دانست اتفاقاتی رخ می‌دهد که او نمی‌خواهد؛ بنابراین مسلم بود که با این شرایط نمی‌توانستیم مقابله موثری داشته باشیم، اما با رفتن بنی‌صدر و بازشدن راه، همکاری سپاه، ارتش و بسیج، نقطه دیگری در تاریخ ایجاد شد که بسیار مهم بود و اینجا باید بر ارتش تکیه کنیم؛ چرا که در آن زمان ارتش افراد تحصیل‌کرده‌ای داشت و در پرورش نیروهای سپاه بسیار خوب کار کرد. ما در آینده هم به آن نیاز داریم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به هر حال با رفتن بنی‌صدر ما توانستیم مانند صاعقه بر دشمن فرود بیاییم و اسرا و غنابم زیادی بگیریم. ما در آن زمان اسلحه بسیار کم داشتیم، ولی سپاه توانست با گرفتن این غنایم بنیه‌ نظامی را تقویت کند که البته این نکته هم خوب است که سپاه چگونه توانست از عهده‌ این کار برآید.

وی افزود: سپاه با کمک ارتش توانست با اسلحه‌هایی که به غنمیت گرفته شده بود، آشنا شود و از آنها استفاده کند؛ به گونه‌ای که تا خرمشهر توانستیم به سرعت دشمن را گیج کنیم؛ چنان‌که دشمن از اشغال خود صرف‌نظر کرد و تنها در بخشی از نقاط سوق‌الجیشی باقی ماند و به پشت مرزها رفت و حالت دفاعی به خود گرفت. نیروهای ما نیز با روحیه‌ جدیدی که پیدا کرده بودند، ادامه دادند.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین گفت: تمام جنگ‌های پیش از این مقطع جنگ‌های دفاعی بود و ما می‌خواستیم کشور را نجات دهیم اما کم کم پیروزی‌های خیره‌کننده به افتخارات بزرگی برای ما تبدیل شد و به نوعی به میراث‌بخشی و سپس به وحدت دفاعی بدل شد؛ چنان که از آن به بعد شاهدیم عملیات‌های بزرگی مانند خیبر، والفجر 8، فاو، کربلای 5، و حلبچه و میان آن‌ها عملیات‌های متوسط و کوچکی هم شکل گرفت که البته نیازمند تحقیق است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه با اشاره به عملیات شیمیایی عراق آن را بی‌سابقه خواند و گفت: عملیات حلبچه نیز معجزه‌آسا بود که عراق را دیوانه کرد؛ البته به نظر من تک تک عملیات‌ها قابل بررسی است.

وی با بیان این‌که نقاط ضعف‌ها در جنگ باید شناخته شود، گفت: یکی از مشکلات واقعی ما هماهنگ کردن امکانات در جبهه بود که آسیب‌های زیادی را وارد کرد، که البته پس از مدتی رفع شد و توانستیم با ایثار از این مشکلات عبور کنیم. این‌ها باید بررسی شود و این‌که چطور دنیا حق ما را در قطعنامه‌ها پذیرفت و نیز ایران با قدرت به میدان آمد. بررسی کنید و ببینید چگونه توانستیم با دست خالی موشک‌هایی بسازیم و امروز چنین صنایع نظامی داشته باشیم، هم‌چنین به افرادی که آن روزها بودند و ممکن است فردا دیگر به آنها دسترسی نداشته باشیم، اجازه دهید امروز بیایند و توضیح و آموزش دهند؛ چرا ما اهل فروش سلاح نیستیم و اگر می‌خواستیم از این زمینه ممر درآمد داشته باشیم، کار سختی نبود، اما نمی‌خواهیم.

هاشمی رفسنجانی، در ادامه با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است جنگ و دفاع مقدس را مورد تهدید قرار دهد، گفت: هر مقدار روحیه‌ ایثار و فداکاری ما ضعیف شود به همان میزان قدرت دفاعی ما نیز کم می‌شود. در زمان جنگ روحیه‌ ایمانی مردم و نقش امام(ره) در پشتیبانی سیاسی از رزمندگان بی‌نظیر بود. امام ادعایی بر فرماندهی نظامی نداشتند و این کار را به فرماندهان واگذار کرده بودند اما ایشان همه‌ مردم را پشت سر رزمندگان نگاه داشتند و رزمندگان نیز با ایمان راسخ و پشتیبانی امام وارد جبهه می‌شدند. حال امروز هر میزان که این روحیه کاهش پیدا کند و یا عاملی موجب شود که رزمندگان ما سوالاتی برایشان پیش آید و احساس کنند از ایثار آنها به گونه‌ دیگر استفاده می‌شود، قدرت دفاعی ما کم خواهد شد؛ بنابراین تاکید می‌کنم نقش ایمان و اعتقاد بسیار مهم است و مشکل عراق هم این بود که رزمندگان آن‌ها روحیه‌ ایمانی و اعتقادی نداشتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به تدریس تاریخ دفاع مقدس گفت: من از دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می‌کنم که به سرعت خواست شما عزیزان را تامین کرد و امروز دو واحد اختیاری در واحدهای بزرگ این دانشگاه توسط شما عزیزان تدریس می‌شود. دانشگاه‌های دولتی هم باید این کار را انجام دهند؛ چرا که به لطف خدا پس از انقلاب استادان بزرگی از شما رزمندگان عزیز وارد دانشگاه‌ها شدند و به تحصیلات خود ادامه دادند.

وی افزود: شما امروز امکانات تحقیقاتی بالایی دارید و بحث‌ها و بررسی‌های فرماندهان جنگ را هم تلویزیون و هم رادیو ضبط کرده‌اند. امروز اگر بخواهید تحقیق واقعی داشته باشید باید به آن‌ها استناد کنید؛ البته برخی از آن‌ها هنوز سری است؛ چرا که ما هنوز صلح دائم را امضاء نکرده‌ایم.

هاشمی رفسنجانی در پایان با تاکید بر این‌که نقاط ضعف در اطلاع‌رسانی دفاع مقدس باید برطرف شود و از بسیجیان گمنام گرفته تا شهدای صاحب‌نام برابر و محفوظ بمانند، گفت: نباید دروغ گفت؛ چرا که دروغ مفسده‌ بسیار بزرگی است و فلسفه آن در تاریخ بسیار گمراه‌کننده است؛ بنابراین باید از دروغ‌گفتن در تاریخ جنگ پرهیز شود؛ البته برخی از راست‌ها هم قابل گفتن نیست، اما نوشتنی و نگاه‌داشتنی است تا در زمان خود عرضه شود. ان‌شاءالله که در تدریس‌های شما این امر رعایت می‌شود و اخلاق انقلابی که جزء مهم‌ترین ارکان ماست، مد نظر قرار می‌گیرد.

کد خبر 71181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز