مجموع نظرات: ۱۶
چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
۵ نفر

 در یک روز تابستانی که گرمای هوا کمی فروکش‌ کرده، همراه امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) به یکی از سالن‌های ورزشی محله یاخچی‌آباد می رویم؛ جایی که بچه‌ها مشغول فوتسال هستند و وقتی حاج آقا را می‌بینند دورش حلقه می‌زنند و از او می‌خواهند به‌عنوان هم‌تیمی‌شان در مسابقه شرکت کند.

فوتسال

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: متولد سال ۷۲ است و یکی از روحانیون جوان محله یاخچی‌آباد. از وقتی به‌عنوان امام جماعت پایش به مسجد صاحب‌الزمان(عج) باز شده، بچه‌های محل یک دل که نه صد دل مشتاق شرکت در برنامه‌های مسجد شده‌اند. خب تعجب ندارد حاج آقا پای ثابت مسابقات ورزشی از جمله فوتبال در محله است و بخشی از اوقاتش را صرف سرگرم کردن بچه‌های محله با بازی‌های ساده و مفید می‌کند. واقعیت این است که مسجد به‌عنوان پایگاه مذهبی و اعتقادی، کارکردهای مختلفی دارد و تک بعدی نیست. همان‌طوری که در تاریخ اسلام از مساجد به جز برپایی نماز جماعت و عبادت خدا، در امور مختلفی همچون تعاملات اجتماعی و مراودات فرهنگی و همچنین فعالیت‌های عام‌المنفعه استفاده می‌کردند. حجت‌الاسلام «علی طریقی»، امام جماعت ۲۹ ساله مسجد صاحب‌الزمان(عج) که روحانی محله یاخچی‌آباد به شمار می‌رود با بهره‌گیری از همان پیشینه تاریخی، تلاش می‌کند تا کارکردهای مختلف مساجد را به شهروندان به‌ویژه نسل جدید نشان دهد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

پاس گل طلایی آشیخ علی به بچه‌های یاخچی‌آباد

حاجی بریم فوتبال؟

یکی از بچه‌ها که همراه دوستش به مسجد صاحب‌الزمان(عج) آمده خودش را به امام جماعت می‌رساند و با لحن شیرین کودکانه می‌گوید: «حاجی بریم فوتبال!؟» حاج آقا طریقی اول با بچه‌محل احوالپرسی می‌کند و نگاهی به عقربه‌های ساعتش می‌اندازد و با مهربانی می‌گوید: «بله حتماً با بچه‌های مسجد می‌رویم فوتبال، اما کمی صبر کن تا نمازجماعت بخوانیم وبعد با هم می‌رویم.»

او و دوستش که تقریباً ۹‌ـ ۱۰ ساله‌اند حرف حاجی را دنبال می‌کنند. یکی‌شان که خودش را سجاد معرفی می‌کند به او می‌گوید: «آقا می‌شه ما هم نماز بخوانیم؟ البته من کامل بلدنیستم‌ اما دوست دارم یاد بگیرم.»

امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) از پیشنهاد بچه‌ها خیلی خوشحال می‌شود، اصلاً یکی از دغدغه‌هایش همین است که بچه‌ها نه به اجبار، بلکه به اختیار خودشان سمت نماز و مسجد بیایند. او با بچه‌ها به وضوخانه و بعد به شبستان می‌رود تا با هم نماز جماعت بخوانند و در این فرصت با فرمانده بسیج المهدی(عج) مستقر در مسجد صاحب‌الزمان(عج) همصحبت می‌شوم.

«صادق خزایی»، جزو آدم‌های پرتلاش و زحمتکش پایگاه بسیج المهدی(عج) در محله یاخچی‌آباد است. او از اخلاق و منش امام جماعت مسجدصاحب‌الزمان(عج) صحبت می‌کند و می‌گوید: «حاج آقا از هر طریقی در جذب بچه‌ها به فعالیت‌های مسجدی موفق بوده است. جدا از اعتبار و تقدسی که برای لباس روحانیت وجود دارد ایشان فردی عادی و مردمدار شناخته شده است. او در جایگاه امام جماعت، به فکر حل نیازهای جامعه امروزی است و برای آموزش و تربیت نسل جدید اهمیت زیادی قائل است. مثلاً با راه‌اندازی مسابقات ورزشی مختلف از جمله فوتبال، فوتسال و فوتبال‌دستی و... و با این قبیل کارها بچه‌های نسل امروز را به سمت مسجد و فعالیت‌های مسجدی می‌کشاند.»

حاج آقا طریقی، که دغدغه پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها را دارد و کمبودهای محله را می‌داند، وقتی آنها را در کوچه‌پسکوچه‌ها می‌بیند که بیهوده وقت می‌گذرانند، از آنها دعوت می‌کند که به عضویت رایگان بسیج المهدی(عج) درآیند و در تیم‌های ورزشی فوتبال، فوتسال و... عضو شوند. البته حضور حاج آقا در بین بچه‌ها لطف دیگری دارد و باعث می‌شود که والدین به حرمت امام جماعت مسجد محله با خواسته‌های فرزندانشان کنار آیند و اجازه دهند تا در برنامه‌های مسجد شرکت کنند.

نمازجماعت پایان می‌یابد و نوبت قول و قرار حاج‌آقا با کودکان و نوجوانان محله می‌رسد. حجت‌الاسلام «علی طریقی»، امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) زنگ ورزش بچه‌ها را می‌زند و با هم به سمت مجموعه ورزشی سرپوشیده الزهرا(س) واقع در محدوده ناحیه۴ شهرداری منطقه۱۶می‌روند.

بچه‌های محله که حاج آقا طریقی را در کنار خود می‌بینند مراعات خیلی چیزها را می‌کنند و مثلاً سرو صدا به راه نمی‌اندازند و حرف ناحسابی نمی‌زنند.

پاس گل طلایی آشیخ علی به بچه‌های یاخچی‌آباد

حاجی همیشه یار تیم ضعیف است

حاج آقا در جمع کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد تا به اصطلاح خودشان کاپیتان‌های هر تیم یارکشی کنند. حاجی طریقی به‌عنوان کاپیتان تیم فوتسال (الف) و امیر مهدی یازده ساله به‌عنوان کاپیتان تیم فوتسال (ب) مسجد صاحب‌الزمان(عج) بچه‌ها را به دو گروه تقسیم می‌کنند تا مسابقه آغاز شود.

حاج آقا طریقی وقتی تصمیم می‌گیرد که با بچه‌های محله فوتسال بازی کند، عبای خود را در می‌آورد و روی صندلی می‌گذارد. نوجوانان محله که می‌بینند روحانی محله‌شان با چه شوق وعلاقه‌ای آمده تا با آنها بازی کند، با اجرای حرکان نمایشی و مهارت در مهار توپ فوتبال سعی می‌کنند به نوعی استعداد و توانمندی‌شان را نشان دهند.

دیدن امام جماعت جوان محله که با همان لباس مقدس روحانیت، خودمانی و بی‌آلایش همبازی بچه‌های محله می‌شود، با آنها یار و همراه می‌شود، خیلی جذاب و تأثیرگذار است. بچه‌ها تمام هوش و حواسشان را داده‌اند به بازی و با پاس و دریبل به سمت دروازه حریف پیش می‌روند تا گل بزنند.

امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) که با بچه‌ها همبازی شده هوای هر دو تیم را دارد، یعنی برای او برد و باخت مسئله نیست، بلکه می‌خواهد خوشحالی و رضایت را در چهره بچه‌های محله‌اش ببیند. بنابراین هر وقت هرکدام از بچه‌ها مهارتی از خود نشان دهد، تشویقشان می‌کند و با لحن خودش «تبارک الله» می‌گوید.

پاس گل طلایی آشیخ علی به بچه‌های یاخچی‌آباد

امکانات محله یاخچی آباد محدود است

«احمد مقصودی»، عضو هیئت‌رئیسه محله یاخچی‌آباد که در کنار زمین مشغول دیدن مسابقه است، می‌گوید: «امکانات ورزشی محله یاخچی‌آباد بسیار محدود است. مثلاً زمین‌های چمن مصنوعی در محله‌ها به تیم‌های ورزشی اجاره داده می‌شود، مثلاً بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در هرسئانس از تیم‌ها پول می‌گیرند، اما مگر همه شهروندان شرایط مناسبی برای پرداخت این هزینه‌ها دارند؟ اما بحمدالله امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) و فرمانده بسیج پایگاه المهدی(عج) به میدان آمده‌اند و با رایزنی و تعامل با مدیران ورزش تلاش می‌کنند تا بچه‌های این محله از برخی امکانات ورزشی مثلاً سالن‌های ورزشی سرپوشیده استفاده کنند.»

او ادامه می‌دهد: «امام جماعت محله ارتباط و تعامل خوبی با ساکنان دارد، بنابراین دغدغه‌های آنها را می‌داند و برای همین شریک غم و شادی آنها می‌شود. البته او در کنار این موضوع به فکر جذب هرچه بیشتر نسل امروز محله به فعالیت‌های مسجدی و امور مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز هست. مثلاً از زمانی که حاج آقا طریقی برای بچه‌های محله مسابقات ورزشی راه‌اندازی می‌کند خیلی از آنها مسجدی شده‌اند و سر ظهر یا موقع نماز مغرب و عشا برای خواندن نمازجماعت به مسجد صاحب‌الزمان(عج) می‌آیند. بنابراین حس دوستی و رفاقت بین امام جماعت مسجد محله با بچه‌های محله دو طرفه است و به این شکل به نمایش در آمده است.»

مقصودی عقیده دارد که در بین کودکان و نوجوان محله یاخچی‌آباد، استعدادهایی فوتبالی وجود دارد که باید کشف و حمایت شوند. برای همین می‌خواهد در مدت زمانی که تا پایان تعطیلات تابستانی باقی مانده «لیگ فوتسال محله» راه بیندازند تا بچه‌های محله فرصت رشد و پیشرفت داشته باشند.

حجت‌الاسلام «علی طریقی» در پایان از برنامه‌های دیگری که در کنار امور ورزشی در مسجد صاحب‌الزمان(عج) دنبال می‌شود، صحبت می‌کند و می‌گوید: «یادگیری نماز وشرکت در نمازجماعت، خواندن صحیح قرآن، اذان و اقامه، تشکیل گروه سرود و تواشیح، برپایی سفرهای زیارتی و سیاحتی و... از جمله فعالیت‌هایی است که به نحوه قابل توجهی نظر کودکان و نوجوانان را به سمت مسجد محله جلب کرده است.»

بچه‌ها چه می‌گویند؟

امیرحسین رجبی‌ـ ۱۳ ساله:

جایی برای بازی نداریم

ما مجبوریم در کوچه و خیابان فوتبال بازی کنیم، چون جایی برای بازی نداریم. تازه اگر حاج آقا طریقی از ما حمایت نکند، تابستان‌ها را به بیهودگی می‌گذرانیم.

محمد ناصری‌ـ ۱۲ ساله:

برای فوتبال آمدم، مکبر شدم

اول فقط برای بازی فوتبال به مسجد محله می‌رفتم، اما بعد از آن در کلاس‌های رایگان آن شرکت کردم و الان مکبر شده‌ام.

امیر مهدی زارعی‌ـ ۱۱ ساله:

مسابقه فوتبال راه می‌اندازد

خیلی وقت است که درمسجد صاحب‌الزمان(عج) نماز می‌خوانم. حاج آقا طریقی می‌داند بچه‌های محله خیلی زیاد به فوتبال علاقه دارند، مسابقه فوتبال، فوتسال و فوتبال دستی راه می‌اندازد.

امیر مهدی شاهی – ۱۰ ساله:

با مهربانی با بچه‌ها رفتار کنیم

امسال برای نخستین بار است که در مسجد محله‌مان نماز می‌خوانم. راستش وقتی دیدم امام جماعت مسجد با مهربانی با بچه‌ها رفتار می‌کند، بیشتر جلب مسجد شدم.

امیر مهدوی ‌ـ ۱۲ ساله:

تصمیم گرفتم همراه بچه‌ها باشم

خانه ما در همسایگی مسجد صاحب‌الزمان(عج) است، وقتی می‌دیدم که بچه‌ها همسن و سال من در برنامه مسجد شرکت دارند و گاهی فوتبال بازی می‌کنند، تصمیم گرفتیم همراه آنها باشم.

امین غلامی – ۱۳ ساله:

بعد از مسابقه به مسجد می‌رویم

وقتی امام جماعت مسجد محله با ما فوتسال بازی می‌کند، خیلی حواسمان است که حرف و جمله نادرستی نزنیم. بعد از مسابقه هم با حاج آقا به مسجد می‌رویم و نماز می‌خوانیم.

امیر حسینی – ۱۱ ساله:

وقتی مسجد آمدم خوشحال شدم

چند قت پیش وقتی مادرم به من‌گفت برای اینکه حوصله‌ات سر نرود به مسجد محله برو، اما من به این کار راضی نبودم، اما وقتی به آنجا رفتم دیدم که چه برنامه‌های متنوعی دارد، رفتار امام جماعت خیلی فرق می‌کند با بچه‌ها بیشتر مشتاق شدم.

ابوالفضل حسینی – ۱۲ ساله:

همیشه تیم ضعیف را انتخاب می‌کند

حاج آقا طریقی، امام جماعت محله‌مان، اخلاق عجیبی دارد. وقتی می‌خواهد در مسابقات فوتبال شرکت کند، همیشه یار تیم ضعیف‌تر می‌شود و کمک‌شان می‌کند تا پیروزشوند.

کد خبر 686183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ملیحه عباسی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 3
    دم حاج آقا گرم.
  • ناشناس IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 0
    بله واقعا کار حاج آقا قشنگه. البته اینو هم بگم همه جا اینطورآدم ها پیدا نمیشه ها. مثلا تو محله ما که مسجد فقط جای آدم های مسن و سالخورده شده و بچه ها جایگاهی ندارن متاسفانه
    • مانی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 0
      آخ گفتی درد دل ماهم هست
  • احمد IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    خداقوت به حاج آقا واقعا احسنت
  • احمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    خداقوت به حاج آقا بسیار کار پسندیده ای هست
  • معصومه IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    چه خبر جالبی
  • سعیده شهیدی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 0
    بسیار عالی و زیبا و خواندنی بود.
  • حسین IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    بسیار خوب و جالب بود همراهی روحانی در بین جوانان انگیزه مضاعف به جوانان می‌دهد احسنت حاجی
  • نسترن متقی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    خدا یارو یاور انسانهای مهربان است
  • یاسمن گنجی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    برای بچه های یاخچی آباد هم در بازی فوتبال و هم کل مراحل زندگی آرزوی موفقییت دارم
  • سوسن رحمانی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 1
    خدا خیر بده حاج آقا رو که طرفدار تیم ضعیفه
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 3
    اللهم ارزقنا همچین امام جماعتی برای تمام محله ها کاش تو حوزه ها درسی بود بنام چگونه با بچه‌های هر محله تعامل و ارتباط داشته باشیم