جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه تهران در آخرین جمعه از دی ماه به امامت آیت ‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، خطیب نماز جمعه تهران  در خطبه‌های دوم نماز گفت: عاشورای امسال از نظر کیفیت و کمیت بهتر و برخی ضعف‌ها که مبتلا بود به حمدالله بهتر شده بود و امیدواریم روزبه‌روز بهتر شود.

آیت‌الله احمد جنتی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: این سیاست آینده‌ای پیش‌بینی کرده که اگر محقق شود ما را به اهداف سندچشم‌انداز نزدیک و در این مسیر موفق می‌کند. عمل به این سیاست باید از همین حالا آغاز شود و روسای سه قوه باید جلسات هماهنگی و مشورتی برگزار و هر کدام ستادی را برای سیاست‌های کلی معین کنند.

وی با اشاره به بخش‌هایی از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه بر لزوم دستیابی به توسعه ایرانی و اسلامی تاکید کرد و افزود: طبق این برنامه سهم مردم در مساله سلامت باید کاهش و سهم نظام افزایش یابد تا امکان درمان کسانی که توانایی مالی ندارند، هم فراهم باشد. همچنین پیش‌بینی شده که ما وابستگی بودجه را به نفت کم و یا قطع کنیم و آن را به صورت سرمایه‌ای در رشد اقتصادی و علمی به کار بگیریم.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نیز گفت: این موضوع خواب را از چشم مردم غیرتمند گرفته است، انسان نمی‌تواند این صحنه‌ها را ببیند که کودکان را مثل گل روی زمین پرپر کرده‌اند و افراد بی‌سلاح را به شکلی وحشیانه به شهادت می‌رسانند.

دبیر شورای نگهبان هم‌چنین با اشاره به واکنش‌های ملت‌های جهان به این جنایات گفت: آفرین بر اقشار مختلف مردم؛ دانشجویانی که در فرودگاه اعلام حمایت از مردم غزه کردند.

مجلس و دولت نیز بالاتر سرمایه‌گذاری کرده و مرتبا برای سران کشورها و وزرای خارجه پیام می‌فرستند و واقعا غیورانه و مردانه کار می‌کنند. دکتر لاریجانی در سفری با مسئولان مجالس قانونگذاری صحبت کرد و در این دیدارها بسیاری از آن‌ها از این مساله اعلام انزجار کردند ولی کو گوش شنوا؟

وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آن را مبتذل خواند و گفت: چطور می‌شود انسان اسم این‌ها را آدم بگذارد؟ مگر انسان می‌تواند بی درد باشد و مظلوم را ببیند و چشمش را بر هم بگذارد؟ این‌جاست که تکلیف ووظیفه ما سنگین می‌شود و نشان می‌دهد قدرت‌ها فاسدند و فاسد پرور و حامی فسادند. پس جمهوری اسلامی ایران است باید کمر همت ببندد و به جلو برود، بداند که خدا هم کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: حزب‌الله با الهام از جمهوری اسلامی بود که تودهانی محکمی به اسرائیل، آمریکا و غربی‌ها زد که پشتیبان اسرائیلی‌ها بودند. حالا این وضعیت در غزه به وجود آمده است، باز هرجایی که نفس ایران به آن برسد، به داد این‌ها می‌رسد و کمک می‌کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: خداوند خیر بدهد که رئیس‌جمهور ونزوئلا غیرتمندانه و مردانه سفیر اسرائیل را بیرون کرد.سیاه باد روی حکام عربی که این قدر به اندازه این کشور غیراسلامی عرضه ندارند که روابط سیاسی خود را با اسرائیل قطع کنند. آیا از امریکا می‌ترسید، باید هم بترسید؛ چراکه شما نه ایمان دارید نه شهامت و نه مردانگی و موقعیت مردمی. پس باید از پست و موقعیت خود بترسید، ولی بیایید به مردم بپیوندید.

وی اظهار کرد: بدترین این کشورهای اسلامی عربستان و مصر ـ دو قدرت بزرگ منطقه ـ هستند. در گوشه‌ای از عربستان تظاهراتی شد اما فورا دهان آن‌ها را بستند و خفه کردند و دیگر کسی نمی‌تواند نفس بکشد. در مصر البته حرکت‌هایی شد، اما آن‌جا هم خفقان حاکم است. یک‌جا سرسپرده آمریکاست و یک‌جا هم‌پیمان اسرائیل است. مردم باید چه بکنند؟ آن‌ها باید بترسند از روزی که شورش‌های مردمی، غضب خدا و خشم مردم دامن آن‌ها را بگیرد و سرنگون‌شان کند.

وی تاکید کرد: قدر خودتان، نظام و اسلام و امام و رهبرتان را بدانید؛ دنیا در سراشیبی سقوط است، انسان بهتش می‌زند وقتی می‌بینید که یک رئیس‌جمهور دغدغه خود را پیدا کردن سگ برای دخترش عنوان می‌کند. واقعا اوف بر او و کسانی که به او رای دادند، این‌ها کسانی هستند که می‌خواهند بر دنیا حکومت کنند؟

جنتی هم‌چنین با انتقاد شدید از اظهارات لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: من هر وقت این زن را می‌بینم دلم می‌خواهد کسی گلوله‌ای خرج او کند. روی وزیر امور خارجه مصر سیاه باد که با این زن ـ کسی که می‌گوید جنگ ما دفاع از ارزش‌هاست ـ دست می‌دهد. ببینید انسان چطور مسخ می‌شود و چطور دیوانه‌وار حرف می‌زند، آیا دفاع از ارزش‌ها این است که شما کودکان را بکشید؟ مسجدها و بیمارستان‌ها را خراب کنید و بمب فسفری بر سر مردم بریزید؟

وی اضافه کرد: شورای امنیت و اتحادیه اروپا که فاتحه‌شان خوانده است. در این شرایط سران عرب که مسلمان و عرب هستند، می‌خواهند جلسه‌ای در این‌باره بگذارند. اما باز هم عربستان و مصر می‌گویند که در این جلسه شرکت نمی‌کنیم و تلاش می‌کنند دیگران را هم از شرکت در این جلسه منصرف کنند.

وی تاکید کرد: این‌جاست که باید برای عدالت، حق‌پرستی و مبارزه با ظلم و فساد کار کرد. الحمدلله رهبر شجاع، قهرمان و عزیزمان هم پیشرو است و سخنان و روشنگری‌های ایشان روح ها را زنده و دل‌ها را تقویت می‌کند. پیام او به بیرون از ایران هم می‌رسد و آن‌ها از ایران الهام می‌گیرند تا زمانی که ایران سرپاست آن‌ها تظاهرات می‌کنند و شعار می‌دهند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: از شما مردم تشکر می‌کنم. اجر شما را از خدا می‌خواهم و امیدوارم روزی بیاید که جشن پیروزی حماس را در بیت‌المقدس برپا کنیم. آفرین بر حماس که این طور مردانه ایستاده است؛ مردم در خون خود می‌غلطند اما با این حال از آن‌ها نبریده و اظهار تبری نمی‌کنند. تاکنون بیش از بیست روز است که مقاومت کرده‌اند، امیدواریم که خداوند ـ حامی مظلوم و دشمن ظالم ـ انتقام این مظلومین را هرچه زودتر از ظالمین بگیرد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران نیز با گشودن باب بحث درباره فلسفه «مهاجرت» در اسلام ، به تشریح ویژگی‌های این امر پرداخت.

جنتی اظهارکرد: در اسلام دو نوع هجرت داریم، یک هجرتی شرعی سیاسی است که همان هجرت اول پیامبر(ص) به مدینه بود و 10 تا 20 آیه قرآن درباره این هجرت است، اما با فتح مکه این هجرت به پایان رسید. هجرت دیگری هم هست که نباید از آن غفلت کرد و آن هجرت شرعی است و این هجرت از منطقه‌ای است که ایمان مسلمان در آن در خطر است و با وضعیتی مواجه می‌شود که ایمانش متزلزل می‌شود، یا این که ایمانش( اجرای فرایض) را حفظ می‌کند، ولی نمی‌تواند به وظایفش عمل کند که در این صورت بر آن فرد واجب است از آن منطقه خارج شود.

وی هم‌چنین با اشاره به آیاتی از قرآن ادامه داد: کسانی هستند که در هنگام مرگ این عذر را می‌آورند که وضع حاکم اجازه مسلمانی به ما نمی‌داد، اما ملائک می‌گویند چرا مهاجرت نکردی و از این منطقه بیرون نرفتی؟ جایگاه این افراد در جهنم است. البته عده‌ای استثنا می‌شوند و آن‌ها کسانی هستند که چاره‌ای ندارند، در مورد کسانی که چنین شرایطی دارند امید است که خداوند آن‌ها را عفو کند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: الان افراد مسلمان زیادی در بسیاری از کشورها هستند که قادر نیستند مهاجرت کنند و بر آن‌ها تکلیفی نیست، اما اگر فردی صرفا به واسطه این که در صورت مهاجرت از مکانی که در آنجا قادر به انجام وظایف مسلمانی‌اش نیست، موقعیت شغلی و مالی خود را از دست می‌دهد، (مهاجرت نکند) این مساله قابل قبول نیست؛ چرا که قطعا سختی‌هایی با این فرد همراه خواهد بود.

وی افزود: خداوند وعده می‌دهد که در صورت هجرت در راه خدا، گشایش ، آرامش و پناه می‌دهد و سختی‌ها را جبران می‌کند؛ همان‌طور که کسانی که در راه خدا مهاجرت کردند، بالاخره خداوند اسباب آرامش را برای آن‌ها فراهم کرد؛ البته ممکن است تلفاتی در این راه باشد، اما خداوند اجر آن فرد را به عهده می‌گیرد؛ این مهاجرتی است که قرآن وعده اجر دنیا و آخرت برای آن می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: کسانی در کشورهای مختلف هستند یا می‌خواهند بروند، آنجا فرزندش فاسد می‌شود، همسرش فاسد می‌شود، گر چه شاید آن فرد بتواند نمازش را بخواند و روزه‌اش را بگیرد، اما فضا معاشران و محیط اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: خداوند منت بزرگی بر سر ما گذاشته، انقلاب اسلامی آمده و حکومت اسلامی برقرار شده است، آن‌چه امروز اینجا آزاد است و مانعی بر سر راهش نیست، مسلمانی است که در زمان شاه هم موانعی بر سر آن وجود داشت.

جنتی خاطرنشان کرد: ما کشوری داریم که بحمدالله قدرت، عزت، رفاه و گشایشش روز به روز بیشتر می‌شود و‌ آینده درخشانی پیش رویش است؛ پس معقول نیست که به خاطر چند درهم و دینار به کشوری برویم که موانعی بر سر راه مسلمانی هست؛ به هر حال مسلمانی همیشه ارزان تمام نمی‌شود.

کد خبر 73066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز