یک فوق‌ تخصص ارتوپدی درباره ادعای مطرح‌شده در برنامه زنده تلویزیون مبنی بر ارتباط نماز خواندن با آرتروز توضیح داد.

زانو درد - آرتروز زانو

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محسن مردانی فوق‌ تخصص ارتوپدی درباره ادعای مطرح‌شده در برنامه زنده تلویزیون مبنی بر ارتباط نماز خواندن با آرتروز اظهار کرد: هیچ مقاله‌ و سندی مبنی بر اینکه نماز خواندن باعث افزایش شیوع آرتروز می‌شود نداریم.

وی ادامه داد: ادعایی که اخیراً یکی از همکاران ما در یک برنامه تلویزیونی داشته است، مطلقاً صحت ندارد و این ادعا که نماز خواندن باعث آرتروز می‌شود یک ادعای کاملاً غیرعلمی است.

ببینید | اظهارات عجیبی که برنامه طبیب تلویزیون را تعطیل کرد | عذرخواهی صدا و سیما

دکتر مردانی یادآور شد: این‌که گفته شود شیوع آرتروز در کشور ما بیش از کشورهای غربی است، با آمارهایی که از آرتروز در کشورهای مختلف داریم، تطابق ندارد و خوشبختانه همکار ما نیز صحبت خود را تصحیح کرده است.

این فوق‌ تخصص ارتوپدی تصریح کرد: برخی عوامل باعث می‌شود مفصل زانو دچار آرتروز شود؛ سابقه ژنتیکی، جنسیت زن، افزایش سن، چاقی و افزایش وزن و سبک زندگی ناسالم از علل ایجاد آرتروز زانو هستند.

دکتر مردانی یادآور شد: وقتی زانو به‌ دلایل گفته‌شده دچار آرتروز می‌شود و فرد به پزشک مراجعه می‌کند، یکی از مهم‌ترین لازمه‌های درمان فرد، تغییر سبک زندگی اوست؛ در این زمینه برخی پزشکان ممکن است به بیمار دچار آرتروز توصیه کنند که پس از ابتلا به آرتروز، به‌جای توالت ایرانی از فرنگی استفاده کنند یا اگر سن آن‌ها زیاد است، روی صندلی نماز بخوانند؛ در واقع این مسائل برای درمان آرتروز مطرح است و نه پیشگیری از آن.

این فوق‌تخصص ارتوپدی در پاسخ به این سؤال که کدام کشورها بیشترین شیوع آرتروز را دارند، گفت: اساساً ملّیت یا مذهب جزو عوامل شیوع آرتروز در کشورها نیست و بنابراین نمی‌توانیم برای بروز آرتروز، تقسیم‌بندی جغرافیایی و... مطرح کنیم بلکه سبک زندگی، سن، مسائل ژنتیکی و وزن افراد بر این بیماری مؤثر است.

کد خبر 684792
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha