همشهری آنلاین: دوازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان با حضور 36 ناشر روز دوشنبه 7 آبان در تهران آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در آیین گشایش این جشنواره که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد، محسن چینی‌فروشان مدیرعامل کانون طی سخنانی دو سال گذشته را در حوزه ادبیات کودک سال‌های خوبی به لحاظ افزایش و رشد عناوین منتشر شده دانست.

وی گفت: رشد نزدیک به 70 درصد در تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان موفقیتی بزرگ به شمار می‌رود ولی در عین حال این عرصه با مسایل و مشکلاتی روبروست که این جشنواره‌ها باید آن را در جامعه مطرح کنند و به آسیب‌شناسی بپردازند.

چینی‌فروشان توضیح داد: اگرچه تعداد عناوین کتاب‌ها به رشد قابل توجهی دست یافته است ولی این با آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها فاصه زیادی دارد و از آن مهم‌تر این است که این کتاب‌ها باید توسط کودکان خوانده شود و خوب هم خوانده شود.

مدیرعامل کانون اضافه کرد: کتاب در میان محصولات فرهنگی و رسانه‌ها از جایگاه بالا و مهمی برخوردار است و هیچ رسانه‌ای تاکنون نتوانسته از نقش و تأثیر کتاب بکاهد بلکه این نقش پر رنگ‌تر هم شده است و برپایی جشنواره‌های کتاب مانند سفره‌ای می‌ماند که در آن محصولات فرهنگی عرضه شده و از این پس وظیفه رسانه ملی، مطبوعات و سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی برای ایجاد ارتباط بیشتر بین مخاطبین اصلی و ناشران بیشتر می‌شود.

چینی‌فروشان در این آیین به فعالیت‌هایی که کانون برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه انجام داده است اشاره کرد و گفت: ما کتاب را تنها وسیله‌ای خواندنی نمی‌دانیم بلکه در کنار آن از عنصر سرگرمی هم برای ایجاد اشتیاق مطالعه در بچه‌ها بهره می‌بریم به عنوان مثال بحث قصه‌گویی، اجرای نمایش‌نامه از روی کتاب یا معرفی سرزمین‌ها و شخصیت‌ها با بهره‌گیری از فعالیت‌های موجود در کتابخانه از جمله فعالیت‌هایی است که بچه‌ها را به خوب خواندن تشویق می‌کند.

وی ادامه داد مخاطب اصلی جشنواره کتاب دست‌اندرکاران، نویسنده‌ها و کارشناسان حوزه ادبیات کودک هستند ولی بخش نمایشگاهی و پر سر و صدای جشنواره با این هدف برگزار می‌شود که در جامعه و در میان کودکان با کمک مطبوعات و رسانه‌ها و برای ارتباط بیشتر با مخاطبین و تشویق آنها به کتاب‌خوانی انگیزه‌های لازم ایجاد شود.

مدیرعامل کانون در بخش دیگری از صحبت‌های خود ترجیح دادن نشر کتاب‌های تألیفی به ترجمه‌ای، توجه به انتشار کتاب‌های بیشتر در حوزه داستان و شعر برای نوجوانان و خرید این نوع کتاب‌ها از ناشران و در نظر گرفتن حقوق نویسنده‌ها و تصویرگران با پرداخت به موقع و مناسب حقوق مادی اثر را از جمله سیاست‌های اصلی کانون در حوزه نشر دانست.

در این آیین جعفر ابراهیمی(شاهد) دبیر جشنواره با ارایه گزارشی از روند برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان توضیح داد که در این جشنواره بیش از 3500 اثر از 85 ناشر در هفت گروه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و برگزیدگان آن روز 13 آبان معرفی می‌شوند.

دوازدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان تا روز 13 آبان از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 18 پذیرای بازدید کنندگان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب است.

کد خبر 6792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز