جمعه ۱۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه دومین هفته از دی ماه تهران، به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته‌ تهران، گفت: امت اسلامی باید حمایت سیاسی، فرهنگی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی خود را از مردم غزه و فلسطین داشته باشد تا این مردم مقاومت کنند.

  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم‌چنین با اشاره به ایام ماه محرم اظهار کرد: خوب می‌شود فهمید که عاشورا برنامه تنظیم‌ و طراحی‌شده‌ای است که در اسلام و برنامه‌های پیامبر ریشه دارد. در حوادثی که پیش آمده به گونه‌ای عمل شده که حالت طبیعی و معمولی یک مبارزه، جهاد و قرارگرفتن حق در برابر باطل، امر به معروف و نهی از منکر که هدف اول مبارزه با کج‌روی‌های بنی‌امیه باشد، وجود دارد؛ ولی برنامه‌ای برای همیشگی و جاودان‌کردن اسلام و بازکردن جبهه‌ ابدی برای مبارزه حق و باطل و عدل با ستم است.

وی افزود: ظاهر مساله‌ عاشورا این بود که اباعبدالله با یزید که به جای پدرش به تخت خلافت نشسته بود، بیعت نکرد، تسلیم نشد و همین باعث شد مردم کوفه توجه کنند که با رهبری امام حسین می‌توانند مقابل بنی‌امیه بایستند و کانونی از کانون‌های پرجوش و خروش امت اسلامی در عراق آماده است از رهبری امام حسین(ع) حمایت کند و به همین دلیل از ایشان دعوت می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: امام حسین(ع)، مسلم را به کوفه می‌فرستد و مسلم هم پیغام می‌دهد که همه چیز خوب است؛ از این رو امام حسین به سمت کوفه حرکت کرد؛ البته آنهایی که کوفه را می‌شناختند، می‌دانستند که این حرکت نتیجه نمی‌دهد. خیلی‌ها در راه خدمت اباعبدالله آمدند و خواهش کردند این سفر را نرود تا آخرین امید امت اسلامی از دست نرود؛ اما افرادی هم در این راه به ایشان پیوستند؛ البته خیلی‌ها هم متفرق شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: تا زمانی که خبر شهادت حضرت مسلم آمد، بسیاری فکر می‌کردند کوفه آماده است؛ اما وقتی خبر به امام حسین رسید، ایشان کودکان مسلم را خواستند، بیش از پیش به آنها محبت کردند و به آنها گفتند شما مثل فرزندان من هستید. آنجا ظاهرا جهاد ناقص و احتمال بازگشت جدی شده بود، ولی اباعبدالله با همان صلابت جلو رفت؛ گر چه اتمام حجت‌هایی شد که همه توجیه منطقی دارد. بالاخره کار به جنگ رسید که می‌دانید آنجا چه گذشت.

وی اضافه کرد: آنها که با اراده و عشق به کاروان عاشورا آمده بودند می‌دانستند آثار خونشان در آینده چگونه است. آنها به خاطر ایمانی که داشتند، رنج آهن‌پاره‌هایی را که بر پیکرشان وارد می‌شد، نمی‌کشیدند؛ زیرا می‌دانستند شهادت حضور در بزم انبیاست.

امام جمعه‌ موقت تهران افزود: امروز به خوبی حس می‌کنیم در دنیا در درجه‌ اول خود ما شیعیان و در درجه بعد دیگران با منطق و عدل و دیدن حقایق امروز در مسیر سعادت‌شان ریزه‌خوار خوان گسترده اباعبدالله و عاشورا هستند. ما مطمئنیم جنگ اباعبدالله جنگ با شمشیر نبود، جنگ با اشک و احساسات و عواطف بود. این احساسات هر روز بیشتر می‌شود و عاشقان حسین (ع) در مقابل مخالفان حق هر روز نیرومندتر می‌شوند و روزی که موفق شوند دیو ظلم و ستم را سر ببرند آن روز انتقام خون اباعبدالله گرفته شده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین با اشاره به وقایع غزه، خاطرنشان کرد: امروز حادثه غزه که برای آن هم عزاداریم نمونه و سایه‌ای از آن جریان است و بی‌شباهت هم نیست. در منطقه‌ بسیار فقیری، جمعیت کوچکی که نیمی از آنها هم آواره شده‌اند، در محاصره‌ دشمنانی هستند که اگر قساوت و خصومتشان از دشمنان اباعبدالله بیشتر نباشد، کمتر نیست. دشمنان حسین در ظاهر مسلمان بودند، اینها مسلمان هم نیستند و عمیقا نسبت به آن چه در غزه وجود دارد کینه دارند.

هاشمی رفسنجانی، ادامه داد: حادثه خیلی تلخ است. جمعیت کوچکی هستند که وسیله دفاع ضدهوایی ندارند و دشمنشان هر جا را که نشانه بگیرد، از بالا با موشک‌های لیزری می‌زند. کسی از آن‌ها بازخواست نمی‌کند. اتفاق عجیبی در غزه می‌افتد. اگر کسی بپذیرد که یزید و ابن‌زیاد اشتباه نکردند، می‌تواند بپذیرد که اینها هم اشتباه نکرده‌اند. اشتباه اسرائیل و حامیانش بسیار جدی است؛ البته ما اسرائیل را همین طور می‌شناسیم.

وی تاکید کرد: اصل حرکت اسرائیل با کارهای تروریستی، فراری دادن فلسطینی‌ها با ترور، صحنه‌های خشن و گاهی خیلی بدتر از اینها بوده است. آنها برای اینکه فلسطینی‌ها را بترسانند، دیر یاسین را غارت کردند، در میدانی همه را جمع کردند، مردان را جلوی زن‌ها و کودکان کشتند. زنان و دختران و کودکان را روی کامیون‌های سر باز نشاندند و بین شهرها می‌گرداندند تا صهیونیست‌ها آنها را مورد شماتت قرار دهند و در آنها ایجاد رعب کنند که آنها از این سرزمین فرار کنند و خیلی‌ها هم فرار کردند. بچه‌های همان‌ها امروز در غزه زندگی می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: ما اسرائیل را این‌طور می‌شناسیم. کسانی که اکنون حاکم هستند، همان تروریست‌های آن زمان هستند. طبیعت‌شان همین است و تا بمانند همین‌طور هستند، زیرا آنها حربه‌ اقناع ندارند و این گونه باید دیگران را خاموش کنند؛ زیرا حقی با آنها نیست که از آن حق دفاع کنند؛ اما اگر تا حالا توانسته‌اند ادامه دهند، با همین حرکت‌ها رگ‌های حیات خود را قطع می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران، تصریح کرد: همین الان با این که دولت اسرائیل خود را به تنهایی از همه‌ کشورهای عربی قوی‌تر می‌داند، سیاست غربی‌ها این است که اسرائیل را به تنهایی قوی‌تر از مجموعه کشورهای عربی با اسلحه‌ها و امکانات پیشرفته داشته باشند، اما در مقابل مردم غزه، همین جمعیت تحت محاصره، حسابی به استیصال افتاده‌اند. همین دیروز یک مسوول اسرائیل گفت که ما حدود 900 هزار جمعیت‌مان در جنوب اسرائیل و چندین شهر، بندر و تعداد زیادی روستا و کارخانه در تیررس موشک‌های حماس هستند. زندگی معمولی آنها در پناهگاه‌هاست و هیچ آرامشی در آنجا وجود ندارد. هر روز برد موشک‌های حماس بیشتر می‌شود و به نقاط دیگر می‌رسد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یادآور شد: اسرائیل در شمال، تحت تهدید موشک‌های حزب‌الله است، در مرکز از موشک‌های احتمالی که از کرانه باختری به آنها شلیک می‌شود و تا دریا هم می‌رسد، تحت تهدید است. جنوبش که امن‌ترین نقطه بوده تحت تاثیر اینهاست و حالت بسیار وحشتناکی است؛ آن هم صهیونیست‌ها و اسرائیلی که اهل مجاهدت، ایثار، گذشت و فداکاری نیستند و حرکت‌هایشان مادی‌گرایانه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف‌شان که می‌گویند، سرنگونی دولت حماس است. اتفاقا وقتی حماس می‌خواست دولت تشکیل دهد، خیلی از مجاهدین مخالف بودند، پیش ما آمدند، می‌گفتند مصلحت نیست. مقاومت با دولت نمی‌سازد. حالا همین تفکر وجود دارد که اگر بر فرض محال اسرائیل بتواند دولت حماس را بشکند، نیروهای مقاوم با مسئولیت کمتر در میدان می‌مانند و از هر گوشه‌ای می‌تواند اسرائیل را تهدید کند.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین اظهار کرد: این طور نیست که با هواپیما و تانک بشود مقاومت را شکست. نمونه‌اش در لبنان بود. آن فضاحتی که در لبنان بر سر اسرائیل آمد و بعد از درون حکومت اسرائیل دچار تزلزل شد و تقصیر را به گردن هم انداختند و هنوز هم جریان آن شکست وجود آنها را قبضه کرده، در غزه ممکن است اتفاق شدیدتری بیفتد.

امام جمعه‌ موقت تهران، ادامه داد: آنجا حزب‌الله بود، بیش از یک میلیون شیعه پشت سرش بود، دولت مستقل وجود داشت، لبنان ارتش داشت، مرزها باز بود. رفت و آمد داشتند، با سوریه، دریا و همه‌جا رفت و آمد داشتند. اگر حزب‌الله در آنجا می‌توانست مقاومت کند عقبه‌ آنچنانی داشت؛ ولی در غزه این‌ها نیست. این‌ها محاصره‌اند، اگر بخواهند غذا و دارویی ببرند باید اجازه‌ اسرائیل چیزی می‌آورند که مردم از گرسنگی نمیرند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر اسرائیل از حزب‌الله شکست خورد آن مسائل در لبنان بود؛ ولی اگر از مردم غزه شکست بخورد افتضاحش تا آسمان می‌رسد. آنها هم دستاوردی که بعد از کشته‌شدن این همه آدم و این جنایت‌ها در لبنان مطرح می‌کنند این است که می‌گویند ما بخشی از مراکز موشک‌پراکنی حزب‌الله را منهدم کردیم. هر ادعایی می‌کنند روز بعد می‌بینند موشک‌های حزب‌الله چند کیلومتر آن‌طرف‌تر را زد. موشک‌های حماس موشک‌های پیچیده نیست. دست‌ساز است و در کارگاه‌های خانگی می‌سازند. این موشک‌ها تمام شدنی نیست.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: آن‌ها جنگ روانی راه انداخته‌اند، تانک‌های زیادی در مرز غزه متمرکز کرده‌اند. این جنگ روانی است. شاید هم اتفاق بیفتد. به خاطر نادانی صهیونیست‌ها نمی‌توانیم مطمئن باشیم. اگر تانک‌ها وارد شوند، صحنه عجیب دیگری اتفاق می‌افتد و آن این است که این بار فلسطینی‌ها نوعی از سلاح دارند که از فاصله دور تانک‌ها را شکار می‌کند، چیزی که در دفعه‌ قبل نداشتند. آن دفعه تانک‌ها آمدند و آسیب هم دیدند ولی با آرپی‌جی که یک مجاهد پشت سر تانک و در اگزوز آن می‌زد، ولی این دفعه تانک‌ها را از راه دور می‌شکنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: به نظر می‌رسد اسرائیل اگر جنگ زمینی آغاز کند نتیجه‌ای نمی‌گیرد و اگر هم به فرض محال دولت مشروعی را با کشتن آنها و نحوه دیگری ساقط کند، مقاومت نیرومندتر می‌شود و مشکلات اسرائیل بیشتر می‌شود و حتی مشکلات از مرز غزه فراتر می‌رود و در سایر مناطق برای اسرائیل مشکلات درست می‌کند. حرکتی که می‌کنند کاملا احمقانه است. آمریکا و اروپا هم اشتباه کرده‌اند، نباید می‌گذاشتند این شرارت شروع شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: خواست مردم غزه و حماس چیز بزرگی نیست. می‌گویند ما را محاصره نکنید، بگذارید مرز مصر باز باشد. الان مرزها دست اسرائیل است، می‌تواند کنترل کند و جنس‌ها را که وارد می‌شود ببیند. خواست حماس یک خواست مشروع و منطقی است. بحث آنها آتش‌بس است، آنها می‌گویند محاصره را بردارید ما آتش‌بس را می‌پذیریم. اسرائیل می‌گوید شما موشک‌پرانی نکنید، ما آتش‌بس را می‌پذیریم. حماس جواب می‌دهد موشک‌پرانی ما که ابتدایی نیست، شما که موشک و بمب می‌زنید ما جواب می‌دهیم.

هاشمی رفسنجانی، گفت: علاوه بر اینکه اصولا حق با آنهاست، آنها در سرزمین مادری‌شان زندگی می‌کنند و اسرائیل با افرادی که از اطراف دنیا جمع کرده علیه اینها ستم می‌کند، هم منطق با حماس و فلسطینی‌هاست و هم افکار عمومی. یقینا اسرائیلی‌ها با این تهاجم هفت روزه به حماس، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا سرباز برای مردم فلسطین به وجود آوردند. این مردم فلسطین امروز از یک هفته قبل طرفداران بیشتری دارند – شما ایران را ببینید – که آماده است برای جهاد در غزه علیه اسرائیل بروند. با اینکه آنها خود اعلام می‌کنند ما سرباز کم نداریم بلکه امکانات لازم داریم، در آنجا همه‌ی مردم رزمنده هستند و غزه اینقدر بزرگ نیست که جمعیت زیادی را بپذیرد. بحمدالله آنجا مملو از نیروهای فداکار، ایثارگر و رزمنده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: امت اسلامی باید حمایت سیاسی، فرهنگی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی خود را از مردم غزه و فلسطین داشته باشند تا اینکه این مردم مقاومت کنند و کسانی که از حق دفاع می‌کنند بتوانند سر جای خود بایستند و از حق دفاع کنند. الحمدالله ایران ما در این میدان پیشتاز است و بسیاری از مسلمانان و ملت‌ها با ما همراه هستند.

وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاهی که امروز در تاریخ وجود دارد نهایتا به افتضاح آمریکا، اروپا و دولت‌های اسلامی و عربی که در این مصاف به نفع فلسطین وارد نشوند، تمام خواهد شد و ان‌شاءالله خداوند این مردم را به حق‌شان خواهد رساند.

 رئیس مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته‌ تهران نیز با اشاره به سالروز تغییر قبله افزود: اهمیت قبله برای همه ادیان آسمانی بسیار بالا بوده و قبله به عنوان کانون پرگار برای هر امتی تاثیرگذار است؛ چنان‌که امتی را بدون قبله نمی‌توان شناخت و ارزیابی کرد.

وی افزود: مساله قبله در تاریخ صدر اسلام مساله حساسی شده بود و دارای ابعاد مختلف بود؛ پس باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. از لحاظ تاریخی پیغمبر اکرم(ص) از ابتدا تابع دین حنیف ابراهیمی بوده و در جای جای قرآن تاکید شده که اسلام بیش از سایر ادیان به معارف ابراهیمی متکی است. حضرت ابراهیم هم ابوالانبیاء است و ملت ابراهیمی و اسلامی بسیار به هم نزدیک هستند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: وقتی نماز بر پیامبر تشریح شد، بسیاری از کسانی که آنجا بودند انتظار داشتند پیغمبر به طرف مکه نماز بخواند اما پیامبر به طرف شام، یعنی شمال مکه و با هدف بیت‌المقدس، یعنی قبله یهود نماز می‌خواندند. از همان زمان این بحث‌ها بین ادیان مختلف وجود داشت که آیا قبله مسلمین به طرف کعبه است یا بیت‌المقدس؟

امام جمعه‌ موقت تهران افزود: روایاتی هم هست که پیامبر سعی می‌کرد به دلیل علاقه به کعبه، در نقطه‌ای از مکه نماز بخوانند که هم روبه‌روی کعبه باشد و هم بیت‌المقدس. بعضی‌ اسرار را می‌دانستند و خیلی‌ها نمی‌دانستند. تعصبات و بحث‌های جدی هم وجود داشت و بعدها خدا این دوره را در قرآن به عنوان آزمایش مسلمان‌ها عنوان کرد که خلاف احساسات خود به سمت بیت‌المقدس نماز بخوانند.

وی ادامه داد: پیغمبر در مکه به طرف شام نماز می‌خواندند، به مدینه که آمدند هم مدتی (حدودا 17 ماه) به سمت بیت‌المقدس نماز می‌خواندند. زمان تغییر قبله هم در هنگام نماز بود که جبرئیل آیه‌ای نازل کرد، دو بازوی پیامبر را گرفت و به سمت مکه برگرداند، جمعیت هم چرخیدند و قبله عوض شد؛ البته این امر مساله‌ ساده‌ای نبود و از ابعاد مختلف مورد توجه بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: این مساله اهمیت فراوانی داشت که خانه خدا و مرکز توحید ابراهیمی، کانون پرگار است اسلامی باشد. یهود و نصارا جزء مخالفان این حرکت بودند؛ چنان‌که یهود موضع سختی در قبال تحویل قبله گرفت. در گذشته آن‌ها به مسلمان‌ها می‌گفتند پیغمبر شما به سمت قبله ما نماز می‌خواند که با این اقدام، حربه‌ یهودی‌ها کند شد. این حربه که می‌گفتند ما بر شما برتری داریم دیگر از دست رفت؛ ولی از آن پس گاهی صحبت‌های دیگری می‌کردند، مثلا می‌گفتند این چه دینی است که هر روز قبله‌ای دارد؛ ولی پیغمبر پاسخ این شبهات را با وحی می‌دادند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: حرکت پیامبر در تحویل قبله تسلط فرهنگی و روحی سختی را که به مردم تحمیل شد، از بین برد. موسی هم در زمان خود برای این قبله را به سمت بیت‌المقدس انتخاب کرد که شرک و کفر موجود در آنجا، از بین برود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، هم‌چنین اظهار کرد: ما به تقدس بیت‌المقدس، قبله بودن آن در دین موسی، احترام و عظمت آن هنوز پایبندیم و معنای این حرف‌ها این نیست که از عظمت آن مکان کم شود.

کد خبر 72090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز