همشهری آنلاین: شورای‌امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای آتش‌بس فوری در غزه و عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی را خواستار شد، اما تجاوز همچنان ادامه دارد.

اشپیگل آنلاین از نیویورک و غزه گزارش داد، پس از یک روز رایزنی این شورا پنجشنبه شب با صدور قطعنامه‌ای، رژیم صهیونیستی را به «عقب‌نشینی کامل» از مناطق فلسطینی فراخواند.

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی حملاتش را شب جمعه هم ادامه داد. منابع فلسطینی خبر از شهادت 9 تن بر اثر این حملات دادند. نیروهای امدادی اعلام کردند، در میان شهدا، شش تن اعضای یک خانواده در حوالی جبالیا بودند. سه تن دیگر هم بر اثر حملات خمپاره‌ای صهیونیست‌ها در نزدیک دیرالبلح در جنوب نوار غزه به شهادت رسیدند.

14 عضو از 15 عضو شورای امنیت به قطعنامه 1860 رای مثبت دادند و آمریکا رای ممتنع داد. در همین حال، کاندولیزا رایس،‌ وزیر امور خارجه آمریکا پس از رای‌گیری مدعی شد واشنگتن حامی این متن است، اما منتظر نتایج تلاش‌های میانجی‌گرانه مصر می‌ماند. وی گفت: «به همین خاطر ما رای ممتنع دادیم.»

در همین حال ریاض مالکی (Riad Malki)، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان واکنشی محتاطانه به این قطعنامه نشان داد. وی در خصوص رای ممتنع آمریکا گفت او بر روی همه 15 رای اعضای شورای امنیت حساب کرده بود و «خوشحال» نیست. به گفته مالکی، فلسطینی‌ها از آن بیم دارند که رژیم صهیونیستی آتش‌بس را نپذیرفته و حملاتش را گسترده کند. وی تاکید کرد: «اسراییل باید این قطعنامه را فورا به اجرا بگذارد.»

این در حالی بود که گابریلا شالف (Gabriela Schalev) سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به توجیه جنایت‌های این رژیم در غزه پرداخت. وی گفت جامعه جهانی باید توجه خود را به توقف حملات راکتی فلسطینی‌ها معطوف کند.

متن قطعنامه «هر شکل از خشونت علیه غیرنظامیان» و همچنین «هر شکل از تروریسم» را محکوم می‌کند. شورای امنیت همچنین خواهان «دسترسی بدون مانع» کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و پایان محاصره مناطق فلسطینی شد. در همین حال این قطعنامه اتخاذ تدابیری را برای مقابله آنچه قاچاق سلاح به نوار غزه می‌خواند، خواستار شده است.

شورای امنیت همچنین وظیفه جامعه بین‌المللی را این گونه توصیف کرد که باید راه حلی بنیادین را برای تاسیس دو کشور بیابد. وزیران امور خارجه غربی و عربی سرانجام پس از مذاکرات یک روزه در خصوص این قطعنامه که پیش‌نویس آن را انگلیس تهیه کرده بود، به توافق رسیدند.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که ریاست جلسه شورا را بر عهده داشت، گفت این قطعنامه «پارامتر مهمی برای خروج از بحران» است. وی در همین حال ابراز تاسف کرد که شورای امنیت زمان بیشتری برای نزدیک کردن مواضع کشورها به یکدیگر نداشته است. هیات فرانسوی قصد داشت روز جمعه در خصوص این قطعنامه رای‌گیری شود، اما کشورهای عربی اصرار کردند، کار روز پنجشنبه فیصله یابد.

در همین حال، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت در جریان سه روز مذاکراتی گذشته در نیویورک «اجماعی حقیقی» وجود داشت و «قطعنامه‌ای قوی» صادر شد.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب رای ممتنع آمریکا را مهم ندانست و گفت: «مهم آن است که اسراییل به خواست جامعه بین‌المللی احترام بگذارد.»

کد خبر 72483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز