سلامتی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای انسان‌ها در همه جوامع و دوران‌هاست؛ به‌ویژه در روزگار ما که مصرف فست‌فودها و انواع غذاهای آماده، بخش عمده‌ای از رفتارهای تغذیه‌ای خانواده‌هاست و این روند بیماری‌های نهفته‌ای چون اضافه‌وزن و چاقی را در پی دارد. شاید اهمیت این همین موضوع است که باعث شده باشگاه چاقی در جنوب شهر تهران راه‌اندازی شود.

باشگاه ورزشی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۸ از اهمیت ارتقا و تضمین سلامت شهروندان صحبت می‌کند و می‌گوید: «برای رسیدن به این اهداف باید در دو جبهه قدم برداشت. اول اینکه باید سطح آگاهی و معلومات شهروندان در زمینه سلامت فردی و چگونگی رسیدن به آن افزایش پیدا کند. برای این کار باید از حضور پزشکان جهادی در سراها و مراکز فرهنگی و خانه‌های سلامت در محله‌ها بهره برد، درست مانند زمانی که درگیر بحران و مبارزه با ویروس منحوس کرونا بودیم.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا بخوانید

تلاش برای ترک عادت‌های بد غذایی

«رحیم محمدنژاد» اضافه می‌کند: «به‌جز اینها باید کتابچه‌ها و مقالات مربوط به سلامت انسان را در اختیار شهروندان قرار دهیم تا بخشی از اطلاعات را از این طریق به دست آورند. اما در بخش دوم باید زیرساخت‌هایی برای این کار در نظر بگیریم. برای نمونه، راه‌اندازی باشگاه چاقی و به‌کارگیری مربیان و کارشناسان ماهر برای کاهش وزن افراد چاق و رسیدن به وضعیت عادی در زندگی یکی از این موارد است که نمونه‌اش در محله شادآباد راه‌اندازی شده.»

پزشک عمومی درباره بیماری‌های نهفته‌ای که به دلیل عادت‌های بد غذایی و سبک زندگی نادرست به وجود می‌آید می‌گوید: «اضافه‌وزن و چاقی افراد، عامل تعیین‌کننده‌ای در بروز بسیاری از مرگ‌های قابل پیشگیری بوده و موجب افزایش فشار خون، کلسترول بالا، دیابت نوع دوم، بیماری‌های کبدی، سکته قلبی، سنگ کلیه صفرا، آرتریت، اختلال تنفسی در خواب، نقرس، واریس و... می‌شود.»

راه‌اندازی باشگاهی برای چاق و چله‌ها! | دعوت از مثبت ۱۰۰ کیلویی‌ها | خداحافظی با پرخوری‌های بی‌حد و مرز

بسیاری از بیماری‌ها نهفته است

دکتر «سیدحسین حسینی» به آن دسته از شهروندانی که اضافه‌وزنشان زیاد است و تاکنون دلیلی برای اصلاح عادت‌های غذایی نادرست و کاهش وزن نداشته‌اند توصیه می‌کند که حتما سری به بخش‌های اورژانس و مراقبت‌های ویژه بزنند تا ببینند بیشتر بیماران به چه دلایلی کارشان به اینجا کشیده است.

او ادامه می دهد:«بعضی از بیماری‌ها که به دلیل پرخوری و اضافه‌وزن در بدن افراد به وجود می آید کاملا نهفته است و زمانی آثار خودش را نشان می دهد که یا خیلی دیر شده و یا اینکه خسارت‌هایی غیرقابل‌ جبران به جا گذاشته است. بنابراین بیشتر افراد در خیال و ذهن خود فکر می‌کنند که سالمند، اما در درون خود میزبان بیماری‌های مختلفی‌اند. به همین دلیل، توصیه من و همکارانم به همه شهروندان این است که در طول سال با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های مختلف وضعیت سلامت خود را بسنجند و در صورت لزوم برنامه غذایی مناسب و پیشگیرانه را پیش گیرند.»

 با توجه به اهمیت سلامت شهروندان برای مسئولان شهرداری منطقه ۱۸، باشگاه چاقی در محله‌های مختلف و زیر نظر اداره سلامت و با همکاری اداره ورزش راه‌اندازی و به شهروندانی که از اضافه‌وزن و چاقی در رنجند، خدمات مناسب ارائه می‌دهند تا بتوانند به وزن ایده‌آل برسند و سلامت خود را تضمین کنند.

میزان چاقی از مرز ۶۰ درصد عبور کرده است

«حسن رفیعی»، مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸، در این زمینه توضیح می‌دهد: «به اعتقاد بسیاری از محققان، ترکیبی از عوامل گوناگون موجب چاقی می‌شود؛ داشتن رژیم‌های غذایی غلط، ورزش ناکافی و نداشتن تحرک. از سوی دیگر و طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام‌شده، میزان چاقی افراد در منطقه ما از  مرز ۶۰ درصد عبور کرده است.»

مدیر اداره سلامت منطقه ۱۸ می‌افزاید: «آمارهای کارشناسان سلامت در نواحی هفت‌گانه در زمینه چاقی و اضافه وزن متفاوت است، اما به‌ صورت متوسط ۵۰ درصد از مردان و ۶۶ درصد از زنان بالای ۴۰ سال در منطقه ۱۸ دچار اضافه وزن و چاقی مفرط هستند و باید برای بهبود وضعیت سلامت جسمی آنان اقدام کرد.»

او ادامه می‌دهد:«اکنون معضل چاقی به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان منطقه مطرح است و به همین جهت اداره سلامت منطقه به عنوان یکی از متولیان سلامت شهروندان با هدف حفظ و ارتقای سلامت مردم شهر بر رفع این مشکل همت گماشته است. بنابراین آگاه‌سازی و توانمندسازی آنان برای زندگی عاری از چاقی و اضافه‌وزن در دستور کار شهرداری منطقه ۱۸ قرار گرفته است.»

طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، باشگاه چاقی منطقه برای ۵ گروه از شهروندان خدمات ویژه ارائه می‌دهد که هر یک شرایط و ویژگی خاص خود را دارد. بیگدلی در این‌ باره توضیح می‌دهد: «باشگاه‌های چاقی منطقه ۱۸ گرچه با اولویت افراد چاق و دارای اضافه‌وزن راه‌اندازی شده، اما با توجه به اهمیت پیشگیری، شامل گروه‌های دیگر نیز می‌شود. مثلاً گروه‌های پنج‌گانه عبارتند از شهروندان چاق برای کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال، شهروندانی با اضافه‌وزن برای کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال، شهروندانی با وزن نرمال برای حفظ وزن نرمال، شهروندانی با وزن نرمال دچار بیماری‌های مزمن برای برخورداری از شیوه زندگی سالم همزمان با بیماری و آخر شهروندان دچار کاهش وزن برای رسیدن به وزن ایده‌آل.»

راه‌اندازی باشگاهی برای چاق و چله‌ها! | دعوت از مثبت ۱۰۰ کیلویی‌ها | خداحافظی با پرخوری‌های بی‌حد و مرز

خدمات متنوعی در باشگاه چاقی ارائه خواهد شد

اساس موفقیت و ضرورت اجرای هر طرح، از جمله راه‌اندازی باشگاه چاقی، پیش‌بینی و فراهم‌سازی نیروی انسانی متخصص و در اختیار داشتن ابزار و تجهیزات مورد نیاز است. بنابراین نیروهای انسانی ویژه در باشگاه چاقی حضور دارند و شهروندان منطقه ۱۸ را از خدمات و امکانات مورد نیاز بهره‌مند می‌سازند. رفیعی در این‌ زمینه می‌گوید: «طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، در باشگاه‌های چاقی منطقه ۱۸ در طول هفته، فوق‌تخصص غدد، متخصص جراحی عمومی، روان‌شناس یا روان‌پزشک، کارشناس تغذیه، متخصص طب ورزشی و... حضور پیدا می‌کنند و با توجه به تخصص‌های خود خدمات ضروری را به شهروندان ارائه می‌کنند.»

شهروندان آقا و خانم با وزن ۱۰۰ کیلوگرم به بالا گروه هدف باشگاه چاقی منطقه ۱۸ هستند و با مراجعه به محل راه‌اندازی این باشگاه ها از جمله باشگاه چاقی مجموعه ورزشی، تفریحی و فرهنگی شهید مختار سلیمانی در محله شادآباد می‌توانند به عضویت باشگاه درآیند.

شناسایی گروه‌های هدف از راه‌های مختلف

حسین رفیعی در این‌ باره توضیح می‌دهد: «اداره سلامت منطقه ۱۸ از ۲ طریق اقدام به شناسایی و جذب افراد چاق کرده است. اولین راه‌حل، بهره‌گیری از خدمات خانه‌های سلامت محله در نواحی هفت‌گانه است. هنگام برگزاری کلاس‌های متنوع از جمله مشاوره خانواده، مشاوره تغذیه و... ضمن شناسایی افراد چاق،  آنان عضو باشگاه چاقی منطقه می‌شوند و دومین راه‌حل جذب، شناسایی این افراد با همکاری مجموعه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۶ و همچنین شورایاران محله است. تاکنون بیش از ۵۴ نفر از شهروندان چاق و دارای اضافه‌وزن زیاد شناسایی شده‌اند و به‌زودی با جذب افراد بیشتر و تکمیل ظرفیت باشگاه‌های چاقی آموزش، تمرین و برنامه‌های متنوع آغاز خواهد شد.»

به محض ورود افراد چاق برای ثبت‌نام، پزشک عمومی باشگاه ویزیت اولیه، معاینات پزشکی و تکمیل فرم پزشکی شهروندان را عملی می‌کند تا مربیان ورزش با درک صحیح وضعیت جسمی و سلامتی برنامه‌های خود را اجرا کنند. رفیعی با بیان این مطلب می‌افزاید: «پس از ویزیت پزشک عمومی و تکمیل فرم پزشکی، مراجعه‌کننده با کارشناس تغذیه روبه‌رو می‌شود. در این زمان بررسی قد، وزن، BMI (توده بدنی) در دستور کارش قرار می‌گیرد و رژیم غذایی مناسبی برای او در نظر گرفته می‌شود، البته این فرایند مختص زمان ثبت‌نام نیست و هر۲ هفته یک‌بار روند تغییرات وزنی و رژیم غذایی مراجعه‌کنندگان پیگیری و بررسی می‌شود.»

راه‌اندازی باشگاهی برای چاق و چله‌ها! | دعوت از مثبت ۱۰۰ کیلویی‌ها | خداحافظی با پرخوری‌های بی‌حد و مرز

تخفیف ویژه برای افراد چاق، خوش‌قول و وقت‌شناس

باشگاه‌های چاقی منطقه ۱۸ از امکانات متنوع و مناسبی برخوردار است و این موضوع باعث جذب بیشتر شهروندان برای عضویت می‌شود. پس از معاینات پزشکی و مشاوره تغذیه ورزشی نوبت به مرحله عملی حرکات ورزشی ویژه افراد چاق می‌شود. در این مرحله مربیان ویژه بانوان و آقایان در سئانس‌های مجزا به ارائه برنامه‌های مناسب ورزشی زیرنظر متخصص طب ورزشی می‌پردازند و در حین ورزش آنان را از خدمات، راهنمایی و مشاوره لازم ورزشی بهره‌مند می‌سازند.

مدیر اداره سلامت منطقه ۱۸ درباره امکانات دیگر باشگاه چاقی صحبت می‌کند و می‌افزاید: «از تجهیزات موجود در باشگاه چاقی می‌توان به دستگاه دیجیتال اندازه‌گیری قد و وزن، کمدهای فلزی قفل‌دار برای رختکن، دوچرخه ثابت، طناب، تردمیل اشاره کرد که ثبت‌نام‌شدگان با مشاوره و راهنمایی‌های مربی از آنها استفاده خواهند کرد.»

او حق عضویت هر یک از شهروندان در باشگاه چاقی و بهره‌مندی از مجموعه امکانات را مبلغی مناسب و ناچیز در هر ماه اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: «با توجه به خدمات متنوع این باشگاه (شامل ویزیت پزشک عمومی، ویزیت کارشناس تغذیه، ارائه برنامه رژیم غذایی، ارائه برنامه ورزشی) و برنامه‌های جانبی تشویقی (شامل تورهای تفریحی، زیارتی و...)، این میزان شهریه با توجه به نیاز مخاطبان تعیین می‌شود که البته هزینه اندکی است. با وجوداین، به اعضایی که به‌صورت مرتب و منظم در برنامه باشگاه چاقی حضور دارند تخفیف ویژه‌ای در هر دوره ارائه خواهد شد.»

بیشتر بانوان دارای اضافه‌وزن و چاق که قصد دارند عضو باشگاه چاقی شوند، دغدغه نگهداری فرزندان خردسال و نونهال خود را دارند. در این زمینه اداره سلامت منطقه ۱۸ دغدغه این گروه از شهروندان را برطرف کرده است. این بانوان می‌توانند در زمان استفاده از امکانات باشگاه‌های چاقی فرزندان خردسال ۳ تا ۶ سال خود را به خانه‌های اسباب‌بازی بسپارند و با خیال راحت به ورزش بپردازند.

کد خبر 685650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عالمی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    3 0
    بعد کرونا همه چاق شدیم