جمعه ۲۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 20دی ماه تهران به امامت آیت الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به حوادث تلخ غزه، اظهار داشت: کسی نیست که حوادث جانگذار غزه را از طریق تلویزیون ببیند و از طریق رسانه‌ها در جریان اخبار آن قرار گیرد و اندوه و ماتم در دل او ننشیند.

وی افزود: آنچه امروز در غزه می‌گذرد دارای دو پرونده متفاوت است که یکی پرونده کاملا سیاه و ننگین و دیگری پرونده کاملا سفید و درخشان است که هر یک از این پرونده‌ها از اضلاعی تشکیل شده است.

خطیب جمعه تهران اظهار داشت: در راس تشکیل‌دهندگان پرونده سیاه حادثه غزه، رژیم جعلی و جبار و غاصب صهیونیستی قرار دارد و آنچه که در غزه می‌گذرد، جنگ نیست، بلکه وحشی‌گری و نسل‌کشی و جنایت علیه انسان‌های بی دفاع است.

خاتمی افزود: کمیته جهانی صلیب سرخ روز گذشته در گزارشی اعلام کرد برای کمک رسانی به مردم غزه 4 روز با مخالفت و ممانعت صهیونیست‌ها مواجه بود و بعد از آنکه نیروهای این سازمان وارد این منطقه شدند، در یکی از موارد امدادرسانی با 4 کودک بسیار ضعیف در کنار اجساد مادران خفته به خاک و خون مواجه شدند که در آن محل حداقل 12 پیکر جانباخته وجود داشت.

وی تصریح کرد: ‌از آغاز حمله صهیونیست‌ها تا شب گذشته بیش از 800 نفر در غزه شهید شدند که بیش از 230 تن از آنها را اطفال تشکیل می‌دادند و بیش از 100 تن نیز زنان بی‌پناه و سایرین نیز افراد غیر نظامی هستند و در این جنایات وحشیانه که ادامه دارد، بیش از 3 هزار و 155 فلسطینی نیز مجروح شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لعن و نفرین به تضییع کنندگان حقوق آل پیامبر در زیارت عاشورا، اظهار داشت: صهیونیست‌ها یزید و یزیدیان مجسم دوران ما هستند و اگر عدالت بر جهان حاکم بود، باید آنها را محاکمه و در ملاء عام اعدام می‌کردند.

خاتمی افزود: دومین تشکیل‌دهنده پرونده سیاه جنایات غزه رژیم جنایتکار آمریکاست و صهیونیست‌ها با حمایت صریح جرج بوش که با کوله‌باری ننگین کاخ سیا را ترک می‌کند، اقدام به جنایت می‌کنند.

وی ادامه داد: دست بوش به خون صدها هزار خون انسان بی‌گناه آغشته است و در ورزهای آخر عمر حکومت وی دست وی به خون شهدای غزه آلوده شده و در عرصه اقتصادی نیز برای مردم آمریکا و همپالگی‌های خود بحران آفریده و منفورترین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا شناخته شده و رسانه‌های آ‌ن کشور نیز به وی لقب دروغگوترین رئیس‌جمهور را داده‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به یکی از سخنرانی‌های بوش در سازمان ملل که به کرات از الفاظی چون حقوق بشر و مقابله با تروریسم استفاده کرده بود، گفت: کسانی که مدعی دموکراسی و حقوق بشر و مقابله با تروریسم هستند در خط مقدم ناقضان حقوق بشر هستند و در حمله به عراق از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند و با بمب‌های خوشه‌ای مردم را مورد حمله قرار دادند.

خاتمی افزود: اتحادیه اروپا نیز در عرصه مسائل غزه امتحان خوبی پس نداد و برخی از اعضای این اتحادیه سکوت و برخی از صهیونیست‌ها حمایت کرده و برخی با دو چهره وارد میدان شده و در سرزمین‌های اشغالی با اسرائیل هم پیمان شدند و در دمشق صهیونیست‌ها را سرزنش کردند.

وی با تاکید بر اینکه پرونده دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی تا ابد سیاه خواهد ماند، سومین ضلع این پرونده را برخی سران کشورهای عربی معرفی کرد و گفت: بر اساس برخی اخبار مستند برخی از این سران هزینه حمله به غزه را تامین کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از دولت مصر گفت: دولت همسایه غزه به جای یاری مظلومان وبال آنها شده و برای اسرائیلی ها جاسوسی می‌کند و دشمنان را در حمله به نقاط حساس فلسطین کمک می‌کند.

خاتمی افزود: در برخی کشورها تظاهرات به نفع مردم غزه ممنوع شده و به رسانه‌ها هم گفته‌اند که به جای ظالمان، مظلومان را محکوم کنند و مفتی خائن آنها نیز تظاهرات برای غزه را فساد اعلام کردند که این لکه ننگ تا ابد برای آنها خواهند ماند اما به آنها باید گفت که اگر دین ندارید لااقل انسان باشید.

"کسی که با صدور فتوا حمایت از مظلوم را فساد می‌داند از تبار کسی است که فتوای قتل سیدالشهدا را صادر کرد و چنین مفتی دین‌فروشی این روایت را درک نمی‌کند که اگر کسی ندای مظلومی را بشنوند و او ر ا یاری نکند مسلمان نیست".

وی در عین حال با تقدیر از مردم مصر به دلیل حمایت گسترده‌ از مردم مظلوم فلسطین طی 14 روزگذشته گفت: از کسانی که مدال غیرت دین از امیرالمومنین علی (ع) گرفته‌اند، انتظار می رود که یاور مظلومان باشند و حاکمان سازشکار و نوکر اسرائیل در شان چنین ملت شجاع و غیوری نیست.

خطیب جمعه تهران در ادامه سخنان خود حاکمان مصر را نصیحت کرد که سرنوشت خود را به رژیم سیاه، پلید و منفور صهیونیستی گره نزنند و پیش از آنکه دیر شود به یای مظلومان بشتابند و از مردم مصر خواست به میدان آمده و از هر طریق ممکن و با هر قیمت گذرگاه رفح را باز کنند.

خاتمی ضلع دیگر پرونده حوادث غزه را سازمان‌های بین‌المللی و بعضا اسلامی دانست که برای دفاع از حقوق بشر و حاکمیت امنیت ایجاد شده‌اند اما مدتهاست که به سازمان دولت‌ها مبدل شده و از انجام وظایف خود عدول کرده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان ملل بازیچه آمریکاست و بشر باید به فکر سازمان مللی دیگر باشد و شورای امنیت نیز عامل ناامنی شده و با وجود سه بار تشکیل جلسه برای بررسی مسئله غزه، آمریکا اجازه نداده بیانیه‌ای خالی علیه اسرائیل صادر شود و با وجودحق وتوی جنایتکاران که شریک اسرائیل هستند، امیدی به نهادهای بین‌المللی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی اضلاع پرونده روشن و افتخارآمیز تحولات غزه پرداخت و مردم مقاوم غزه را در راس این پرونده دانست وگفت: مردم مقاوم غزه با دست خالی در برابر رژیمی که در جنگ 6روزه بر کشورهای عربی فاتح شد ایستادند و این رژیم را زمین‌گیر کردند که نصرت خدا در انتظار آنها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین جهان که با پیام عاشورایی خیزش جدیدی در جهان به ویژه جهان اسلام به وجود آوردند و همچنین سیدحسن نصرالله رهبر شجاع حزب‌الله لبنان که مایه افتخار اسلام و شیعیان است به عنوان اضلاع دیگر پرونده روشن حوادث غزه یاد کرد.

خاتمی بیداری جهانی و حمایت مردم آزادیخواه دنیا به ویژه مردم ایران اسلامی از مظلومان فلسطین و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که با انعکاس اخبار واقعی حوادث خونبار غزه افکار عمومی جهان را در جریان جنایات صهیونیست‌ها قرار دادند، را ضلع دیگر پرونده افتخارآمیز تحولات غزه دانست. وی تصریح کرد: جنایات صهیونیست‌ها چنان پرونده ننگینی برای این رژیم جعلی و جلاد و غاصب و حامیان آنها درستکرده که تا ابد این لکه ننگ از دامان آنها پاک نمی شود و ملت‌ها آنها را دشمنان بشریت بر تاریخ می‌شناسند.

خطیب جمعه تهران در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران نیز، با پیگیری مباحث مربوط به اخلاق اسلامی از جمله محورهای اصلی این موضوع را انس با خدا و از مصادیق برجسته آن را معامله با ذات مقدس ربوبی دانست.

خاتمی گفت: دنیا بازاری است که در آن کالای مورد فروش عمر وهستی انسان است که به سرعت برق می‌گذرد و باید این متاع نفیس را قدر دانست و برخی از معامله در چنین بازاری سود می‌کنند و برخی نیز دچار زیان وخسران می‌شوند.

وی ادامه داد: در هر معامله سه رکن کالا، فروشنده و خریدار وجود دارد و در این بازار فروشنده انسان مختار است که متاع خود را به دو خریدار یعنی خداوند متعال و یا شیطان بفروشد. "شیطان عمر آدمی را ارزان می‌خرد و سرمایه هستی را به آتش می‌کشد و معامله با او به مفهوم گناه و نافرمانی از خدا است ولی ذات مقدس ربوبی انسان را به بهایی گران می‌خرد".

خطیب جمعه تهران گفت: تجارت با خدا این است که خدا باور شویم و هزینه این خداباوری را بپردازیم و چنین تجارتی بی‌تردید بسیار نافع است و بازار معامله باخدا دو شکل آرام و جهادی دارد.

خاتمی افزود: نوعی بازار تجارت باخدا آرام و بی‌درسر است که بنده خدا عمر را در مسیر بندگی او می‌گذراند و طوری زندگی می‌کند که نگران مرگ نیست و با فرا رسیدن مرگ افسوس نمی‌خورد و نوع دیگر تجارت در این بازار جهاد شهادت است.

وی ادامه داد: در معامله شهادت انسان به بالاترین قرب و مقام بعد از مقام انبیا می رسد و شهادت اوج عشق به خدا و انس با حضرت حق است که انتخابی آگاهانه ومحبوب ائمه اطهار است.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: کسی که در راه خدا شهید شوند خداوند از گناهان وی (حق‌الله) می‌گذرد و خداوند پذیرای ویژه از اوست و بدون اینکه مورد سوال واقع شود در نزد حضرت باری تعالی جای می‌گیرد و از مقام شفاعت برخوردار می‌شود.

خاتمی با گرامیداشت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و با تاکید بر اینکه آن حضرت، بالاترین معامله را با خدا انجام داد و الگویی برای همه اعصار و نسل‌ها شد، به ذکر مصائب آل الله در کربلا پرداخت.

وی در پایان از برپایی مجالس عزاداری در شان حضرت سیدالشهدا (ع) تقدیر و تاکید کرد: عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) هر چه دارند، از برکت وجودی آن حضرت و مجالس بزرگداشت عاشورا و کربلاست.

کد خبر 72496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز