همشهری‌ آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تاریخ ما گواهی می‌دهد که روحانیت شیعه در همه مقاطع همواره مهم‌ترین رکن استقرار، ثبات و استقلال کشور بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی علمی و پژوهشی ملا محسن فیض کاشانی با بیان اینکه تاریخ ما گواهی می‌دهد که روحانیت شیعه در همه مقاطع همواره مهم ترین رکن استقرار، ثبات و استقلال کشور بوده است، افزود: روحانیت همیشه مهم ترین پناهگاه مردم و لنگر ثبات امت اسلامی بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دوران بعد از رضاشاه و بعد از شهریور 1320، روحانیت نقش مهمی داشت که به انقلاب اسلامی منجر شد و ایران را از شر استبداد رها کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: اگر روزی به هر دلیل این روحانیت دچار انزوا شود، با مشکل رو به رو می شویم و البته خود روحانیت نباید دچار انزوا شود.

وی افزود: حوزه‌های علمیه در کنار دانشگاه‌ها مهم ترین جاهایی هستند که مردم به آنها مراجعه می‌کنند و حقیقت را از زبان آنها می شنوند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت محور بودن حوزه و دانشگاه در جامعه تصریح کرد: علمای حوزه و دانشگاه باید محور باشند چرا که آنها درصدد دستیابی به پست و مقام نیستند، اما در پی عظمت اسلام، ایران و تشیع هستند و نباید انزوا را تحمل کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت:‌ کسانی که منهای روحانیت را به زبان نمی آورند ولی عمل می کنند باید بدانند که خیانت می کنند.

وی افزود: حوزه های علمیه باید در درون خود همه علوم روز به ویژه علوم انسانی را داشته باشند چرا که وظیفه حوزه حساس است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود در افتتاحیه کنگره بین‌المللی علمی و پژوهشی ملا محسن فیض کاشانی گفت: فیض کاشانی از استوانه‌های میدان علم و تحقیق در زمان خود بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به لزوم شناخت دوران زندگی فیض کاشانی افزود: از ویژگی های فیض جامعیت اوست و او تقریبا به همه علوم زمان خود رسیده بود.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: پیش از فیض و در زمان حکومت صفویه ایران هویت شیعی پیدا کرد و مکتب اهل بیت (ع) به صورت عام در سراسر کشور فراگیر شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: در زمان صفویه، علما در سراسر کشور با حکومت همراه شدند و حکومت از علما برای تحکیم پایه های خود استفاده کرد؛ علما نیز از حکومت برای افشا کردن رازهای نهفته و آرزوهای خود بهره بردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: نیاز است که روی تاریخ زمان فیض و دوران صفویه کار بیشتری انجام شود.

وی گفت: اگر حوزه های علمیه در آن زمان تقویت نشده بود چند قرن بعد کسی به میدان نمی آمد که طلسم 2500 ساله شاهنشاهی را بشکند، این هویت به انقلاب اسلامی منجر شد.

هاشمی رفسنجانی افزود: پیروزی انقلاب با قدرت روحانیت، دین و مردم متدین و با رهبری امام راحل اتفاق افتاد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه فیض کاشانی در همه علوم حضور داشته، هم مورد اتهام و هم مورد تمجید قرار گرفته است.

هاشمی رفسنجانی افزود: اگر فیض به تصوف متهم می شود به دلیل این است که او مدتی درباره تصوف نوشته است. رئیس مجلس خبرگان همچنین حضور علمای بزرگی چون ملاصدرا و استرآبادی را از ویژگی های زمان فیض برشمرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ادبیات تصوف در آن زمان بر روح عده‌ای تاثیر گذاشته بود، گفت: امروز هم برخی به این مسائل مبتلا هستند؛ تصوف زهد واقعی نمی‌آورد چرا که زهد واقعی با فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌سازد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین تظاهر و زهدفروشی را از آفات حکومت اسلامی خواند و افزود: محور همه امور قرآن است و ما باید همه امور را با قرآن و سنت محک بزنیم.

آیت‌الله امامی کاشانی رئیس کنگره بین‌المللی علمی و پژوهشی فیض کاشانی نیز در این مراسم هدف از برگزاری کنگره را شناساندن بهتر آثار فیض کاشانی به حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها و زدودن تعبیرهای نادرستی چون تصوف از وی بیان کرد.

کنگره علمی و پژوهشی ملا محسن فیض کاشانی سه روزه است که افتتاحیه آن امروز در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

این کنگره در روزهای دوم و سوم به ترتیب در قم و کاشان برگزار می‌شود.

کد خبر 67571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز